چرا 80 درصد نمایندگان مجلس دهم رأی نخواهند آورد؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۴۸
    کد خبر :581634

رقابت های انتخابات مجلس یازدهم بین گروه های سیاسی رفته رفته گرم و گرم تر می شود. اصولگرایان و اصلاح طلبان اینبار به واسطه عملکردی که در مجلس دهم برجای گذاشته اند، کار سختی برای اینکه بتوانند مردم و حتی بدنه اجتماعی شان را راضی به رأی دادن به خود بکنند، دارند. «محمدرضا باهنر» دلیل عملکرد نامطلوب مجلس دهم و چهره های سیاسی و حتی شناخته شده حاضر در آن را نبود، یک فراکسیون اکثریت می داند و تاکید دارد که «در دنیا مجالس و دولت‌های ائتلافی ضعیف ظاهر می‌شوند. وقتی فراکسیون اکثریت نباشد عملکرد مجلس را ضعیف جلوه می‌دهد.»

باهنر 67 ساله که با 7 دوره حضور در مجالس مختلف ایران یکی از رکوردداران حضور در قوه مقننه محسوب می شود را یک چهره موثر در انتخابات می دانند. او که اکنون مشاور «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم نماینده مجلس بوده‌است و عناوینی نظیر رئیس فراکسیون، عضو هیات رئیسه مجلس و همچنین نایب رئیس قوه مقننه را در کارنامه خود دارد.

او که برادر شهید «محمدجواد باهنر» نخست‌وزیر دولت شهید رجایی و همچنین دایی «سید مجتبی ثمره هاشمی» دستیار ارشد احمدی‌نژاد در دولت های نهم و دهم است. پس از درگذشت «حبیب الله عسگراولادی» رئیس فقید جبهه پیروان خط امام رهبری به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که یکی از 14 حزب عضو این جبهه است، با رأی اعضا، به عنوان جانشین مرحوم عسگراولادی انتخاب شد.

به گزارش تابناک، باهنر پس از تصدی عنوان ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری که متشکل از احزاب قرار گرفته در دایره اصولگرایان سنتی محسوب می شود، بیش از قبل راه و رسم سیاست در پیش گرفت و ترجیح داد کمتر در انتخاباتی به عنوان کاندیدا حاضر شود و تلاش کند در این راه بیشتر مدیریت کند. او بر همین اساس حاضر نشد در انتخابات مجلس دهم کاندیدا شود که بسیاری این تصمیم او را برآمده از پیش بینی اش از شکست استقلال دانستند.

باهنر که احتمالا در راستای تلاش برای آماده سازی جریان متبوع خود برای حضور هرچه بهتر در انتخابات مجلس دهم در تکاپوست احتمالا همچون سایر اصولگریان اعتقاد دارد که آنها شانس بیشتری برای پیروزی در مجلس یازدهم دارند؛ بر همین اساس به دنبال استراتژی وحدت حداکثری برای تصدی کرسی های بیشتر در مجلس آتی است او اخیرا گفته که «بیش از ۱۶۰ حوزه تک نماینده‌ای داریم و تعدادی هم دو نفره و مابقی همینطور اضافه می‌شود لذا برای حوزه‌های تک نفره باید فایل جدایی باز شود چراکه تاثیرپذیری حوزه‌های کم نماینده از جریانات سیاسی کمتر است و رقابت بین اشخاص حقیقی است. در حوزه‌های انتخابی اشخاص حقیقی در شاکله لیست می‌توانند تاثیرگذار باشند و به لیست رای می‌دهند و رای به لیست دارد پررنگ‌تر می شود.»

آنها (اصولگرایان) علاوه بر تمرکز بر حوزه های تک نماینده ای نمی خواهند همچون مجلس دهم در شهرهای بزرگ بازنده باشند، بر همین اساس در حال تدوین برنامه اصولی برای رسیدن به لیست هایی با حداکثر اشتراک ممکن بین گروه های اصولگرا هستند. باهنر در این زمینه گفته است که «در دوره گذشته نفر شصتم که عضو لیست ما بود با نفر شصت و یکم فاصله‌ ۲۰۰ هزار رایی داشت در حالی که افراد مشهوری بودند لذا در تهران اگر بخواهیم حساب کنیم، حرف آخر را لیست‌ها می زنند و افراد خارج لیست رای نمی‌آورند.»

اما نقطقه عطف سخنان انتخاباتی رئیس جبهه پیروان خط امام رهبری به پیش بینی او از ترکیب مجلس یازدهم در قیاس با مجلس دهم بر می گردد، جایی که او همچون بسیاری از پیش بینی کنندگان و تحلیلگران سیاسی گفته است که «ما اطلاعات دوره گذشته برایمان مهم است، در هر دوره ۶۰ درصد از نمایندگان دوره قبل رای نمی‌آورند و این دوره پیش‌بینی می‌کنم ۸۰ درصد نمایندگان رای نیاورند اما این به‌معنای عوض شدن جریان سیاسی حاکم بر مجلس نیست.»

باهنر در عین حال با تاکید بر اینکه بالای ۸۰ درصد از نامزدهای مجلس نمی‌دانند وکالت مجلس چیست و حتی رای دهندگان هم نمی‌دانند جنس کار مجلس چیست و عموما از اختیارات نماینده خبر ندارند، عنوان کرده است: «برخی نماینده‌ها حتی بعد از انتخاب پشیمان می‌شوند و سال آخر که می‌شود یا تکلیف شرعی‌شان جنب و جوش پیدا می‌کند یا اطرافیان اصرار می‌کنند و مجددا ثبت‌نام می‌کنند و از این افراد بالای ۶۰ درصد رای نمی‌آورند.»

اینکه بسیاری از سیاسیون و تحلیلگران مثل «محمدرضا باهنر» تاکید می کنند که 80 درصد مجلس دهم در مجلس یازدهم حضور نخواهند داشت، یادآور همان اتفاقی است که 4 سال پیش تقریبا در مورد مجلس نهم هم افتاد و این مساله نشان می دهد که مردم و حتی بدنه اجتماعی حامی دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب از افرادی که به مجلس راه یافته اند و عملکردی که برجای گذاشته اند، به هیچ عنوان رضایت خاطر ندارند.

یکی از راهکارهایی که می تواند مردم، جامعه و بدنه اجتماعی حامی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا را نسبت به عملکرد نمایندگان عضو این دو جریان در مجلس روشن کند، ارائه گزارش عملکرد و پاسخگو بودن در قبال اقداماتی است که آنها انجام داده اند و سئوالاتی است که مردم در خصوص اهمال ها و کم کاری های این افراد در قوه مقننه دارند؛ بنابراین اصل پاسخگویی شاید از شدت این ریزش ها بکاهد.

به هر حال حجم بالای تغییرات بدنه نمایندگان مجلس در مجالس اخیر و حداقل در مورد مجلس نهم و دهم نشان می دهد که مردم رضایت چندانی از قوه مقننه و نمایندگان حاضر در آن که تحت عنوان وکلای ملت شناخته می شوند، ندارد و اگر راهکاری برای اقناع مردم پیدا نشود، همچنان شاهد ریزش هایی نظیر آنچه باهنر گفته شاهد خواهیم بود و ترکیب متفاوتی را در مجلس یازدهم نسبت به مجلس دهم خواهیم دید.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:

    مع الاسف مجلسیان محترم برای مدت ۴ سال، حضوردرمجلس شورای اسلامی، بیلان مثبتی برای موکلین خودندارند،بلکه باهمکاری دولت بیکاری وفقررا بطور عادلانه بین مردم تدارک دیده اند، لذا اگر کناربروند،به صلاحشان خواهدبود.

دیدگاهتان را بنویسید