بخش خصوصی بدون سازو کار وارد ورزش شد

  • ورزشی
  • دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ ۹:۴۶
    کد خبر :577945

مربی تیم‌های ملی شنا با بیان اینکه فعال کردن بخش خصوصی در ورزش مفید است گفت: بدون هیچ ساز و کاری بخش خصوصی را وارد ورزش کرده ایم و این آسیب رسان است.

ملی پوشان شنا ایران سال مهمی در پیش دارند و شناگران باید برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ تلاش کنند. سهمیه ای که به ادعای مدیر فنی تیم های ملی این بار بدون وایلد کارت صورت خواهد گرفت و شناگران توانایی کسب سهمیه در مسابقات را دارند.

اما این اتفاق به سادگی به دست نخواهد آمد و در کنار عزم ملی پوشان و تلاشی که آنها می کنند به حمایت و توجه مسئولان نیاز است. پس از تصویب ماده ۸۸ که طبق آن اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذار می شوند مشکل جدی برای شناگران به وجود آورده تا استخرها به محلی برای کسب درآمد پیمانکاران تبدیل شوند و قهرمان پروری با مشکل اساسی مواجه شود. واگذاری استخرها به بخش خصوصی و اجاره آنها، شناگران را در آستانه مسابقات کسب سهمیه با دغدغه فکری مواجه و تمریناتشان دچار مشکل شده است.

به گزارش مهر، محمد بیداریان مربی تیم ملی شنا درباره ماده ۸۸ گفت: سمیع‌زاده از این ماده به عنوان ماده سرطان‌زا تعبیر کرده که اصطلاح درستی است. فعال کردن بخش خصوصی در ورزش، کار مفید و خوبی است اما این اتفاق بدون هیچ سازوکاری در حال انجام است همانطور که در خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال با مشکل مواجه شده‌ایم، مطمئناً در بحث اماکن ورزشی نیز این مشکلات وجود دارد. طبق ماده ۸۸، یک پیمانکار در مزایده به بالاترین قیمت اعلام شده، برنده استخر می‌شود اما واقعیت امر این است که سازوکار لازم برای اینکه هیئت‌های ورزشی بتوانند از آن استخر بهره ببرند، وجود ندارد.

پیمانکار به دنبال سود است
محمد بیداریان در ادامه تأکید کرد: در آئین‌نامه ذکر شده که هیئت‌های ورزشی می توانند از اماکن تخصصی سه روز در هفته و هر روز به مدت یک ساعت و نیم استفاده کنند. چنین تایمی برای هیئتی که کار قهرمانی انجام می‌دهد و ورزشکارانی در سطح رکوردهای ملی در اختیار دارد خنده‌دار است. از سوی دیگر، پیمانکار به دنبال درآمدزایی و سود حاصل از هزینه انجام شده است در غیر این صورت هزینه هایی که از نظر اقتصادی انجام داده، غیرمنطقی می‌باشد.

از ۶۰۰ استخر موجود در تهران حتی یک استخر در اختیار هیات استان نیست!
وی ادامه داد: در بحث خصوصی‌سازی، مشکلات بسیاری داریم و باید راهکارهای بهتری در این زمینه اندیشیده شود. برای مثال اگر استخری به مزایده گذاشته می‌شود، هیئت ورزشی استان در مزایده شرکت کند، بدون آنکه برنده‌ای اعلام شود، به قیمت پایه استخر در اختیار آن هیئت قرار گیرد. مطمئناً هیئت تیم‌داری می‌کند، هزینه‌های جاری استخر را تأمین و اجاره را پرداخت خواهد کرد؛ به شرط آنکه، قیمت‌ها واقعاً کارشناسی باشد. اگر قرار باشد که این قیمت پایه با رانت به دست بیاید و توسط افرادی محدود در اختیارشان قرار گیرد، ضرر بسیاری در پی خواهد داشت. جالب است بدانید در شهر تهران بیش از ۶۰۰-۵۰۰ استخر وجود دارد که همگی در اختیار پیمانکاران و به مزایده گذاشته شده است. از این تعداد، هیئت شنای استان تهران حتی یک استخر را در اختیار ندارد؛ چه در بحث قهرمان‌پروری و چه در بحث آموزش. در سایر شهرستان‌ها نیز وضعیت این‌گونه است.

تنها استخر ۵۰ متر اصفهان هم به مزایده گذاشته شد
مربی تیم ملی شنا با ذکر مثالی گفت: به تازگی در اصفهان استخری به مزایده گذاشته شده که این استخر تنها استخر ۵۰ متر این استان است. مسابقات متعددی در سال‌های گذشته در آن برگزار شده و میزبان مسابقات کشوری بوده است ولی در حال حاضر پیمانکار همکاری لازم را انجام نمی‌دهد و تیم‌های قهرمانی با مشکل تمرین مواجه شده‌اند. علیرضا یاوری از جمله شناگران مطرح این استان است که خود را برای مسابقات قهرمانی جهان آماده کرده است اما سانس اختصاصی در اختیارش قرار نمی‌گیرد. شناگری که در این سطح، خود را برای مسابقات مهم آماده می‌کند، باید دو وعده تمرین داخل آب داشته باشد. خواهشم این است که رؤسای اداره کل استان‌ها این موضوع را مد نظر داشته باشند و همکاری‌های لازم را با هیئت‌های ورزشی به عمل آورند تا مکان‌های تخصصی در اختیار هیئت‌های ورزشی قرار گیرند که این عمل باعث روند رو به رشد شنا در شهرهای مختلف خواهد شد.

تایم تریل ها دوبار در سال برگزار می شود
بیداریان در ادامه درباره تغییر روش فدراسیون و برگزاری اردوهای غیرمتمرکز تصریح کرد: در ساختار جدیدی که سمیع‌زاده به عنوان مدیر تیم‌های ملی شنا طراحی کرده است، هر شناگر با مربی خود در هر جای ایران که تمایل داشته باشد، تمرین می‌کند. تقریباً هر دو ماه یکبار تایم‌تریل‌هایی برنامه‌ریزی شده در چهار پایگاه اصلی کشور برگزار می‌شود که به صورت همزمان و در رشته‌های مشترک انجام می‌پذیرد. در این تایم‌تریل‌ها در سال دوبار تمام شناگران در تهران حاضر می‌شوند و زیر نظر کادر فنی مسابقاتی برگزار می‌شود.

پایگاه شیراز هم نابود شد
مربی تیم ملی شنا افزود: برگزاری اردوهای غیرمتمرکز، دارای حُسن و معایبی است. از جمله حسن‌های آن می‌توان به این اشاره کرد که شناگران در کنار خانواده‌های خود به دور از حاشیه تمرین می‌کنند. از نظر تمرین غذا و مکان، در رفاه هستند و در جایی حضور دارند که به آن عادت کرده‌اند. معایب نیز کمبود استخر استاندارد است که باید در اختیار ورزشکاران در شهرستان‌های مختلف قرار گیرد. شاید تنها در مشهد، تهران و اصفهان استخر استاندارد داشته باشیم. پایگاه شیراز کاملاً متلاشی شده و اداره کل به هر بهانه‌ای استخر را تعطیل کرده است. در حال حاضر نیز به بهانه بازسازی سقف، این استخر تعطیل است. در کل حدود ۹ ماه است که استخر انقلاب شیراز، تعطیل و تمام تیم‌ها و ورزشکارانی که در هیئت حضور داشته‌اند، در استخرهای خصوصی تمرین می‌کنند.

کمپ متمرکز را طراحی کردیم
وی بیان کرد: اردوها دیگر به صورت متمرکز برگزار نمی‌شود ولی کمپ‌های متمرکزی طراحی کرده‌ایم که تقریباً هر دو ماه یکبار، برگزار و به میزبانی شهرهای مختلف کشور انجام می‌شود که تمام شناگران دور هم جمع و در این کمپ‌ها تست‌هایی از آنها گرفته می‌شود که این تست‌ها هم از نظر بدنسازی و هم از لحاظ تمرینات داخل آب سنجیده می‌شود و نتایج در اختیار کادر فنی قرار می‌گیرد.

نوسانات ارز مانع اعزام ملی پوشان به کمپ ارتفاع خارج از کشور شد
سخنگوی تیم‌های ملی شنا افزود: درباره کمپ ارتفاع نیز باید بگویم این کمپ در فصل مشخصی باید برگزار شود. درواقع هفته پایانی آمادگی عمومی شناگران و دو هفته ابتدایی آمادگی اختصاصی آنهازمان برگزاری کمپ است. در سال‌های گذشته کمپ ارتفاع را در کشور بلغارستان به مدت سه سال متوالی برگزار کردیم اما متأسفانه به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و مشکلاتی که وجود دارد، خیلی به صرفه نیست که بخواهیم ورزشکاران را به کمپ ارتفاع خارج از کشور اعزام کنیم.

شهرکرد مرتفع ترین شهر ایران است اما استخر استاندارد ندارد
وی گفت: در مورد کمپ ارتفاع داخلی نیز باید بگویم شهرکرد، مرتفع‌ترین شهر ایران است که از نظر امکانات رفاهی، خوابگاهی و غذایی بسیار خوب است اما استخر استاندارد ۵۰ متر در این شهر وجود ندارد و فقط استخر ۲۵ متر دارد. از آنجایی که این استخر هم در اختیار بخش خصوصی است، با فدراسیون، هیئت استان و اداره کل نیز همکاری انجام نمی‌شود. در سال ۲۰۱۰ حدود ۵ روز تیم ملی میهمان شهرکرد بود و پس از آن دیگر اردوی ارتفاع در شهرکرد نداشتیم.

ساختار شنای ایران دیگر گلخانه ای نیست
بیداریان درباره شیوه گلخانه‌ای نیز گفت: در سنوات گذشته و در دوران فعالیت شنای خودم، شاید می‌توانستیم بگوییم شرایط گلخانه‌ای است و تعداد محدودی از شناگران در اردوهای ملی، حضور و تعداد کمی اعزام می‌شدند اما در حال حاضر ساختار شنای ایران گلخانه‌ای نیست. در رده سنی بزرگسالان تعداد زیادی شناگر داریم که نمی‌دانیم کدام یک از آنها را به مسابقات اعزام کنیم. در مسابقات انتخابی قهرمانی جوانان جهان نیز که در آزادی برگزار شد، ۸ نفر از شناگران، ورودی جوانان جهان از طرف فدراسیون را کسب کردند، ۵ نفر موفق شدند ورودی فدراسیون جهانی را به دست آورند و در پایان نیز سه شناگر را برای اعزام به مسابقات قهرمانی جوانان جهان انتخاب کردیم.

پس از المپیک آرژانتین نگاه به آینده تغییر کرد
وی ادامه داد: در رده سنی ۱۴-۱۳ سال شناگران بسیار خوبی داریم. در رده سنی ۱۷-۱۵ بیش از ۵۰ شناگر داریم که همگی مستعد هستند و در مسابقات لیگ، تحت پوشش قرار گرفته‌اند. این شناگران شناسایی و در کمپ‌های فدراسیون تماماً به صورت دوره‌ای، دعوت و مربیان آنها نیز به عنوان مربی مدعو حضور دارند. ساختار از حالت گلخانه‌ای خارج شده و این اتفاق در حال رخ دادن است. وزارت ورزش و جوانان نیز از سال گذشته مسابقات خوبی تحت عنوان استعدادهای برتر طراحی کرده که برنامه‌ریزی آن برای المپیک جوانان ۲۰۲۲ و المپیک ۲۰۲۴ است. این مسائل اتفاقات خوبی است که پس از المپیک جوانان آرژانتین رخ داد. برای نخستین‌بار ساختار ورزش کشور به این نتیجه رسید که باید آینده‌نگری را انجام و شروع آن یک سال پس از مسابقات المپیک آرژانتین بود.

۷۰ شناگر مستعد را به وزارت ورزش معرفی کردیم
بیداریان افزود: ما نیز در رده سنی ۱۲-۱۱ و ۱۴-۱۳ سال این مسابقات را برگزار کردیم. حدود ۷۰ شناگر از کل کشور به عنوان مستعد از طرف فدراسیون شنا، انتخاب و اسامی به وزارت ورزش اعلام شد تا تحت پوشش قرار گیرند. در سال ۹۸ نیز مسابقات شنا و شیرجه را برگزار و در رده‌های سنی ۱۳-۱۲ و ۱۶-۱۵ مستعدین شناسایی شدند تا در مسابقات کرمانشاه، حضور و مستعدین جدید نیز کشف شوند. در نهایت امیدوارم این مسابقات ادامه‌دار باشد و مثل المپیک ایرانیان، پس از دو، سه سال که هزینه بسیاری نیز برای آن شد، رها نشود. امیدوارم وزارت ورزش و جوانان توانایی داشته باشد تا بودجه تأمین اردوهای رشته‌های مختلف در فصول سال برای استعدادهای برتر را تأمین و پشتوانه‌ای برای نتایج بهتر در المپیک جوانان ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ صورت گیرد.

شنا نیاز به حمایت و توجه دارد
سخنگوی تیم‌های ملی شنا گفت: از زمانی که من شنا را شروع کردم، همیشه در مصاحبه‌هایم تکرار کردم که به شنا توجه ویژه داشته باشند. شنا نیاز به حمایت و دیده شدن دارد و از آنجایی که ورزش دیر بازده‌ای است، مسئولان باید صبر و تحمل کنند. مطمئن باشند اتفاقات خوبی در راه است به شرط آنکه این سیستم ادامه‌دار باشد. اگر منابع مالی را به خوبی تأمین کنیم و بتوانیم از انگیزه‌های لازم را برای حفظ و نگهداری استعدادهایمان استفاده ببریم، نتیجه آن را خواهیم دید.

وزیر‬ ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک حرف ورزشکاران را بشنوند
بیداریان تاکید کرد: امیدوارم وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک، صحبت‌های مربیان، مسئولان و ورزشکاران رشته‌های ورزشی را گوش دهند و تنها به صحبت‌ها و نظرات رؤسای فدراسیون‌ها اکتفا نکنند. پیشنهادم این است که جلساتی برگزار شود و حرف دل ورزشکاران را بشنوند. نکته دیگر آنکه حدود دو سال پیش انتخاباتی تحت عنوان کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک برگزار شد. اسم من نیز به عنوان ورزشکار المپیکی در لیست وجود داشت اما افتخار این را نداشتم تا در جمع ورزشکاران بزرگ در این کمیسیون حضور داشته باشم. دو نکته برایم بسیار عجیب بود؛ نخست آنکه در همه جای دنیا از رشته‌های ورزشی مادر، بدون انتخابات و رأی‌گیری در این کمیسیون حضور دارند اما در این کمیسیون ورزشکاری از رشته ژیمناستیک، دوومیدانی و شنا دیده نمی‌شود. در این کمیسیون ورزشکارانی محدود به رشته‌های رزمی، کشتی‌گیران و بانوان خوب ورزشکار که برای کشور افتخارآفرینی کرده‌اند، حضور دارند که جای تقدیر دارد.

هدف کمیسیون ورزشکاران رساندن صدای ورزشکاران به مسئولان بود اما…
بیداریان خاطرنشان کرد: نکته جالبتر اینکه کمیسیون تشکیل شده است تا صدای ورزشکاران را به گوش مسئولان برساند ولی واقعیت این است که من بعید می‌دانم طی این دو سال، چنین برنامه‌ای برای ورزشکاران داشته باشند و بتوانند مشکلات را به گوش مسئولان برسانند تا گوشه‌ای از مشکلات آنها حل شود. امیدوارم این اتفاق رخ دهد چرا که برای بهتر شدن روحیه ورزشکاران و انگیزه آنها، برای بقایشان در ورزش تأثیرگذار است. همچنین پس از پایان دوران ورزشی خود، بتوانند در ساختار جامعه ورزش، کار و به کشورشان خدمت کنند.

مسابقات جایزه بزرگ را در پیش داریم
دبیر هیات شنا استان تهران در پایان به بحث انگیزشی شناگران اشاره کرد و گفت: هیات استان تهران در راستای افزایش انگیزه شناگران مسابقات جایزه بزرگ را در پیش دارد که روزهای ۳ و ۴ مرداد ماه در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. مسابقات در رده های سنی ۱۵-۱۶، ۱۷-۱۸ و ۱۸ سال به بالا انجام و به نفرات برتر بر اساس بهترین امتیاز فینا به ترتیب ۱میلیون، ۶۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد. علاوه بر این از یکی از پیشکسوتان خوب شنا استان و یکی از شناگران اعزامی به مسابقات پیش رو تجلیل خواهد شد. هدف از این کارها ایجاد انگیزه در شناگران و دلگرمی آنها به آینده است. امیدورام مسئولان نیز توجه ویژه به این رشته پایه داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید