آیا فیزیکدانان بالاخره توانستند به ماشین زمان دست یابند؟

    کد خبر :578870

فیزیکدانان توانستن با استفاده از یک کامپیوتر کوانتومی زمان را در یک مقیاس کوچک معکوس کنند.

محققان روس و آمریکایی به دنبال راهی برای شکستن یا حداقل خم کردن یکی از استوارترین قوانین فیزیک در مورد انرژی گشتند. قانون دوم ترمودینامیک یک قانون آسان‌تر و بیشتر راهنمای جهان است. این قانون می‌گوید اجسام داغ با گذر زمان و تبدیل و پخش انرژی، سرد می‌شوند. به خاطر این اصل، قهوه در یک اتاق سرد، داغ نمی‌ماند.

گوردی لسوویک فیزیکدان کوانتومی از موسسه فیزیک و فناوری مسکو می‌گوید: این قانون نزدیک به مفهوم جهت زمان است که جهت گیری یک طرفه زمان را از گذشته به آینده نشان می‌دهد.

الکترون‌ها مانند توپ‌های کوچک بیلیارد نیستند، آنها بیشتر به اطلاعاتی اطلاق می‌شوند که فضایی را اشغال می‌کند و جزئیات آن‌ها توسط چیزی به نام معادله شرودینگر تعریف می‌شود که ویژگی‌های الکترون را توسط موجی از شانس نشان می‌دهد. اگر این تعاریف گیج کننده است می‌توان برای درک بهتر به بازی بیلیارد اشاره کرد، فقط با چراغ‌های خاموش!

با اطلاعاتی بازی را شروع می‌کنیم، توپ سفید را در دست گرفته و آن را روی میز سر می‌دهیم. معادله شرودینگر می‌گوید: توپ سفید یکجایی بر روی میز بیلیارد با یک سرعت خاصی در حرکت است. در کوانتوم توپ ممکن است هرجایی با هر سرعتی باشد. اما نمیدانیم که این توپ با چه سرعتی و در چه مکانی در حرکت بوده است.

در یک جمله می‌توان گفت: معادله شرودینگر می‌تواند با گذر زمان، مکان و سرعت ذرات کوانتومی را پیش بینی کند.

به گزارش خبر آنلاین ،با این حال به گفته Valerii Vinokur این معادله می‌تواند معکوس شود. یعنی می‌توان توپ سفید را به دستان شما بازگرداند. تیم دانشمندان از حالت‌های نامشخص ذرات در یک کامپیوتر کوانتومی به عنوان میز بیلیارد و برخی دستکاری‌ها به عنوان ماشین زمان استفاده کردند و با راه اندازی آن مشاهده کردند که توپ‌ها در 85% موارد به حالت اولیه و هرمی خودشان باز می‌گردند.

پیدا کردن راهی برای تغییر در محدودیت‌های قوانین فیزیکی در ابعاد کوانتومی می‌تواند در درک اینکه چرا جهان مدام به جلو حرکت می‌کند کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید