به چه قیمتی می‌خواهند این شور و هیجان را بگیرند؟!

    کد خبر :57931

یک عکاس تئاتر در واکنش به حذف شدن بخش عکس از جشنواره تئاتر فجر، گفت: به چه قیمتی می‌خواهند این شور و هیجان را از جشنواره بگیرند؟!

مهدی آشنا – عکاس تئاتر – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این اعتراض، یک موضوع شخصی نیست. من واقعا دغدغه عکاسی تئاتر را دارم و در ادوار مختلف دبیر جشنواره‌های مختلف بوده‌ام. اکنون تصمیم‌گیری در جشنواره‌ها، سلیقه‌ای شده است و هر بار یک دبیر، بخشی را اضافه و دیگری بخشی را کم می‌کند. آن‌ها تبعات این کار را درک نمی‌کنند.

او با بیان این‌که حالا دوره، دوره تصویر است، ادامه داد: در حال حاضر در دوره‌ای نیستیم که بخواهیم چنین چیزی را حذف کنیم. عکس، اولین قلم تبلیغاتی برای هر تئاتری است. جالب‌تر این‌که کسانی که به عکاسی تئاتر اعتقاد ندارند، از بهترین عکاسان تئاتر استفاده می‌کنند. امروزه تئاتر به‌جز عکس، به تیزرسازی هم رو آورده، آن‌وقت در این برهه، یک بخش از تبلیغات را کنار می‌گذارند! اگر عکاسی برای تئاتر مهم نیست، پس چرا از آن استفاده می‌کنید؟ ما اعتراض می‌کردیم که چرا عکاسی تئاتر در بخش جنبی جشنواره بود، حالا به‌طور کلی آن را از جشنواره حذف کرده‌اند!

آشنا بیان کرد: می‌دانم در جشنواره‌های دیگر، بخش‌های جنبی جداگانه بررسی می‌شوند، اما بودجه به خودشان واگذار می‌شود. مانند خانه سینما که بخش پوستر و تبلیغاتی را حذف کرده، اما بودجه‌ای به انجمن عکاسان سینما می‌دهد و آن‌ها با برگزاری جشنی، آثار یک سال گذشته را ارزیابی و از برگزیدگان تقدیر می‌کنند. اگر ما بخواهیم به‌صورت جدا مانند عکاسان سینما برای خودمان جشن برگزار کنیم، بودجه آن از کجا می‌آید؟ در حال حاضر بودجه‌ای که به صنف داده می‌شود، مبلغ زیادی نیست.

این عضو انجمن عکاسان تئاتر ادامه داد: آیا به بودجه‌ای که قرار بود، برای نشان دادن تصویر یک سال تئاتر ایران هزینه شود، فکر کرده‌اند یا همین‌طور کنارش گذاشته‌اند؟! من برای دبیر جشنواره تئاتر فجر احترام قائلم، اما وقتی بخشی را برمی‌دارند، فکر کرده‌اند بودجه‌ای را که صرف آن می‌شد، چگونه می‌خواهند برگردانند؟ یا این‌که چه بر سر عکاسی تئاتر می‌آید؟

او گفت: سال گذشته در جشنواره تئاتر کودک همدان، بخش عکاسی را به‌شکل بین‌المللی برگزار کردیم و یک‌هزار دلار جایزه برای آن در نظر گرفتیم؛ اما مسئولان تصمیم گرفتند، بخش عکس، یک سال در میان برگزار شود. ما متوجه نشدیم چرا این تصمیم را گرفتند، مگر دوره قبل بد برگزار شده بود؟ مثلا اگر در جشنواره تئاتر کودک، برای عکاس‌ها هم بخشی را در جشنواره در نظر بگیریم، آیا آن‌ها ترغیب نمی‌شوند که از تئاتر کودک عکاسی کنند؟ اگر این اتفاق بیفتد این عکاس‌ها در فضای مجازی نیز تبلیغ می‌کنند و به این ترتیب به چرخه اقتصادی هنر تئاتر کمک می‌شود.

این عکاس اظهار کرد: من درباره موضوع یک سال در میان اضافه شدن بخش عکاسی به جشنواره تئاتر کودک سکوت کردم، اما دیدم انگار این موضوع به جریانی تبدیل شده و جشنواره تئاتر فجر هم این بخش را برداشته است! نمی‌خواهم بگویم من زبان صنفم هستم، اگر لازم باشد برای این موضوع از طرف صنف، بیانیه هم می‌دهیم.

آشنا همچنین معتقد است: هیچ‌کس در این زمینه پاسخگو نیست. نمی‌دانم چرا این بخش‌ حذف شده است، مسئولان دلایل‌شان را برای این کار بیاورند و بگویند برای انجامش با چه کسی مشورت کرده‌اند. نمی‌گویم که باید نظر من را بپرسند، بلکه مسئولان باید از صاحب‌نظران و کسانی که سال‌هاست در این حوزه کار می‌کنند، برای حذف کردن یا نکردن این بخش نظرخواهی کنند. اگر این روند ادامه‌ یابد، کار تمام است.

این عکاس افزود: من از تغییر استقبال می‌کنم، اما وقتی یک خانه را خراب می‌کنند، باید مصالح بدهند تا خانه‌ای بهتر ساخته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید