تلسکوپ «تس» ۲۱ سیاره خارج از منظومه شمسی کشف کرد

    کد خبر :581020

ناسا اعلام کرده تلسکوپ «تس» در سال نخست فعالیت خود ۲۱ سیاره خارج از منظومه شمسی را شناسایی کرده و علاوه برآن تعداد زیادی سیارک و ستاره دنباله دار نیز ثبت کرده است.

مأموریت TESS ناسا برای شکار سیاره‌های دوردست طراحی شده است. اکنون به نظر می‌رسد این تلسکوپ فضایی در سال اول فعالیت خود عملکرد خوبی داشته است.

این تلسکوپ با جمع آوری اطلاعات کافی به دانشمندان کمک کرد ۲۱ سیاره خارج از منظومه شمسی را کشف کنند. جالب آنکه TESSبین رصد سیاره‌های خارج از منظومه شمسی نیز سیارک‌ها و ستاره‌های دنبال دار متعددی را نیز رصد کرده است. علاو ه بر آن TESS تاکنون ۶ ابرنواختر را رصد کرده است. ابرنواخترها نشان دهنده انفجار ستارگان مرده هستند.

«جورج ریک» محقق ارشد TESS در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید: سرعت و قدرت بهره وری این تلسکوپ در سال نخست عملیات آن از انتظارات ما فراتر بوده است. TESSعلاوه بر کشف مجموعه‌ای از سیارات خارج از منظومه شمسی گنجینه‌ای از رویدادهای اخترفیزیکی را نیز ثبت کرده است.

این درحالی است که در اوایل ماه جاری ناسا اعلام کرد مأموریت تلسکوپ مذکور را ۲ سال بیشتر می‌کند و تا ۲۰۲۲ میلادی آن را در فضا نگه می‌دارد.

تلسکوپ مذکور با بودجه ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شده و به آسمان فرستاده شد. TESSدر سال نخست فعالیت خود نیمه جنوبی آسمان را رصد کرده و اکنون دوربین‌های خود را به سمت شمال چرخانده است.

TESS طی فعالیت خود روی بسیاری از ستارگان درخشان نزدیک زمین تمرکز کرد. این ابزار طوری ساخته شده تا سیارات خاصی را شناسایی کند. در مرحله بعد تلسکوپ فضایی جیمز وب این سیارات را با دقت بیشتری بررسی خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید