جان بولتون پیش بینی می‌کرد که ایران به اقدام انگلیس در جبل الطارق پاسخ دهد، اما باز هم لندن را به توقیف نفتکش حامل نفت ایران تشویق کرد

    کد خبر :579590

محمد أمین در الجزیره نوشت: اعلام بریتانیا در مورد اینکه این کشور تلاش می‌کند یک قدرت دریایی به رهبری اروپا برای حمایت از تجارت دریایی در مسیر تنگه هرمز، ایجاد کند، نشان دهنده عزم جدی انگلیس برای ادامه فشار بر ایران است.

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما با وجود این موضع گیری، تحلیلگران انگلیسی بر این عقیده اند که گزینه‌های کشورشان در تعامل با ایران محدود است.

گزینه‌های محدود

در این رابطه، رافایالو بینتوشی، رئیس مرکز مطالعات امنیتی در انگلیس بر این عقیده است که اگر بریتانیا بخواهد مقابله با ایران را در همین سطح قابل کنترل نگاه دارد، گزینه‌های آن در تعامل با تهران نسبتا محدود است.

وی معتقد است در این لحظه، انگلیس باید به توانایی‌های خود اعتماد داشته باشد و در عین حال، از ورود به تنش و مقابله سرگشاده پرهیز کند.

این تحلیلگر انگلیسی در رابطه با گزینه‌های در دسترس لندن، تصریح میکند که بریتانیا در این مرحله می‌تواند تحریم‌های اقتصادی را اعمال کرده و از یک خط دیپلماتیک قوی استفاده کند، تا بتواند شرکای اروپایی اش را با خود همراه کند.

بینتوشی در خصوص اقدامات عملی که لندن می‌تواند برای حمایت از نفت کش هایش در تنگه هرمز انجام دهد، می‌گوید: این مساله نیازمند همکاری جدی تری با شرکای اروپایی است؛ چرا که با وجود برخورداری انگلیس از ناوگان دریایی، این کشور برای حمایت از نفت کش‌های خود در تنگه هرمز، نیازمند حمایت دولت‌های اروپایی است.

به نظر می‌رسد در حال حاضر انگلیس درگیر تنش داخلی است. علاوه بر اینکه با وجود تلاش بریتانیا برای جلب رضایت ترامپ بویژه در مورد موضوع ایران، آمریکا با بیان این مطلب که مسئولیت حمایت از نفت کش‌های انگلیسی با خود این کشور است، عملا در این بحران، انگلیس را تنها گذاشت.

این در حالی است که بیل لاو، روزنامه نگار انگلیس در مورد فرضیه سوق دادن بریتانیا در دام واشنگتن، معتقد است: بولتون کسی است که انگلیس را تشویق به توقیف نفت کش ایرانی کرد.

لاو تاکید می‌کند که این اقدام با درخواست آمریکا و شخص بولتون انجام شده است، که مدتهاست از تغییر نظام در تهران، به هر وسیله ای، صحبت می‌کند.

وی می‌افزاید: افزایش درجه حرارت تنش‌ها در منطقه، تنها یک بازی است و بولتون، پاسخ دادن ایران به این اقدام انگلیس را پیش بینی می‌کرد؛ انچه که باید مورد توجه انگلیس قرار بگیرد.

لاو تاکید می‌کند که بریتانیا برای خرید وقت تلاش می‌کند و امیدوار است بتواند به راه حلی دست یابد، اما با نخست وزیر شدن بوریس جانسون، احتمال اینکه امور به سمت بدتر شدن پیش برود، بیشتر است.

از آنجا که مجامع بریتانیایی از درگیر شدن در تنش با ایران، نگران هستند، پس از توقیف نفت کش خود توسط ایران، خواستار ازادی فوری ان شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید