تکرار مصائب نام نویسی دانش آموزان؛ همزمان با آشفتگی مدیریتی در وزارتخانه

    کد خبر :578257

همزمان با پایان یافتن سال تحصیلی 98-97 و شروع بازه زمانی نام نویسی از دانش آموزان، دوباره مصائب و مشکلاتی که همه ساله گریبان والدین را هنگام ثبت نام می گیرد، در حال تکرار است. با این تفاوت که این بار آشفتگی در وزارت خانه و بلاتکلیفی های مدیریتی مشکلات والدین را تشدید کرده و به سوء استفاده های عجیب و غریب منجر شده است.

به گزارش «بازتاب»، هنوز چند روزی از آغاز نام نویسی از دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی نگذشته، حاشیه های مرتبط با فرایند نام نویسی دوباره نقل مجالس و رسانه هاشده است؛ شرایطی که با طرح درخواست های قابل تأمل مدیران مدارس همراه شده و نگرانی های شدیدی را در این حوزه برای والدین دانش آموزان ایجاد کرده است.

با اینکه طرح شروط عجیب و غریب برای نام نویسی دانش آموزان به ویژه در مدارس دولتی در سال های گذشته نیز متدوال بوده و تازگی چندانی ندارد، اما بررسی ها نشان می دهد که در شرایط کنونی و به واسطه آشفتگی های ناشی از عدم تعیین وزیر برای وزارت آموزش و پرورش بر مشکلاتی که به آن اشاره شد، افزوده است.

این مهم از آن جهت مورد تأکید است که در روزهای اخیر و هنگام مراجعه والدین برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس، علاوه بر طرح درخواست های غیرقانونی مثل مطالبه پول، درخواست های دیگری نیز مثل الزام به خرید دستگاه کپی، کولر و … نیز مطرح شده است و از آن مهم تر اینکه برخی مدارس دولتی بدون پاسخ گویی صریح از نام نویسی دانش آموزان امتناع می کنند!

در همین رابطه مادر یکی از دانش آموزان به «تسنیم» گفته است: برای ثبت‌نام فرندم در پایه دهم به یکی از مدارس پاکدشت مراجعه کردم و از من ۳۰۰ هزار تومان تحت عنوان کمک‌های اجباری به مدارس آن هم هنگام ثبت‌نام درخواست کردند. همچنین آنها گفته اند دانش‌آموزان هر کلاسی باید کلاس درس خود و کل دانش‌آموزان هم حیاط مدرسه را تمیز کنند یا اینکه کمک مالی کنید برای مدرسه مستخدم بیاوریم، چون مدرسه مستخدم ندارد.

او همچنین از دریافت ۵۰۰ هزار تومان توسط هنرستان دیگری خبر می‌دهد که حتی موجب انصراف برخی خانواده‌ها از ثبت‌نام در هنرستان شده است!

در همین رابطه پدری که فرزندش در یکی از مدارس نمونه دولتی پسرانه منطقه ۲ تحصیل می‌کند درباره اقدامات مدرسه برای برگزاری کلاس کنکور در پایه دوازهم گفت: برای پایه دوازدهم آنچه که آموزش‌وپرورش برای کلاس‌های تابستانی مصوب کرده ۸۰۰ هزار تومان است، اما کاری که مدرسه می‌کند این است که مبلغ شهریه مدرسه و کلاس‌های کنکور مدرسه را یک کاسه کرده و در مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از خانواده‌ها دریافت می‌کنند! و جالب است که از نیمه‌های اسفند بچه‌ها را رها می‌کنند و می‌گویند هر فردی که می‌خواهد به پانسیون نوروزی بیاید و برای آن نیز پول اضافه می‌گیرند! مثلاً به ازای یک ماه ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و در این پانسیون فقط یک میز و نیمکت گذاشته‌اند که بچه‌ها بنشینند و درس بخوانند.

او بیان‌کرد: مدرسه علاوه بر ساعت مصوب آموزش، برای برخی دروس کلاس فوق برنامه می‌گذارد و شرکت در آن‌ها اجباری است البته این کار را از تابستان شروع می‌کنند، سال گذشته تعداد ۳۰ نفر از دانش‌آموزان به کلاس تابستانی نیامدند و مهر ماه کلاس آن‌ها را جدا کردند و حتی ساعت زنگ تفریح آن‌ها نیز متفاوت از سایرین بود، برخی خانواده‌ها اعتراض کردند، اما کادر مدرسه به آن‌ها گفتند اگر هزینه کلاس تابستانی را پرداخت کنند، کلاس فرزند آن‌ها را با سایرین یکسان می‌کنند و آن‌ها نیز به پرداخت هزینه کلاس‌های تابستانی اقدام کردند!

این پدر حتی گفت که به خاطر تخلفات مدرسه، مدیر را تغییر داده‌اند، اما باز هم همان ساختار گذشته حاکم است و به بهانه کنکور، نیرو‌های آزاد را به مدرسه می‌آوردند و ساعات رسمی آموزش که باید توسط معلم رسمی ارائه شود توسط این نیرو‌ها ارائه می‌شود.

حمیدرضا امام قلی‌تبار؛ بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور نیز در این باره از مشکل تعدادی از کارگران کشور برای ثبت‌نام فرزندانشان در برخی استان‌های کشور خبر داد و به رسانه ها گفت: متأسفانه برخی مدارس دولتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان شرط تعیین می‌کنند؛ برخی مدارس به خانواده‌ها گفته‌اند اگر کولر یا دستگاه فتوکپی مدرسه را بخرند فرزندشان را ثبت‌نام می‌‌کنند!! یا می‌گویند فلان رقم را به عنوان کمک به مدرسه بدهید؛ آموزش‌وپرورش مدارس را مرزبندی کرده است و برخی خانواده‌ها که می‌خواهند در مدرسه دیگری ثبت‌نام کنند که جزو محدوده تعیین شده نیست با درخواست‌هایی مواجه می‌شوند مثلاً اگر به مدرسه کمک مالی کنند از آنها ثبت‌نام می‌شود و باید به عنوان خیّر در مباحث مالی مدرسه کمک کنند.

اطلاعات بیشتر از دیگر مدارس شهرهای بزرگ کشور به ویژه مدراس دولتی نیز حکایت از آن دارد که بسیاری از مدارس هنگام مراجعه والدین برای نام نویسی با ذکر مشکلات و محدودیت های مختلف، از پذیرش و ثبت نام دانش آموزان ممانعت می کنند و مراجعه والدین به مسئولان ادارات آموزش و پرورش نیز در حل مشکلاتشان راهگشا نیست.

در برخی مدارس دولتی تأکید بر مشکل بعد مسافت محل سکونت تا مدرسه و در برخی مدارس نیز مشکل تکمیل ظرفیت به مشکل بزرگی بدل شده است که بسیاری از خانواده ها در ثبت نام فرزندانشان با مشکل رو به رو کرده است.

همه شرایطی که به آن اشاره شد در حالی است که در سال های گذشته و در چنین شرایطی، مدیران ارشد آموزش و پرورش به ویژه وزارتخانه با ورود قاطعانه و جدی به مسئله تا حدودی از تخطی مدیران مدارس در عمل به بخش نامه های قانونی جلوگیری می کردند، اما در وضعیت کنونی که وزیر سابق وزارتخانه (سید محمد بطحایی) از مقام خود استعفا داده، وزارتخانه با حضور سرپرست اداره می شود و وزیر جدید نیز هنوز به مجلس معرفی نشده است، شرایط برای چنین اقداماتی ماننده سال های گذشته فراهم نیست.

به بیان بهتر آشفتگی پیش آمده در وزارتخانه و متعاقب آن در ادارات کل استان ها، اکنون آشفته بازاری را در مدارس کشور فراهم کرده است که عمل به قانون و اسناد بالادستی با سختی انجام می شود و از آن سو تعیین پیش شرط های عجیب و غریب از سوی مدیران مدارس شدت گرفته است.

رویه ای که پیش بینی می شود در روز و هفته های آتی تبعات بیشتری به همراه داشته باشد و منجر به وقوع مشکلات بزرگ تری برای مدارس و والدین دانش آموزان شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید