دلیل آتش‌سوزی‌ها در قطب شمال

  • حوادث
  • شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۳۳
    کد خبر :580902

آتش دامن قطب شمال را گرفته و بخش‌های گسترده‌ای از شمال سیبری، اسکاندیناوی شمالی، آلاسکا و گرینلند گرفتار آتش‌سوزی گسترده شده‌اند.

رعد و برق‌ها به طور معمولِ هر ساله، آتش‌سوزی‌های طبیعی را در این مناطق ایجاد می‌کند اما امسال گرمای شدید تابستانی ناشی از تغییرات اقلیمی که بالاتر از میانگین طبیعی دما است، آتش‌سوزی‌ها را تشدید کرده است.

این آتش‌سوزی‌ها به حدی شدید است که حجم دود ناشی از آن از فضا نیز قابل مشاهده است و کارشناسان آن را بی‌سابقه دانسته‌اند.

در حال حاضر صدها آتش‌سوزی وجود دارد که اکثرا مناطق خالی از سکنه سراسر شرق روسیه، شمال اسکاندیناوی، گرینلند و آلاسکا را در بر گرفته است. اما دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها بسیار گسترش یافته و برخی از مناطق را به طور کامل در خود فرو برده است.

شهرهای شرق روسیه نیز از زمان آغاز این آتش‌سوزی‌ها شاهد کاهش قابل توجه کیفیت هوای خود بوده‌اند.

آمارها حاکی از آن است که آتش‌سوزی‌های طبیعی در ماه ژوئن حدود ۵۰ مگا تُن دی اکسید کربن، معادل تولید کربن سالانه سوئد منتشر کرده‌اند.

وقوع آتش‌سوزی‌های طبیعی در ناحیه شمالگان بین ماه‌های میلادی مه تا اکتبر رایج است و این آتش‌سوزی‌ها بخشی طبیعی از اکوسیستم این منطقه است که حتی برخی منافع را برای محیط زیست منطقه به همراه دارد اما شدت و گستره ناحیه‌ای که امسال درگیر این آتش‌سوزی‌ها بوده، غیر معمول است.

درجه حرارت در قطب شمال با سرعت بسیار بیشتری نسبت به میانگین جهانی افزایش یافته و شرایط گرم‌تر و خشک‌ترِ این ناحیه به همراه وزش بادهای شدید و رعد و برق‌ها منجر به تشدید و تداوم این آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

مقامات روسی در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای مقابله با این آتش‌سوزی‌ها ندارند، چرا که با توجه به غیرمسکونی بودن مناطق گرفتار آتش معتقدند هزینه‌های مقابله با این آتش‌سوزی‌ها بسیار بیشتر از خساراتی است که وارد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بسیاری به دولت روسیه به دلیل بی‌توجهی به این آتش‌سوزی‌ها اعتراض کرده و با مقایسه واکنش‌ها به این آتش‌سوزی‌ها که به جنگل‌های سیبری آسیب می‌زند با آتش‌سوزی کلیسای نوتردام، بی‌توجهی مقامات به محیط زیست را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید