با پلک زدن روی سوژه زوم کنید؛

لنز رباتیکی که با حرکات چشم کنترل می شود

    کد خبر :582204

محققان دانشگاهی لنز رباتیکی ابداع کرده اند که سیگنال های طبیعی چشم قابلیت کنترل آن را دارند. فرد با پلک زدن می تواند روی سوژه ای زوم کند.

دانشمندان لنز رباتیکی ابداع کرده اند که با حرکات چشم کنترل می شود، مثلا کاربر با دوبار پلک زدن می تواند روی سوژه ای زوم کند.

بیشتر ربات ها به طور دستی یا با برنامه ریزی از قبل تعیین شده، کنترل می شوند اما لنزهای چشمی در کل سیگنال های الکتریکی طبیعی را تقلید می کنند که در کره چشم انسان وجود دارد و حتی هنگامیکه چشم بسته است نیز این سیگنال ها تولید می شوند.

در همین راستا محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیه گو سیگنال های طبیعی چشم را طوری هماهنگ کرده اند تا بتوانند لنز را کنترل کنند.

برای این منظور آنها پتانسیل پایدار قرنیه-شبکیه هر چشم را اندازه گرفتند. این روند الکترواکولوگرافی نام دارد. در مرحله بعد محققان لنز هایی ابداع کردند که به این فعالیت واکنش نشان می دهد.

«شنگ کیانگ سای» محقق ارشد این پژوهش می گوید: حتی اگر چشم شما نتواند چیزی را ببیند اما همچنان قادر به حرکت کره چشم است و این روند یک سیگنال الکترواکولوگرافی تولید می کند.

این لنز از پلیمرهایی ساخته شده که هنگام گذر جریان الکتریکی منبسط می شوند. همچنین به وسیله ۵ الکترود که چشم را در بر می گیرند و شبیه ماهیچه عمل می کنند، می توان لنز را کنترل کرد.

دانشمندان امیدوارند در آینده با کمک این روش پروتز چشم یا دوربینی بسازند که با استفاده از چشمان فرد کنترل می شود.

این سیستم در تحقیق فعلی توسعه یافته و می توان از آن در پروتزهای بصری، عینک های قابل تنظیم و ربات هایی که از راه دور کنترل می شوند نیز استفاده کرد.

پژوهش مذکور در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید