ترامپ در مقابل ایران فریاد می زند اما چماق کوچکی در دست دارد؛ چرا؟

    کد خبر :581101

سی ان ان در یادداشتی به قلم آرون دیوید میلر مذاکره کننده دولت های جمهوریخواه و دموکرات و ریچارد سوکولسکای مقام سابق وزارت خارجه آمریکا آورده است: دونالد ترامپ این هفته برای چندمین بار در دوران ریاست جمهوری خود نشان داد که دولت او فقط فریاد می زند اما چماق کوچکی در دست دارد. آقای ترامپ در دیدار با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مورد وضعیت کنونی در افغانستان گفت: «می توانم در عرض یک هفته جنگ در افغانستان را با پیروزی به پایان برسانم، اما نمی خواهم که ده میلیون نفر کشته شوند».

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما آقای ترامپ در گذشته بارها از این لحن تهدید آمیز برای صحبت کردن در مورد دیگران استفاده کرده است. او کره شمالی را تهدید کرد که با آتش و خشم آمریکا روبرو خواهد شد. اما در عمل اقدامی انجام نداد. ترامپ همچنین چندین بار رژیم نیکلاس مادورو در ونزئولا را تهدید به اقدام نظامی کرده است. اما تهدیدات او بلوفی بیش نبودند.

اما رئیس جمهور تاکنون هیچ کشوری را به اندازه ایران تهدید نکرده است. او چندین بار تهران را به استفاده از زور و پاسخ نابود کننده تهدید کرده است. اما شکی وجود ندارد که آقای ترامپ علی رغم این زبان تهدید کننده تمایلی به درگیری نظامی با تهران ندارد.

او می داند زمانی که درگیری نظامی شروع شود، کنترل کردن یا پایان دادن آن بسیار دشوار خواهد شد. علاوه بر این، آقای ترامپ نگران است که شروع جنگی دیگر در منطقه محبوبیت او را در کشور کاهش دهد. مهم اینکه، سال آینده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد.

دونالد ترامپ در مقایسه با روسای جمهور گذشته تمایل کمتری به استفاده از گزینه نظامی نشان داده است. البته دولت وی دو بار حملات هوایی محدودی را در واکنش به استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط نیروهای بشار اسد انجام داد. ترامپ همچنین کمپین نظامی علیه گروه داعش را تشدید کرد.

اما ترامپ در مقایسه با اوباما حضور نظامی کشورش در عراق یا افغانستان را تقویت نکرد. در واقع او در حال تلاش برای خارج کردن سربازان آمریکایی از منطقه است.

ترامپ همیشه معتقد بوده است که کشورش باید سریع تر از سوریه خارج شود. اما اخیرا تصمیم گرفت که 1500 سرباز آمریکایی را به تدریج از این کشور خارج کند. اخیرا قضاوت آقای ترامپ در مورد استفاده از گزینه نظامی به طور جدی آزمایش شد. ماه گذشته ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار داد. ترامپ در نهایت تصمیم گرفت که به این اقدام تحریک آمیز تهران واکنش نشان ندهد. البته او همچنان با لحن تندی در مورد ایران صحبت می کند.

دونالد ترامپ در طول کمپین انتخاباتی خود در سال 2016 بارها به هوادارانش قول داد که جنگ های بی پایان آمریکا در خاورمیانه را پایان می دهد و کشورش را وارد ماجراجویی های نظامی جدیدی نخواهد کرد. آقای ترامپ اخیرا در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس گفت که رویکرد جدید او در قبال سیاست خارجی نقش مهمی در کنار زدن رقبای انتخاباتی اش داشته است.

بدون شک آقای ترامپ از این موضوع آگاه است که جنگ با ایران میزان محبوبیت او را در بین نظامیان و سربازان بازنشسته در کشور کاهش خواهد داد. در انتخابات سال 2016 میزان حمایت نظامیان از آقای ترامپ دو برابر رقیب او یعنی خانم هیلاری کلینتون بود. این در حالی است که اکثریت نظامیان بازنشسته آمریکا در یکی از نظرسنجی های اخیر گفتند که آمریکا نباید وارد جنگ های عراق و افغانستان می شده است.

مطابق با آمارهای منتشر شده، در حال حاضر تقریبا 20 میلیون نظامی بازنشسته در کشور وجود دارند. بخش قابل توجهی از آن ها در ایالت هایی به سر می برند که نقش مهمی در تعیین نتیجه انتخابات سال آینده خواهند داشت. به این ترتیب، شروع یک جنگ جدید با ایران می تواند به کاهش محبوبیت ترامپ و پیروزی نماینده دموکرات منجر شود.

در گذشته تنش در خاورمیانه همیشه به بی ثباتی بازارهای نفت منجر شده است. در روزهای اخیر نیز شاهد افزایش قیمت نفت بوده ایم. برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند که در بدترین حالت قیمت هر بشکه نفت می تواند تا 325 دلار افزایش یابد. از سوی دیگر، افزایش قیمت گاز و بنزین در آمریکا در آستانه انتخابات سال آینده بدترین خبر برای کمپین انتخاباتی آقای ترامپ خواهد بود.

اما ظاهرا آقای ترامپ معتقد است که استفاده از زبان تهدید آمیز، موقعیت کشورش را در مذاکرات احتمالی در آینده بهبود خواهد داد. آقای ترامپ علی رغم تهدیدها بارها پیشنهاد مذاکره با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را مطرح کرده است.

اخیرا آقای رند پال، سناتور جمهوری خواه با اجازه رئیس جمهور ملاقاتی را در نیویورک با وزیر خارجه ایران برگزار کرد. شاید این تماس های دیپلماتیک احتمال تقابل نظامی بین دو طرف را کاهش دهند. اما تهران و واشنگتن تاکنون انعطاف پذیری و مصلحت گرایی کافی برای رسیدن به یک توافق جدید را نشان نداده اند.

اگرچه آقای ترامپ تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارد، اما در هر صورت احتمال بروز جنگ وجود دارد. ظاهرا دولت ترامپ معتقد است که کمپین فشار حداکثری در نهایت تهران را به میز مذاکره باز خواهد گرداند. اما تحریم های آمریکا نتیجه ای جز رفتار پرخاشگرانه ایران به دنبال نداشته اند.

تهران در ماه های اخیر به چندین نفتکش تجاری حمله و یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرد. آن ها هفته گذشته یکنفت کش بریتانیایی را در نزدیکی خلیج عمان توقیف کردند. هدف مقامات تهران افزایش فشار بر طرف های دیگر توافق هسته ای است.

ظاهرا تهران تمایل دارد که تا مشخص شدن نتیجه انتخابات سال 2020 صبر کند. آن ها امیدوارند که رئیس جمهور جدید آمریکا دوباره به توافق هسته ای ملحق شود. اما زمان زیادی تا انتخابات مانده است.

در شرایط کنونی تهران و واشنگتن تنها در صورت روی آوردن به دیپلماسی می توانند از درگیری نظامی پرهیز کنند. آقای ترامپ برای نشان دادن حسن نیت خود می تواند بخشی از تحریم های اقتصادی را لغو کند. در غیر این صورت، دو کشور در مسیر یک جنگ فاجعه آمیز قرار خواهند گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید