عربستان: واردکنندگان نفت امنیت تنگه هرمز را تامین کنند؛ ما به تنهایی قادر به این کار نیستیم

    کد خبر :580266

وزیر انرژی عربستان در سخنانی تازه از کشورهای واردکننده نفت خواست تا خود امنیت نفتکش های شان را تامین کنند زیرا عربستان به تنهایی قادر به تامین امنیت آن ها نیست.

تارنمای شبکه تلویزیونی “سی ان بی سی” عربی (CNBC) نوشت: “خالد الفالح” وزیر انرژی عربستان که به تازگی به هند سفر کرده است، روز گذشته (پنجشنبه) در یک کنفرانس خبری در این کشور گفت: پس از حوادث اخیر در خلیج فارس و تنگه هرمز و حملات به نفتکش ها انتظار می رود واردکنندگان نفت، خود امنیت این آبراه استراتژیک (تنگه هرمز) را فراهم کنند.

وی افزود: ما در نظر داریم با گسترش خطوط لوله های نفتی خود از شرق به غرب بخش عظیمی از صادرات خود را از طریق دریای سرخ پیگیری کنیم که در این صورت صادرات ما از طریق تنگه هرمز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
ایران بارها اعلام کرده است که آمادگی دارد از طریق همکاری با کشورهای منطقه امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را بدون حضور نیروی خارجی فراهم کند.اما آل سعود اصرار دارد با توسل به نیروی خارجی امنیت را برای خود خریداری کند، در صورتیکه تاریخ نشان می دهد حضور نیروی خارجی در یک کشور برای تامین امنیت آن نه تنها امنیت آور نبوده بلکه اوضاع را به مراتب آشفته تر می کند.

ابتدای هفته گذشته منابع خبری اطلاع دادند که “سلمان بن عبدالعزیز” شاه سعودی با استقرار نیروهای آمریکایی در عربستان موافقت کرده است، هدف از حضور نیروهای جدید تحکیم همکاری مشترک در دفاع از ثبات و امنیت منطقه ادعا شده است.

تلویزیون ان بی سی به نقل از مقامات نظامی آمریکا گزارش داد که در هفته‌های آینده شاهد استقرار هواپیماهای جنگنده و سامانه دفاع موشکی دور برد در این پایگاه خواهیم بود و عربستان با پرداخت هزینه‌های مالی این اقدام موافقت کرده است.

این شبکه آمریکایی افزود: تعداد سربازان آمریکایی که در این پایگاه مستقر شده‌اند با رسیدن نیروهای هوایی جدید بیش از ۵۰۰ تن خواهد شد.

پس از توقیف نفتکش بریتانیایی در پی نقض قوانین دریایی و بین المللی از سوی ایران، لندن به کشورهای اروپایی پیشنهاد داد برای تامین امنیت نفتکش های خود یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس تشکیل دهند.
سردار “حسین دهقان” مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری “الجزیره” تاکیدکرد: پیشنهاد لندن برای تشکیل نیروی اروپایی در تنگه هرمز ممکن است عواقب پیش‌بینی نشده ای به‌ دنبال داشته باشد.
وی افزود: ایران برای تامین امنیت و ثبات منطقه آماده تشکیل ائتلاف منطقه ای با همسایگان خود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید