زبان تعامل و دیپلماسی تازه‌ای بین ایران و عربستان شکل گرفته

    کد خبر :582402

رای الیوم نوشت: اظهارات نرم متقابل بین ایران و عربستان سعودی، آن هم در زمانی که تنش‌ها در بحران خلیج فارس به اوج خود رسیده، شایسته تامل است.

در ادامه این مطلب آمده است: پیش از ورود به هر تجزیه و تحیلی، باید به 2 مسئله توجه داشته باشیم که نقش ویژه در رفتارهای نرم بین دو کشور که در طول سال‌های اخیر بی سابقه است، بپردازیم:

اول، استقبال گرمی که از حجاج ایرانی به عمل آمد؛ همانطور که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، تصاویری را در سایت خود منتشر کرد که در آن، حجاج هنگام ورود به مزار رسول اکرم (ص) و بقیع، مورد استقبال گرم مسئولان حج در عربستان قرار می‌گیرند.

دوم، آزادی کشتی ایرانی (هپینس ۱) توسط عربستان سعودی که به دلیل مشکل فنی، در بندر جده لنگر انداخته بود و سعودی‌ها پذیرفتند که به آب‌های منطقه‌ای ایران بازگردد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور، عباس موسوی، از تلاش‌های سعودی‌ها در این چارچوب، تقدیر کرد.

این برخورد های نرم بین دو کشوری که درگیری‌ها و اختلافات زیادی، بویژه در سطح بحران‌های حجاج ایرانی و شکایت‌های متعدد آن‌ها از بدرفتاری برخی مسئولان امنیتی سعودی در فرودگاه‌ها و راه‌های مرزی، وجود داشت، منعکس کننده زبان تعامل و دیپلماسی تازه‌ای است که امیدواریم افزایش یافته و مقدمه‌ای برای مذاکرات و دیدار‌هایی باشد که در نهایت، از تنش در روابط میان ایران و عربستان، در خصوص مسائل منطقه ای، بخصوص پرونده جنگ یمن، بکاهد.

منطقی نیست که دولت آمریکا به منظور جست و جوی راه حل‌های سیاسی برای بحران فعلی حاصل از خروج این کشور از برجام، واسطه‌هایی را به تهران بفرستد؛ در حالی که عربستان سعودی برای قطع راه بر تمام کسانی که در صدد ماهیگیری از اب گل آلود هستند و از شبح تهدید ایران برای باجگیری از اعراب و اموالشان استفاده می‌کنند، کاری نکند.

ادامه اختلافات و وقوع رویارویی های نظامی در منطقه خلیج فارس، در نتیجه دخالت‌های آمریکا و به نفع اسرائیل است، که اعراب و ایرانی‌ها بهای آن را خواهند پرداخت.

امیدواریم عقل حکمفرما شده و حکمتی که دو طرف ایران و عربستان به آن آراسته هستند، برای گذشتن از این فتنه که اسرائیل و هم پیمانانش در ایالات متحده پشت ان ایستاده اند، به خدمت گرفته شود؛ چرا که این به نفع همه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید