ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: بابت کشتار ۱۳ معترض عرب در سال ۲۰۰۰ عذرخواهی می‌کنم

    کد خبر :579012

نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی بابت کشتار ۱۳ معترض عرب اسرائیلی به دست پلیس این رژیم در سال ۲۰۰۰ عذرخواهی کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در رادیو دولتی اسرائیل به نقطه اصطکاک میان او و اقلیت عرب اسرائیل اشاره دارد. این سخنان در شرایطی مطرح شد که ایهود باراک برای بازگشت به عرصه سیاسی تل‌آویو و متحد کردن احزاب لیبرال که برخی از آنان به رای‌دهندگان عرب بستگی دارد، تقلا می‌کند.

باراک، رهبر گروه تازه‌ تاسیس “حزب دموکراتیک اسرائیل” مدعی شد هیچ جایی برای کشتار معترضان به دست نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

اوایل اکتبر ۲۰۰۰ در انتفاضه دوم فلسطین، شهروندان عرب اسرائیل چندین روز در اعلام همبستگی با فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه تظاهرات برگزار کردند. پلیس رژیم صهیونیستی با گلوله‌های واقعی معترضان را هدف می‌گرفت و معترضان با مسدود کردن جاده‌ها با پرتاب سنگ و بمب‌های دست‌ساز پاسخ می‌دادند. ایهود باراک در آن زمان نخست‌وزیر بود.

در مجموع ۱۳ معترض عرب اسرائیلی حین آن اعتراضات کشته شدند.

در واقع نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به یادداشت عیسوی فریج، عضو عرب پارلمان این رژیم از حزب چپگرای “مرتز” پاسخ داد که خواستار عذرخواهی او بابت کشتارهای اکتبر ۲۰۰۰ شده بود. حزب عیسوی فریج که از حمایت رای‌دهندگان عرب در انتخابات ماه آوریل برخوردار شد، به عنوان شریک انتخاباتی احتمالی برای باراک دیده می‌شود. این دو حزب به دنبال کسب حداقل رای لازم برای ورود به پارلمان در انتخابات سپتامبر آتی هستند.

احمد الطیبی،‌ یک قانونگذار کهنه‌کار عرب سه‌شنبه به تلویزیون اسرائیل گفت: آن کسانی که عذرخواهی می‌کنند بر کسانی که عذرخواهی نمی‌کنند ارجحیت دارند، اما دور شدن از این حس که این یک عذرخواهی انتخاباتی است که به انتخابات مرتبط است و او (باراک) می‌خواهد تا با حزب میرتز ادغام شود، سخت است.

ایهود باراک ماه گذشته برای کمک به نیروهای اپوزیسیون برای تشکیل بلوکی برای شکست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تشکیل دولت آتی پس از انتخابات ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) به عرصه سیاسی بازگشت. به دنبال انتخابات ماه آوریل،‌ نتانیاهو از کسب اکثریت پارلمانی بازماند. او برای اینکه فرصت تشکیل دولت را از مخالفانش بگیرد، پارلمان را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات جدید شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید