عدم کاهش قیمت اجناس، به معنی صوری بودن کاهش نرخ ارز است

  • سیاسی
  • شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۱۰
    کد خبر :580928

در روز‌های گذشته، قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت، به گونه‌ای که وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد و فعلا بازار روی قیمت ۱۱.۸۰۰ تا ۱۱.۴۰۰ مقاومت نشان می‌دهد.

بنا بر پیش‌بینی‌ها، امکان پایین آمدن این قیمت در صورت شکستن مقاومت تا حدود ۱۰ هزار تومان وجود دارد، حال آنکه در روز‌های اول ماه گذشته، قیمت ارز بیش از ۱۳۰۰۰ تومان بود.

اما در این باره باید گفت، دلایل گوناگونی برای ریزش قیمت ارز و طلا در بازار از سوی اقتصاددان‌ها مطرح شده و برخی از آن‌ها دلیل این کاهش ارز را در تشکیل بازار متشکل ارزی و برخی دیگر متعادل شدن بازار را دلیل اصلی افت قیمت ارز می‌دانند. البته برخی‌ نیز سیاست‌های بین المللی و منطقه‌ای دولت را دلیل این کاهش ارزیابی کرده اند.

با این حال، هنوز خبری از کاهش قیمت‌ها در بازار نیست و اجناس موجود در بازار با قیمت دلار ۱۴ هزار تومان تا ۱۵۰۰ هزار تومان در حال خرید و فروش است. به همین دلیل، بسیاری از نمایندگان اقتصادی مجلس، بر این باورند تا زمانی که ثبات در بازار ارز ایجاد نشود، خبری از کاهش قیمت اجناس نیست.

به گزارش تابناک؛این نمایندگان دلیل کاهش پیدا نکردن قیمت ارز را در بی اعتمادی فعالان اقتصادی به سیسات‌های اقتصادی و همچنین بی ثباتی قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند و به همین جهت اعتقاد دارند که مهم‌ترین مسأله تأثیرگذار در کاهش نرخ اجناس و کاهش تورم موجود در جامعه ثبات نرخ ارز است؛ هرچند روی کاهش نرخ ارز تا قیمت معقول نیز نیم نگاهی دارند.

احمد انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی، با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز ناگهانی و در شرایط التهاب بالا رفته بود، ما انتظار کاهش داشتیم و طبیعی بود، وقتی بازار به شرایط عادی برگردد، قیمت ارز هم پایین بیاید.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت دلار هنوز تأثیر اساسی بر سایر کالا‌ها نداشته، تأکید کرد: دولت هم پیگیر است که چرا قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده و نیز سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند در این زمینه ورود کند و با رصد فروشگاه‌های بزرگ اعمال نظارت کند؛ بنابراین، طبیعی است، وقتی قیمت‌ها رقابتی باشد، مردم به سمتی خواهند رفت که قیمت ارزان‌تر است و همین باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

با این حال، برخی نمایندگان مجلس تأثیر بازی‌های سیاسی را در تعیین قیمت ارز مؤثر می‌دانند و اعتقاد دارند، اگر اراده‌ای برای کاهش قیمت باشد، قطعا می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد؛ هر چند فضای سیاسی و اتفاقات منطقه را نیز در تعیین نرخ ارز بی تأثیر نمی‌دانند.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن ارزیابی دلایل کاهش نرخ دلار گفته است: بالا و پایین رفتن قیمت دلار، بستگی به دولت و بانک مرکزی دارد. اگر بخواهند می‌توانند قیمت دلار را پایین بیاورند؛ هرچند فضای سیاسی و اتفاقات منطقه در قیمت دلار مؤثر است، واقعیت این است که قیمت دلار دست خود دولت است.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت می‌تواند با مدیریت، نرخ دلار را کاهش دهد. اکنون که نرخ دلار کاهش یافته است، نشان می‌دهد اراده خوبی پشت این موضوع بوده است؛ اما واقعیت این است که اگر با پایین آمدن نرخ دلار، قیمت کالا‌های اساسی نیز کاهش پیدا کند، یعنی این پایین آمدن واقعی است، اما اگر قیمت کالا‌های اساسی پایین نیامد، یعنی این کاهش قیمت صوری است. پس اگر دولت بخواهد مدیریت درستی در نرخ ارز داشته باشد و آن را تثبیت کند، باید متناسب با نرخ ارز، قیمت کالا‌های اساسی و سایر بخش‌ها نیز تنظیم شود؛ بنابراین، این عزم دولت را می‌طلبد که قطعا اگر عزم خود را جزم کند، موفق خواهد شد.

البته در این میان، برخی نمایندگان مجلس نیز هستند که اعتقاد دارند قیمت ارز هنوز واقعی نشده و در صورت واقعی سازی قیمت ها، نرخ‌ها بسیار پایین‌تر از این میزانی خواهد بود که اکنون است.

محمد وحدتی هلان درباره این موضوع گفته است: اقدامات اخیر بانک مرکزی باعث شده که دلار در مسیر برگشت به قیمت واقعی قرار بگیرد. قیمت واقعی دلار ۱۱ و ۱۲ هزار تومان نیست. قیمت واقعی دلار ۶ تا ۷ هزار تومان است و مطمئنا باید به این قیمت بازگردیم، چون این بازگشت تأثیر جدی در قیمت کالا‌های اساسی خواهد گذاشت. دولت به تازگی با بانک مرکزی جلسه داشته و آقای روحانی هم تأکید کرده که کاهش‌ها باید بر بازار تأثیر مستقیم داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «چه بخواهیم چه نخواهیم کاهش نرخ دلار در بازار تأثیر می‌گذارد» گفت: من از برنامه‌های بانک مرکزی اطلاعی ندارم. حتی شاید بعضی از برنامه‌های بانک مرکزی محرمانه باشد، اما اطلاعات موثقی از سالم بودن اقدامات بانک مرکزی شنیده‌ام. وقتی بانک مرکزی دلار‌ها را به افراد رانت‌خوار ندهد و وقتی دلار‌های ارائه شده ۴۲۰۰ تومانی در محل خودش مصرف شود و یا وقتی بانک مرکزی به کسانی اطمینان کند که هدفشان کمک به زندگی مردم است، کاهش قیمت دلار نیز در بازار کالا‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

آنچه مسلم است، اینکه هنوز کسی دلیل واقعی کاهش قیمت ارز را نمی‌داند و دلیل‌هایی که در این خصوص بیان می‌شود، همه بر اساس شواهد موجود در بازار است و مشخص نیست چه سیاستی باعث شده تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند؛ بنابراین تا زمانی که بازار ارز به ثبات نسبی نرسد و قیمت‌ها در نقطه‌ای به ثبات نرسد، نباید انتظار کاهش قیمت سایر کالا‌ها را داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید