راه‌حل مشکل ثبت‌نام نوآموزان متولد نیمه دوم سال در مدارس

    کد خبر :578712

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح «سنجش آمادگی» را برای حل مشکل ثبت‌نام نوآموزان متولد نیمه دوم سال در مدرسه، به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کردیم.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به درخواست مخاطبان مبنی بر اینکه «کودکان نزدیک به 6 سال تمام را در سال تحصیلی98 ثبت نام کنید» درباره مشکلاتی که نوآموزان متولد شده در ابتدای نیمه دوم سال در زمان ثبت‌نام پیدا می‌کنند، اظهار کرد: همواره کودکانی که در اوایل نیمه دوم سال به دنیا آمدند در زمانی که 6 سال تمام می‌شوند برای ثبت‌نام در مدرسه دچار مشکل هستند زیرا نیمه دومی محسوب شده و باید یک سال صبر کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا اخیرا در مورد سن شروع به مدرسه، بررسی‌هایی انجام داده‌ایم و تجربه‌های جهانی را مشاهده کردیم و پیشنهادی به شورای عالی آموزش و پرورش فرستادیم.

حکیم‌زاده افزود:‌ در سن شروع مدرسه کودکان فاکتورهای متعددی تأثیر می‌گذارند و آمادگی فرد در این موضوع امری مهم به شمار می‌رود؛ اگر هر تاریخی برای پذیرش دانش‌آموز در مدرسه در نظر گرفته شود و به عنوان مثال تا پایان مهر را برای پذیرش در نظر بگیریم ممکن است فردی که در اول آبان به دنیا آمده باشد یک روز از سن مورد نیاز کم داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ به نظر بنده اگر آمادگی کودک را مبنای پذیرش در مدرسه قرار دهیم، اقدام مناسبی خواهد بود؛ در این زمینه پیشنهاد ما این بود که نوآموزان متولد تا پایان شهریور (نیمه اولی‌ها) و پس از آن (نیمه دومی‌ها) ثبت‌نام خود را انجام دهند. برای نیمه دومی‌ها با شرط تمایل خانواده سنجش آمادگی برگزار می‌شود.

حکیم‌زاده اظهار کرد: در صورتی که خانواده‌ها تمایل به انجام سنجش آمادگی برای حضور فرزند خود در مدرسه نداشته باشند یا اینکه کودک در سنجش‌ آموزش‌، آمادگی لازم را کسب نکرده باشد، پذیرش در سال بعد انجام خواهد شد که این موضوع نیازمند بررسی در شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم تغییری در روال ایجاد کنیم بخشی از چالش‌ها برطرف می‌شود؛ البته در هر حال با توجه به اینکه فراهم کردن فرصت‌های یادگیری تنها به مدرسه موکول نمی‌شود و خوشبختانه امروز در پیش‌دبستانی‌های ما فرصت‌های مناسبی برای رشد مهارت‌های اجتماعی وجود دارد بنابراین خانواده‌های کودکان نیمه دوم از این جهت نگران نباشند و حتما قرار نیست بچه‌ها الفبا را در زمانی خاص فرا بگیرند بلکه می‌توانند از فرصت‌های پیش دبستانی استفاده کنند و مهارت‌های اجتماعی را آموزش ببینند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید