در پی اعلام جرم علیه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

عیسی کلانتری: احضاریه‌ای ابلاغ نشده است

    کد خبر :580544

در پی اعلام جرم دادستانی بندرانزلی استان گیلان علیه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اجرای طرح بایوجیمی در تالاب انزلی، این مقام مسئول در سازمان محیط زیست گفت: احضاریه‌ای ابلاغ نشده و پرونده این موضوع به تهران ارجاع شده است.

اخیرا دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرانزلی اعلام کرد که علیه عیسی کلانتری – معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست – و سه تن دیگر شامل قربانعلی محمدپور – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان، فرشید سهیلی – مجری طرح بایوجمی در تالاب انزلی – و عبدالرضا کرباسی – ناظر طرح بایوجمی – به اتهام تخریب محیط زیست، تضییع حقوق بیت‌المال و نشر اکاذیب اعلام جرم کرده است.

به دنبال این خبر عیسی کلانتری ، در پاسخ به این پرسش که آیا به دادگاه احضار شده است؟ گفت: هیچ احضاریه‌ای ابلاغ نشده است.

وی تأکید کرد که مستندات علمی، گزارش‌های تخصصی مورد نیاز و اسناد اداری لازم جهت رفع ابهامات به دادگاه ارسال شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: پرونده به منظور پیگیری به تهران ارسال شده است.

به گزارش ایسنا، تالاب انزلی به دلیل ورود فاضلاب‌های خانگی و کشاورزی پنج شهر با افزایش رسوبات و لجن‌ها، کاهش عمق و حجم آب و در نتیجه نابودی تنوع زیستی مواجه است. سازمان حفاظت محیط زیست درصدد آن است که از طریق روش «بایوجیمی» عمق لجن‌ها را کاهش دهد اما فعالان محیط زیست نسبت به خطرات احتمالی این طرح برای سلامت آبزیان و شهروندان این منطقه نگران هستند و معتقدند که ترکیب به کاررفته در روش «بایوجیمی» سرطان‌زاست.

گفته می‌شود روش بایوجیمی یک روش بیولوژیک تسریع‌یافته است که باعث حذف لجن‌ها از کف تالاب می‌شود. در این روش از دی‌اکسیدتیتانیوم، کلرید نقره، پلی‌ساکارید و کود استفاده می‌شود اما آنچه که روش بایوجیمی را به موضوع داغ این روزها بدل کرده، دی‌اکسید تیتانیوم به کارگرفته در این ترکیب است.

در حال حاضر طرح بایوجیمی به دستور دادستانی گیلان متوقف شده است چون نگرانی‌ها در مورد سمی و سرطان‌زا بودن دی‌اکسیدتیتاینوم به کاررفته در محلول هنوز برطرف نشده است. مجری و کارفرما گزارش‌های علمی مورد نظر را به منظور رفع ابهام به دادستانی ارائه داده‌اند و این موضوع در دست بررسی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید