نياز تهران به راه‌اندازی 6 خط جديد مترو

    کد خبر :580791

مديرعامل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: براساس طرح جامع حمل ‌و نقل ریلی، شهر تهران نياز به راه‌اندازی 6 خط جديد مترو دارد.

علی امام در مورد خطوط ریلی پایتخت اظهارداشت: در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران در سال 87، هشت خط داخل شهری و چهار خط اکسپرس برای پایتخت در نظر گرفته شده بود ولی در تصویب طرح توسط دولت در سال 87، فقط 7 خط تصویب، خطوط اکسپرس حذف و مابقی خطوط هم به منوریل تغییر یافت.

وی گفت: خطوط اکسپرس، خطوطی هستندکه زیر سایر خطوط مترو حرکت کرده و فواصل ایستگاه‌های آنها بیشتر از خطوط معمول بوده و با همه خطوط داخل شهر ارتباط و تبادل و در امتداد خطوط اقمای خواهند بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه درحال حاضر متروی تهران؛ شش خط درون شهری و دو خط اقماری (کرج و فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند دارد، بیان داشت: در بازنگری طرح جامع که با مشارکت مشاوران با تجربه داخلی و خارجی تهیه شده؛ 11 خط عادی و 2 خط اکسپرس برای تهران در نظر گرفته شده است.

امام با تاکید بر اینکه بنابر مصوبات بالادستی؛ 75 درصد حمل و نقل داخل شهر باید توسط حمل و نقل عمومی انجام شود، گفت: در این میان 30 درصد حمل و نقل در داخل شهر به عهده مترو است که در حال حاضر با جابه‌جایی روزانه دو میلیون مسافر، 13 درصد آن محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس طرح جامع حمل و نقل ریلی و برنامه دوم توسعه شهر تهران باید امروز شاهد جابه‌جایی روزانه حداقل 5 میلیون مسافر از طریق مترو می‌بودیم، ادامه داد: متاسفانه به دلیل کمبود بودجه، کامل نشدن زیرساخت‌های مورد نیاز خطوط مصوب، همچنین به دلیل عدم تصویب خطوط جدید و کاهش نیافتن سرفاصله حرکت قطارها؛ این امر محقق نشده است، اما امیدواریم باتوجه به تکمیل خطوط 6 و 7 وساخت 6 خط دیگر پیش‌بینی شده تاسال 1420 با توجه به رشد جمعیت تعدادسفرهای مترو روزانه به حدود 10 میلیون سفر برسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: البته باید در نظر داشت که در برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران که در سال گذشته به تصویب رسید، مترو مکلف شده است تا سهم خود را از سفرهای درون شهری به 20 درصد برساند که این امر مستلزم تلاش بسیار ویژه و تمرکز خاص و دوچندان مدیریت شهری بر روی توسعه مترو است.

امام با اشاره به اینکه در حال حاضر منتظر نظر و تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک کشور در خصوص بازنگری طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران هستیم، گفت: درسال 1395 قراردادی با مشاوران ذی صلاح بسته شد تا این طرح جامع، موردبازنگری قرار گیرد، چرا که باتوجه به تغییراتی که در وضعیت ترافیک و جمعیت شهر تهران اتفاق افتاده بود این بازنگری ضروری بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این بازنگری چندماه پیش به پایان رسید و برای بررسی به شورایعالی هماهنگی ترافیک کشور فرستاده شده است تا بعد از تأیید و تصویب در برنامه کار شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) قرار گیرد.

به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه پس از تصویب این طرح در شورایعالی ترافیک و تامین بودجه؛ طراحی خطوط و اقدامات اجرایی را بر اساس اولویت‌بندی شاهد خواهیم بود، گفت: سیاست‌گذاری مدیریت جدید در مترو، ساخت خطوط بر اساس افتتاح قطعه‌ای است و نه بهره‌برداری یکباره کل خط، چرا که امکان بهره‌برداری و استفاده سریع‌تر، بیشتر و ایمن‌تری را برای شهروندان فراهم می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید