شاخص بورس ۴۳ واحد صعود کرد

طلسمِ بورس شکست /روز نیمه تعطیل بازار سهام

    کد خبر :58164

روز گذشته بورس تهران با توقف نماد معاملاتی این شرکت‌ها مواجه شد. موضوعی که سبب شد تا آمار متوقف‌های بورسی به ۱۱۴ شرکت افزایش پیدا کند. بررسی‌ها ز وضعیت کنونی نمادهای متوقف نشان می‌دهد ارزش بازار ۱۱۴ نماد متوقف بورسی حدود ۱۴۷ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۶ درصد از ارزش فعلی بازار سهام است.

به گزارش اقتصادنیوز، نماگر بورس تهران معاملات روز گذشته را با رشد 43‌واحدی به پایان رساند و در سطح 79 هزار و 736 واحد قرار گرفت. از نکات قابل توجه معاملات روز گذشته توقف 24 نماد بورسی به دلیل برگزاری مجامع بود تا آمار متوقف‌های بورس تهران به 114 شرکت افزایش پیدا کند. این در حالی است که این نمادهای متوقف، 46 درصد از ارزش بازار را شامل می‌شود. در این شرایط اما روز گذشته طلسم عرضه‌های اولیه شکسته شد و بورس تهران هر‌چند با تاخیر چند ساعته و پس از پایان ساعات معاملاتی بازار، میزبان شرکتی جدید بود. موضوعی که با ورود نقدینگی جدید می‌تواند زمینه‌ساز رونق بیشتر بازار سهام شود.

نیمی از بازار متوقف شدند

همان‌طور که در گزارش روز دوشنبه «دنیای‌اقتصاد» اشاره شد، روز شنبه شاهد برگزاری مجامع تعداد زیادی از شرکت‌ها خواهیم بود و بر اساس قانون، نماد معاملاتی این شرکت‌ها باید دو روز کاری پیش از برگزاری مجمع، متوقف شوند، بر این اساس روز گذشته بورس تهران با توقف نماد معاملاتی این شرکت‌ها مواجه شد. موضوعی که سبب شد تا آمار متوقف‌های بورسی به 114 شرکت افزایش پیدا کند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از وضعیت کنونی نمادهای متوقف نشان می‌دهد ارزش بازار 114 نماد متوقف بورسی حدود 147 هزار میلیارد تومان و معادل 46 درصد از ارزش فعلی بازار سهام است. با بررسی این وضعیت از منظری دیگر مشاهده می‌شود که حدود 30 هزار و 800 میلیارد تومان نقدینگی (با لحاظ سهام شناور نمادهای متوقف) در بورس به حالت راکد درآمده است.

ازسرگیری عرضه‌های اولیه پس از 5ماه

در حالی از اسفند سال گذشته تا روز گذشته از عرضه اولیه سهام در بازار سهام کشورمان ممانعت شده بود که روز گذشته پس از 5 ماه طلسم عرضه‌های اولیه شکسته شد و بورس تهران میزبان شرکتی جدید شد. بر این اساس دیروز 5 درصد از سهام شرکت به پرداخت ملت شامل 47 میلیون و 500 هزار سهم از سوی گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا به‌عنوان پانصد و نهمین شرکت پذیرفته‌شده بورس تهران، در نماد «پرداخت» عرضه شد. این عرضه به‌روش ثبت‌‌سفارش و توسط کارگزاری بانک ملت انجام پذیرفت. بازه ثبت قیمت سفارش در این عرضه 1667 تا 1750 تومان درنظر گرفته شده بود که با توجه به استقبال به‌عمل آمده از این عرضه اولیه تمامی سهام در سقف قیمتی عرضه شد. افزون بر این حداکثر سهمیه برای هر کد حقیقی و حقوقی 2 هزار سهم تعیین شده بود که با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران به هر کد معاملاتی 730 سهم تعلق گرفت. این شرکت سود هر سهم بر اساس عملکرد سه‌ماه را 2689 ریال عنوان کرده است که نسبت به اولین پیش‌بینی شرکت شاهد رشد 17 ریال سود هر سهم این شرکت هستیم. با یک تقریب ساده می‌توان گفت میزان سفارش‌های ثبت‌شده در سقف قیمتی این نماد ارزشی بیش از 227 میلیارد تومانی داشته است. نقدینگی پارک‌شده برای خرید این سهم حاکی از احتمال رشدهای قیمتی آتی این عرضه اولیه و بازگشت عرضه‌های اولیه به مدار گرم گذشته خود دارد.

تاخیر در عرضه با ناهماهنگی‌های بورس

از نکات قابل‌توجه روز گذشته اما تاخیر زمان این عرضه اولیه بود که حتی موجب ایجاد شایعاتی درخصوص احتمال تعویق عرضه اولیه «پرداخت» به روز دیگری شد. در نهایت اما پس از اتمام ساعت کاری بورس تهران، ناظر بازار در پیامی از آغاز ثبت سفارش عرضه اولیه نماد معاملاتی شرکت به پرداخت ملت در ساعت 13 الی 15 خبر داد. معاون بازار شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران در این‌خصوص با تاکید بر اینکه سفارش‌گیری عرضه اولیه دیروز در ساعات غیر‌رسمی بازار قانونی است، عنوان کرد: براساس قانون بوک‌بیلدینگ این امکان به بازار داده شده که در مواجهه با مشکلات فنی معاملات عرضه اولیه سهام پس از پایان ساعات رسمی معاملات بورس انجام شود.علی صحرایی همچنین دلیل تاخیر در عرضه اولیه سهام به‌پرداخت ملت را تکمیل اطلاعات توضیحی از سوی ناشر این شرکت اعلام کرد و گفت: با توجه به انتشار این اطلاعات در دقایق پایانی معاملات روز دوشنبه روی سامانه کدال، مشکل عرضه اولیه سهام به‌پرداخت ملت برطرف شد. بر این اساس، دقایقی پیش از پایان ساعت کار بازار سهام، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی «پرداخت» در دوره 3 ماهه به‌صورت حسابرسی نشده روی کدال نشست. در این گزارش شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم را از 2672 ریال به 2689 ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت یک درصدی همراه شد.

رونق بازار سهام با ورود نقدینگی جدید

در حالی روز گذشته شاهد شکل‌گیری اولین عرضه اولیه سال 96 در بازار سهام بودیم که برخی از فعالان شرایط کنونی بازار را برای عرضه‌های اولیه مناسب نمی‌دانند و معتقدند این قبیل عرضه‌ها، عامل خروج نقدینگی از دیگر نمادهای بازار است. بر ‌اساس عقیده این گروه، تشکیل صف فروش برای تامین نقدینگی در جهت خرید سهم جدید، فضای منفی در دیگر سهام و کلیت بورس ایجاد خواهد کرد. ذات عرضه‌های اولیه از جذابیت مناسبی بین سرمایه‌گذاران برخوردار بوده و باعث می‌شود طبیعتا برخی از سهامداران با فروش سهامی که از جذابیت کمتری برخوردارند، نقدینگی لازم را برای خرید عرضه اولیه تامین ‌کنند. در این میان بخشی از نقدینگی لازم نیز نقدینگی جدید بوده و از خارج از بازار وارد بازار سهام می‌شود که از نکات مثبت عرضه‌های اولیه به‌شمار می‌رود. باید توجه داشت در شرایط معمول بازار نیز تعدیل مثبت یک شرکت سهامی یا انتشار اخبار تاثیرگذار عامل فشار بر برخی از نمادهای بازار می‌شود. این موضوع به‌دلیل هوشمند عمل کردن بازار است تا به سمت فرصت‌های جذاب حرکت کند. انتقاد به این موضوع همانند آن است که نهاد ناظر به بهانه تعدیل مثبت یک شرکت از بازگشایی نماد آن خودداری کرده و دلیل این امر را تشدید فروش در دیگر سهام بازار عنوان کند. عرضه‌های اولیه علاوه بر ورود نقدینگی جدید با گسترش عرضی خود می‌تواند به پویایی هر چه بیشتر بازار کمک کند و جذابیت بیشتری را نزد سرمایه‌گذاران در مقایسه با دیگر بازارهای رقیب به دست آورد.

رد پای گزارش‌های سه‌ماهه

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار در فضای انتظاری قرار گرفته است. از طرفی سهامداران با قرار گرفتن در فصل مجامع، در انتظار خروج اخبار تاثیرگذار از مجامع شرکت‌ها بوده و از طرفی دیگر در انتظار انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها هستند. گزارش‌هایی که طبیعتا می‌تواند تعیین‌کننده روند آتی سهام باشد. در حال حاضر گزارش 3 ماهه 25 شرکت سهامی روی سامانه کدال قرار گرفته است که تنها در 2 گزارش نشانی از تعدیل منفی دیده می‌شود. به‌نظر می‌رسد همان‌طور که انتظار می‌رفت، این گزارش‌ها حاوی نکات مثبتی برای شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کامودیتی‌محور (کالایی) است. این موضوع می‌تواند در شکل‌گیری آرایش جدید پرتفوی سهامداران بسیار تاثیرگذار باشد. در این خصوص می‌توان به تعدیل مثبت 19 درصد «فولاد» و پوشش 40 درصدی سود این شرکت و همچنین پوشش 43 درصدی«فملی» بر اساس اولین پیش‌بینی این شرکت هستیم. پوشش‌های مناسب سودآوری نوید تعدیلات مثبت آتی را برای این شرکت‌ها می‌دهد.

در بازار چه گذشت؟

همان‌طور که اشاره شد دیروز شاخص کل بورس با رشد 43 واحدی همراه شد. ارزش معاملات نیز روز گذشته به مدد عرضه «پرداخت» به 174 میلیارد تومان رسید. روز گذشته در شرایط توقف نمادهای اصلی گروه خودرویی از جمله «خپارس» و «خساپا»، شاهد اقبال معامله‌گران از دیگر خودرویی‌ها بودیم. در این میان «خودرو» شاهد معامله با حجم افزون بر 29 میلیون سهم به ارزش حدود 8میلیارد تومان بود. نماد «خودرو» پیش از توقف برای برگزاری مجمع، شاهد تداوم مشارکت حقوقی‌ها در سمت خرید بود. بر این اساس دیروز نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو شاهد تغییر مالکیت 12 میلیون سهمی به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان به نفع معامله‌گران حقوقی بود. معاملاتی که در نهایت این نماد را در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص قرار داد. در میان کالایی‌‌ها، اغلب شرکت‌ها با توقف نماد معاملاتی روبه‌رو‌ هستند. نمادهای باقیمانده نیز روز گذشته روند متعادلی را تجربه کردند. در این میان نگاهی به تحولات بازارهای جهانی نیز خالی از لطف نیست. دیروز روی مجددا به زیر 3800 دلار در هر تن بازگشت. مس نیز گرچه به قیمت‌های بیش از 6000 دلار رسیده بود، اما بار دیگر عقب‌نشینی کرد و در مرز این طرح روانی معامله شد.نمادهای زیرمجموعه گروه قندوشکر نیز پس از رشدهای قابل توجه هفته‌های اخیر، روز گذشته تا حدودی در مسیر اصلاح قیمت قرار گرفتند به‌طوری‌که از 11 نماد فعال حاضر در این گروه، 8 نماد با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند.

بانکی‌ها که در حال‌حاضر با توقف تمام نمادهای معاملاتی خود روبه‌رو‌ هستند، روز گذشته پیش از توقف به دلیل برگزاری مجمع معاملات متعادلی را تجربه کردند. (تشریح وضعیت این گروه را می‌توانید در گزارش صفحه 10 بخوانید).رایانه‌ای‌ها در اوایل معاملات روز گذشته در انتظار عرضه اولیه «پرداخت» وضعیت مناسبی را به خود دیده بودند؛ اما در ادامه تاخیر در این عرضه اولیه سبب شد تا حدودی شاهد بازگشت قیمت‌ها باشند. به نظر می‌رسد با وجود شرایط مطلوب در شرکت‌های زیرمجموعه این گروه اما رشد قیمت این نمادها پیش‌خور شده است. بر این اساس انتظار می‌رود شاهد اصلاح قیمت پس از رشدهای قابل توجه روزهای اخیر در میان رایانه‌ای‌ها باشیم. شاخص این گروه از ابتدای سال تاکنون رشد 44 درصدی را تجربه کرده است. همچنین «آپ» روز گذشته پس از کسب بازدهی 43 درصدی از ابتدای سال تاکنون، در مدار منفی معامله شد. به نظر می‌رسد بازار پس از رشدهای گذشته تا حدودی نسبت به ارزندگی سهام رایانه‌ها در قیمت‌های فعلی مردد شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید