شتاب رشد اقتصاد آمریکا به کمترین رقم طی ۲ سال گذشته رسید

  • آرشیو
  • جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۰۵
    کد خبر :580205

رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با کندترین شتاب طی دو سال گذشته رشد کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، به نظر می رسد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با کندترین شتاب طی دو سال گذشته رشد کرده است . کاهش صادرات و سرمایه گذاری پایین، افزایش هزینه کرد مشتریان را جبران کرده است .
دلیل تضعیف رشد اقتصادی آمریکا مخصوصاً درگیری تجاری بین چین و آمریکا و کندی رشد اقتصاد در کل دنیا است که فدرال رزرو را تشویق کرده نرخ بهره را برای اولین بار طی یک دهه پایین بیاورد .
با وجود اینکه یک بازار کار قوی از هزینه کرد مشتریان حمایت می‌کند، رکود بعید به نظر نمی رسد. وزارت دارایی آمریکا تولید ناخالص داخلی این کشور را در سه ماهه دوم سال امروز اعلام خواهد کرد .
رایان سوئیت، یک اقتصاددان ارشد در موسسه مودیزآنالیتیک گفت:« اگر سال آینده با رکود مواجه شویم ، به خاطر جنگ تجاری است که خودمان به راه انداخته ایم ».
اقتصاددانان پیش بینی می کنند تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال با نرخ سالانه 1.8 درصد رشد کرده باشد.
نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه ژانویه تا مارس 3.1 درصد بود .
با پایان یافتن طرح کاهش مالیاتی 1.5 تریلیون دلاری کاخ‌سفید، اقتصاد آمریکا رو به کند شدن می‌رود .طرح کاهش مالیاتی به همراه هزینه بیشتر دولت و رفع محدودیت‌های قانونی بخشی از اقداماتی بود که ترامپ برای تقویت رشد سالانه اقتصاد تا 3 درصد اتخاذ کرده بود .
اقتصاد آمریکا در 2018 ، 2.9 درصد رشد داشت در حالی که انتظار می رود در سال جاری 2.5 درصد رشد کند. اقتصاددان‌ها تخمین می زنند سرعت رشد اقتصادی در طولانی مدت بدون ایجاد تورم بین 1.7 تا 2 درصد باشد .
انتظار می رود رشد هزینه کرد مشتریان که بیش از دو سوم فعالیت های اقتصادی آمریکا را تشکیل می دهد، پس از کاهش 0.9 درصدی در سه ماهه اول سال، افزایش یابد . بخشی از این کندی هزینه کرد مشتریان در اوایل سال جاری به خاطر تعطیلی 35 روزه دولت آمریکا بود . کاهش نرخ بیکاری آمریکا به پایین‌ترین حد طی 50 سال گذشته از خرید مشتریان حمایت می کند . ولی این افزایش در هزینه کرد مشتریان به خاطر کاهش شدید صادرات ضربه خورده است .
سرمایه گذاری تجاری در سه ماهه دوم ضعیف شد. انتظار می‌رود هزینه برای خرید تجهیزات که در سه ماهه اول سال سقوط کرده بود در ادامه هم کاهش یابد .
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، سرمایه گذاری تجاری را یکی از نقاط ضعف اقتصاد آمریکا دانست و گفت که به شدت کاهش یافته است که
نشان دهنده نگرانی در مورد درگیری های تجاری و کندی رشد اقتصاد جهان است .
مشکلات بوئینگ، غول هوانوردی آمریکا هم به سرمایه‌گذاری تجاری این کشور آسیب رسانده است .
این هواپیما پس از سقوط مرگبار در اتیوپی و اندونزی زمینگیر شده است. تولید این هواپیما کاهش یافته و تحویل سفارشات معلق شده‌اند . اقتصاددان‌ها تخمین می زنند مشکلات مکس 737 حداقل دو دهم درصد رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را پایین آورده باشد .
انتظار می رود هزینه‌کرد تجاری در ساختارها مثل حفاری نفت و گاز طی سه ماه گذشته کاهش یافته باشد، در حالی که هزینه برای محصولات فکری مثل تحقیقات و توسعه افزایش یافته است .
انتظار داریم سرمایه‌گذاری دولتی رشد کرده باشد ولی هزینه در ساخت و ساز مسکن برای ششمین فصل پیاپی کاهش یافته است .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید