دستان آمریکا آغشته به خون بیش از 20میلیون انسان قحطی زده

    کد خبر :58184

استضعاف بلند مدت سرزمین های نفت خیز مسلمان نشین، برنامه ایست که به صورت واضح از جانب آمریکا و همپیمانانش در دستور کار قرار دارد. علی رغم تمام بودجه های انسان دوستانه ای که دولت آمریکا به محرومیت زدایی در سرزمین های قحطی زده اختصاص داده است اما چیزی که به این مناطق ارسال می شود اسلحه های متنوع است تا به جنگ های داخلی دامن زده شود.

قحطی یا کمیابی به کمبود گسترده غذا که ممکن است بر گونه‌های مختلف موجودات زنده واقع شود گفته می‌شود. این پدیده اغلب با سوء تغذیه، گرسنگی، همه گیری‌ها و افزایش مرگ و میر همراه است.

قحطی می‌تواند بر اثر ترکیبی از عوامل اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی پدید آید. به عقیده اقتصاد دانان، در دهه‌های اخیر، قحطی همواره مشکل توزیع غذا و یا فقر بوده، چرا که غذای کافی برای تغذیه تمام جمعیت دنیا وجود داشته‌است. یکی از بزرگترین قحطی‌های تاریخ (برمبنای افراد آسیب دیده) قحطی بزرگ ایرلند بود که در سال ۱۸۴۵ میلادی شروع شد و به سبب انتقال مواد غذایی از ایرلند به انگلستان بخاطر اینکه فقط انگلیس توانایی پرداخت بهای بیشتر را داشت. قحطی را به طور کل میتوان نتیجه یک سیاست دولتی دانست. چه سیاست های غلط کی دولت برای ملتش و چه سیاست های خصمانه دولتی برای دولت دیگر و یا توامان.

میهن عزیزمان در سال های دور اسیر قحطی بوده است و رنج این پدیده دردناک را کشیده است.

امروز در جهان، به دلیل تحولات زیست محیطی از قبیل گرم شدن کره زمین و خشکسالی در برخی مناطق، طبیعی است که مناطقی که پیش از این از نعمات الهی برخوردار بودند، بیشتر در تنگنا قرار بگیرند. همچنین مشکلات اقتصادی همه گیری که بسیاری از دولت ها را درگیر خود کرده است در این مقوله می تواند مزید بر علت باشد.

لذا چنانچه سخن از قحطی به میان بیاید فاکتور های موثری از قبیل آب و هوا و عدم توانایی اقتصادی دولت ها به ذهن متبادر می شود. اما با تمام این تفاسیر در سال های اخیر قحطی هایی در سراسر جهان به وجود آمده است که بررسی کلی آن ها ارتباطات معنا داری را بینشان عیان میکند است.

20میلیون نفر در معرض مرگ در اثر قطحی

بیش از 20 میلیون انسان در چهار کشور یمن، سومالی، سودان جنوبی و نیجریه در معرض قحطی و گرسنگی و مرگند. واشنگتن پست، روزنامه آمریکایی نوشت: بیش از 20 میلیون انسان در چهار کشور جهان در ماههای آینده در اثر قحطی و گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم خواهند کرد.

واشنگتن پست در ادامه سرمقاله خود افزود: سازمان ملل این اوضاع ناگوار را ‘بدترین بحران بشری از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون’ دانسته است؛ اما گویا جهان به این تهدید مهم حیات بشر بی تفاوت مانده است و مطلقا متوجه اضطراری بودن وضع نیست؛ نه دولتها و نه بخش خصوصی کشورها.

‘اداره هماهنگی امور بشردوستانه’ سازمان ملل روز دوشنبه گزارش داد، 6.27 میلیارد دلار پول لازم است تا قحطی و گرسنگی در کشورهای یمن، سومالی، سودان جنوبی و نیجریه از بین برود، اما تاکنون فقط 43 درصد از این رقم تامین شده است.

نتایج نظرسنجی ‘کمیته نجات بین الملل’ اشاره می کند که 85 درصد آمریکایی ها چیزی راجع به قحطی و گرسنگی در سطح جهان نمی دانند. این کمیته اعلام کرده است که این مسئله مهمترین موضوع اصلی عصر حاضر است اما متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

سومالی، سودان، نیجریه و یمن

سومالی یک کشور ساحلی است که در منطقه شاخ آفریقا در شرق آفریقا واقع شده‌است و پایتخت آن موگادیشو است. این کشور، قبلاً با نام «جمهوری دمکراتیک سومالی» شناخته می‌شد. ۹۸٪مردم این کشور نیز مسلمان هستند.

سودان جنوبی کشوری در آفریقاست که در روز شنبه ۹ جولای ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۱۸ تیر ۱۳۹۰ هجری شمسی از سودان استقلال یافت.

مرکز این کشور شهر جوبا است و رهبری سیاسی این کشور را در حال حاضر سالواکی‌یر مایاردیت به عهده دارد. سودان جنوبی یکی از فقیرترین و شاید یکی از بدترین کشورها در وضعیت سلامتی در جهان است.

کشور سودان از نظر جغرافیایی بزرگ‌ترین کشور مسلمان در قاره آفریقا به‌شمار می‌آمد که با جدایی جنوب اکنون به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم شد. علاوه بر منابع ثروت زیرزمینی مانند نفت، وجود رود نیل موجب اهمیت سودان به خصوص سودان جنوبی است. سودان جنوبی به لحاظ منابع جنگلی هم دارای اهمیت است. بر اساس برخی برآوردها بیش از ۶۸ درصد از ذخایر شناخته شدهٔ نفت سودان، در سودان جنوبی قرار دارد، برخی از برآوردها نیز این رقم را ۸۰ درصد تخمین زده‌اند.

نیجریه یا به‌طور رسمی جمهوری فدرال نیجریه کشوری است در غرب آفریقا. پایتخت آن آبوجا و بزرگ‌ترین شهر آن لاگوس است. جمعیت این کشور ۱۷۰ میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا است.

واحد پول این کشور نایرا است و نیمی از مردم آن که در شمال کشور زندگی می‌کنند مسلمان و نیمی دیگر در جنوب، مسیحی هستند. نیجریه از نظر منابع نفتی دهمین کشور، در میان صادرکنندگان نفت هشتمین کشور است و بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا است.

جمهوری یَمَن کشوری در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه جزیره عربستان واقع در خاورمیانه، و پایتخت آن شهر صنعا است. جمعیت یمن حدوداً ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است. زبان رسمی آن عربی و واحد پول آن ریال یمنی است.

یمن ۵۲۷٬۹۶۸ کیلومتر مربع گستردگی دارد. یمن دارای دو ساحل مهم است، ساحلی غربی در کرانهٔ دریای سرخ و ساحلی جنوبی در کرانهٔ دریای عرب، همچنین دارای بیش از ۲۰۰ جزیره است که مهم‌ترین آنها جزایر سقطره در دریای عرب است.

یمن بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۰ به دو کشور جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) و جمهوری دمکراتیک یمن (یمن جنوبی) تجزیه شده بود که در این سال با هم متحد شدند و جمهوری یمن بوجود آمد. در سال ۱۹۹۴ جنگ داخلی میان جدایی‌خواهان جنوبی و حکومت مرکزی درگرفت که با پیروزی شمالی‌ها اتحاد پابرجا ماند.

طبق برآوردی در سال ۲۰۱۲، بین ۶۰٪ تا ۶۵٪ از مردم یمن مسلمان سنی و بین ۳۵٪ تا ۴۰٪ شیعه هستند.

*** چند خطی راجع به کشور های مورد نظر که طبق ادعای صحیح واشنگتن پست 20میلیون نفر در آن ها در حال جان دادن به علت قحطی هستند نوشتیم. بیایید با یک منطقه دیگر که از قلم واشنگتن پست افتاده است هم آشنا شویم.

میانمار

میانمار (بـِرمه پیشین) کشوری است در آسیای جنوب شرقی. بزرگ‌ترین شهر این کشور رانگون است ولی پایتخت آن شهر نایپیداو می‌باشد. جمعیت میانمار بیش از ۶۰ میلیون نفر، زبان رسمی این کشور برمه‌ای و واحد پول آن کیات است.

۶۸ درصد از مردم میانمار از تبار برمه‌ای، ۹ درصد شان، ۷ درصد کارن و بقیه از دیگر اقوام هستند. ۸۹ درصد از مردم میانمار بودایی، ۴ درصد مسیحی، ۴ درصد مسلمان و ۱ درصد نیز پیرو آیین هندو هستند.

چیزی که در زیر میخوانید از قضا مربوط به جمعیت مسلمان این کشور است:

نوشته روزنامه ایندیپندنت، گزارش برنامه جهانی غذا براساس ارزیابی ۴۵ روستا در ایالت راخین در غرب میانمار نوشته شده است. این منطقه حدود ۷۵ هزار مسلمان روهینجایی را که از سرکوب‌ها و خشونت‌های نظامی گریختند، در خود جای داده است. حدود ۸۰ هزار و ۵۰۰ کودک زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه هستند.

هیچکدام از کودکان بررسی شده حداقل غذای مناسب را هم دریافت نمی‌کردند. تنها ۱۴ درصد زنان تنوع غذایی داشتند و ۲۲۵ هزار تن نیازمند دریافت کمک‌های انساندوستانه هستند. ساکنان یک‌سوم خانه‌ها در “مانگداو” که شدیدا شاهد خشونت‌ است از قحطی شدید رنج می‌برند، به عنوان نمونه برای ۲۴ ساعت چیزی نمی‌خورند و در خانه‌هایشان غذا ندارند.

برنامه جهانی غذا گزارش کرد:‌ طبق برآوردها ۵۰ هزار و ۵۰۰ کودک زیر پنج سال در ۱۲ ماه آتی نیازمند درمان سوء تغذیه حاد می‌شوند. بسیاری از مردان خانه‌هایشان را به دلیل جنگ و مسائل امنیتی ترک کردند و زنان خانه‌دار آسیب‌پذیرتر شده‌اند. این افراد به سرعت در حال کاهش وزن هستند که این امر سیستم ایمنی آنها را ضعیف می‌کند.

اسلام، جمهوریت، استفلال، نفت

با یک مطالعه سطحی در مورد وضعیت کشورهایی که قحطی گریبانشان را گرفته است و با نگاهی تخصصی تر راجع به دلایل به وجود آمدن این قحطی و نکات مشترک سرزمین های قحطی زده روابط و اشتراکات معنا داری بین آن ها پیدا میکنیم. اینکه همه ی این سرزمین ها از مسلمانان پر شده است. نفتخیز بودن این کشورها. استقلال سیاسی بعد از استعمار و جمهوریت در آن ها اشتراکات این سرزمین هاست.

دشمنی امپریالیسم با دین مبین اسلام هرگز پوشیده نبوده است. قصد توضیح واضحات نداریم ولی باید گفت که استضعاف بلند مدت سرزمین های نفت خیز مسلمان نشین، برنامه ایست که به صورت واضح از جانب آمریکا و همپیمانانش در دستور کار قرار دارد. علی رغم تمام بودجه های انسان دوستانه ای که دولت آمریکا به محرومیت زدایی در سرزمین های قحطی زده اختصاص داده است اما چیزی که به این مناطق ارسال می شود اسلحه های متنوع است تا به جنگ های داخلی دامن زده شود. وقتی هم سراغ کشتی های اقلام غذایی و اولیه را بگیرید متوجه می شوید نصیب دزدان دریایی شده است. در سرزمینی مانند یمن نیز این مسئولیت خطیر را آل سعود خبیث به عهده دارد تا ماموریت شیطان بزرگ را به خوبی انجام دهد.

چهره حقوق بشر آمریکایی دیگر با هیچ بزکی قابل تحمل نیست. وقت آن رسیده است تا روسای جمهور و رهبران کشورهای اسلامی عینک خوش بینی و خود فروختگی را بردارند و هم صدا با ایران مقابل آمریکای جهان خوار بایستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید