نگاهی به روابط اقتصادی رو به گسترش جمهوری آذربایجان و فرانسه

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ ۹:۴۴
    کد خبر :583077

سفرهای متعدد هیئت‌های تجاری و نیز مقامات اقتصادی فرانسه به جمهوری آذربایجان و استقبال مقامات باکو، نشان دهنده تمایل دو طرف به گسترش هر چه بیش‌تر روابط اقتصادی و تجاری است.

دوشنبه 29 ژوئیه هیئتی فرانسوی به ریاست برونو لومایر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه جهت دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرد. این هیئت در ابتدا با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد.

الهام علی اف در این دیدار با یادآوری سفر موفقیت آمیز خود به پاریس در سال گذشته، اشاره کرد که بحث های خوب و مثمر ثمری با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره توسعه روابط مشترک میان دو کشور داشته است.

علی اف با اشاره به پیشرفت موفق همکاری های اقتصادی، بر اهمیت روابط تجاری و دیدارهای متقابل نمایندگان تجاری دو کشور در این زمینه ها تأکید کرد و از افزایش تعداد شرکت های فرانسوی که در جمهوری آذربایجان مشغول به فعالیت هستند خبر داد.

به گزارش تسنیم،رئیس جمهور آذربایجان هم چنین همکاری های دو کشور در زمینه سرمایه گذاری را خوب توصیف کرد و گفت که سفر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه به باکو فرصت خوبی را برای بحث و گفتگو در مورد چشم انداز این همکاری ها ایجاد می کند و ابراز امیدواری کرد که این سفر حتی به توسعه بیش تر روابط دوجانبه کمک کند.

برونو لومایر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز ضمن ابلاغ سلام امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به الهام علی اف، خاطر نشان کرد که از توسعه امکانات و تاسیسات باکو تحت تاثیر قرار گرفته است و فرانسه علاقه مند به گسترش همکاری ها با این کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی است.

هم چنین موضع جمهوری آذربایجان درباره حل مناقشه قره باغ کوهستانی بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت و دو طرف درباره حل و فصل صلح آمیز و دیپلماتیک این مناقشه تبادل نظر کردند.

علاوه بر این، در این جلسه همکاری های موجود در حوزه های نفت، گاز، حمل و نقل، زیرساخت ها، بوم شناسی و همچنین کارهایی که باید در آینده انجام شود مورد بحث قرار گرفت. در انتهای این دیدار نیز الهام علی اف از تبریکات امانوئل ماکرون تشکر کرد و از برونو لومایر خواست تا سلام و تبریکات وی را به رئیس جمهور فرانسه برساند.

پس از دیدار با علی اف، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه با مهربان علی اوا معاون اول رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد. علی اوا با اشاره به دیدار و گفتگوهای خود با برونو لومایر در سفر خود به پاریس در ماه مارس 2019، ابراز اطمینان کرد که سفر وزیر دارایی و اقتصاد فرانسه به باکو موفقیت آمیز خواهد بود.

مهربان علی اوا روابط میان باکو و پاریس را مبتنی بر دوستی و منافع متقابل خواند و روابط سیاسی بین دو کشور را مناسب ارزیابی کرد.

وی با تاکید بر نقش ویژه روابط اقتصادی در توسعه روابط دوجانبه و هم چنین اهمیت استفاده از ظرفیت های موجود، پویایی های اخیر در مناسبات دو کشور را عامل گسترش هر چه بیشتر روابط دانست. معاون اول رئیس جمهور آذربایجان هم چنین به اصلاحات اساسی اقتصادی در سال های اخیر در این کشور اشاره کرد.

وی هدف از این اصلاحات را تنوع بخشیدن به حوزه اقتصادی این کشور دانست و با تاکید بر لزوم افزایش نقش بخش خصوصی، ابراز تمایل کرد که از تجربیات فرانسه در این زمینه استفاده شود.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه با اشاره به این که این سفر نخستین بازدید وی از جمهوری آذربایجان است، تاکید کرد که این کشور از موقعیت ویژه ای در منطقه قفقاز جنوبی برخوردار است.

لومایر بر اهمیت گسترش و توسعه روابط میان شرکت های فرانسوی و آذربایجانی تاکید کرد و ظرفیت های گسترش همکاری های اقتصادی بین دو کشور را بسیاز زیاد ارزیابی کرد. در این دیدار نیز لومایر و علی اوا درباره پروژه های اجرا شده در بخش غیرنفتی، روابط تجاری میان شرکت های فرانسوی و سازمان های خصوصی جمهوری اذربایجان تبادل نظر کردند.

علاوه بر این دیدارها، لومایر با وزیر دارایی جمهوری آذربایجان نیز دیدار کرد.

سمیر شریفوف وزیر دارایی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کمیسیون اقتصادی بین دولتی جمهوری آذربایجان و فرانسه از توسعه همکاری های دوجانبه بیش تر در حوزه های اقتصادی، مالی، منابع انسانی و سایر بخش ها حمایت می کند.

شریفوف گفت که دو طرف در حال بررسی یک پروژه مشترک در زمینه حمل و نقل هستند که تامین مالی آن می تواند از سوی دولت جمهوری آذربایجانو بانک های فرانسوی انجام شود. وی افزود که در سال 2020 شرکت های فرانسوی فعالیت های خود در منطقه آزاد تجاری آلات آغاز خواهند کرد.

وزیر دارایی جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد که باکو علاقه مند به توسعه هر چه بیش تر روابط چندجانبه با پاریس است.

وی تاکید کرد که علاوه بر روابط تجاری، زمینه برای سرمایه گذاری های شرکت های فرانسوی در بخش تولید نیز مهیا است.

به گفته شریفوف شرکت های فرانسوی با استفاده از روابط تجاری با جمهوری آذربایجان، می توانند فروش کالاها و خدمات خود به کشورهای منطقه را گسترش داده و این امر به نوبه خود موجب تقویت رقابت این شرکت ها خواهد شد.

برونو لومایر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز در این دیدار تاکید کرد که هر دو طرف دارای ظرفیت های بالا برای توسعه روابط در بخش های مختلف اقتصادی هستند.

این وزیر فرانسوی اشاره کرد که این کشور علاقه مند به توسعه پروژه های مشترک در زمینه های انرژی، نفت و گاز، منابع انرژی های تجدیدپذیر و هم چنین صنایع دفاعی است. علاوه بر این، لومایر نسبت به پروژه های مشترک برای بازسازی میدان های قدیمی نفت و گاز با هدف به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه ای و حفاظت از محیط زیست ابراز تمایل کرد.

پیش از این سفر، نشست تجاری جمهوری آذربایجان و فرانسه در تاریخ 11 ژوئیه در باکو برگزار شد.

شاهین مصطفایف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در آن نشست اعلام کرده بود که حجم تجارت میان دو کشور در پنج ماهه نخست سال 2019 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 53 درصد افزایش یافته است. به گفته وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، این کشور 2.6 میلیارد دلار در اقتصاد فرانسه سرمایه گذاری کرده است.

مصطفایف با اشاره به سرمایه گذاری 2.2 دلاری فرانسه در اقتصاد جمهوری آذربایجان افزوده بود که در حال حاضر 45 شرکت فرانسوی در بخش های مختلف اقتصادی جمهوری آذربایجان مشارکت دارند. این شرکت ها در سطح حرفه ای و در بخش های صنعت، حمل و نقل، ساخت و ساز و مخابرات مشغول به فعالیت هستند. این شرکت ها هم چنین در زمینه مدرن سازی و بازسازی پالایشگاه های نفت فعال هستند.

وی با دعوت از شرکت های فرانسوی برای افزایش سرمایه گذاری در جمهوری آذربایجان خاطر نشان ساخته بود که فرانسه می بایست از فرصت های ایجاد شده در آذربایجان برای شرکت های فرانسوی استفاده کند.

هم چنین حدود دو هفته پیش در حاشیه مراسم روز ملی فرانسه در باکو در تاریخ 14 ژوئیه، اورلیا بوچز سفیر فرانسه در باکو در گفتگو با خبرنگاران از تمایل شرکت های فرانسوی به حضور در بخش های مختلف اقتصادی جمهوری آذربایجان خبر داد.

بوچز با اشاره به علاقه بیش تر سرمایه گذاران فرانسوی به فعالیت در بخش های کشاورزی، حمل و نقل و انرژی، اعلام کرد که پاریس از اصلاحات اقتصادی باکو حمایت می کند.

سفیر فرانسه بر نقش مهم جمهوری آذربایجان در ایجاد ارتباط بین آسیا و اروپا به دلیل پروژه های بزرگ انرژی و حمل و نقل تأکید کرد و خاطر نشان ساخت که گفتگوهای سیاسی میان دو کشور قوی تر خواهد شد.

بوچز هم چنین با اشاره به اهمیت سفر مهربان علی اوا معاون اول رئیس جمهور اذربایجان به فرانسه در مارس 2019، افزود که روابط اقتصادی و فرهنگی میان پاریس و باکو در سطح بالایی قرار دارد و این سفر نشان دهنده وجود ظرفیت های بالا برای توسعه بیش تر روابط میان دو کشور است.

سفیر فرانسه یادآور شد که سفر اخیر هیئت بزرگ تجاری شامل 12 شرکت مطرح فرانسوی به ریاست رئیس اتحادیه کارآفرینان فرانسه به جمهوری آذربایجان نشان دهنده علاقه روز افزون شرکت های فرانسوی به این کشور قفقاز جنوبی است.

باکو شریک اصلی فرانسه در منطقه قفقاز جنوبی است و 62.4 درصد از گردش مالی این کشور در این منطقه با جمهوری آذربایجان است. هم چنین فرانسه یکی از روسای مشترک گروه میانجی گر مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای پایان دادن به مناقشه قره باغ کوهستانی نیز محسوب می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید