چقدر پول برای کدام مهدکودک؟!

    کد خبر :577690

«کودکان حق دارند» حتما این جمله را بارها و بارها روی بنر های شهر تیترهای روزنامه، مجلات، کتب درسی و غیر درسی، کتب و مقالات دانشگاهی، بیلبوردها، آموزگاران،برنامه های علمی تلویزیون و حتی از برنامه های تبلیغاتی، سخنان مجریان، معلمان، استادان و آدم های معروف و … شنیده اید.

به گزارش بازتاب به نقل از خراسان، اگر شنیدن این جمله برایتان،به یک «تکرار» تبدیل شده است، باید دوباره و از نو در فرآیند والدگری خود تجدید نظر کنید‌. هر رابطه دو سویه ای مانند رابطه والد و فرزندی نیازمند فهم، درک و عمل به احقاق حقوق فی مابین است. کودکی که توسط پدرومادرش درک شده و به حقوق او احترام گذاشته می شود، در آینده شهروندی مطلوب خواهد بود که اثرات مخرب را بر اجتماع ندارد. کودکی که شما آن را به این دنیا آورده اید، حق دارد تا زندگی امنی داشته و شاد و پرانرژی باشد، از تغذیه سالم بهره مند شود، هوش های پنج گانه او تقویت شود،تحصیل کرده و با همسالان خود بازی کند، نظر خود را به راحتی بگوید، بتواند به دیگران نه بگوید، از دستان خود استفاده کند و کاردستی بسازد، با ترکیب انواع رنگ ها نقاشی بکشد، حتی گاهی دیوار خانه را خط خطی کند و…!

اگر کودک دارید بخوانید!

به صورت کلی حق کودکی کردن را از کودکان خود دریغ نکنید، اجازه بدهید کودک کشف کند و یاد بگیرد! بسیاری از ادراک و فهم در اثر کشف کردن اتفاق می افتد. تنها می توانید با ایجاد شرایطی امن و فضایی مناسب شرایط مطلوب را برای ارضای حس کنجکاوی، کشف و یادگیری کودک خود فراهم کنید.

اما این یادگیری تنها به خانه محدود نمی شود، از سن سه تا چهار سالگی کودک شما می تواند وارد مهدکودک بشود و ادامه یادگیری را در کنار همسالان خود تجربه کند‌‌. اما بهتر است که کودکان خود را از سنی نزدیک تر به آغاز مدرسه به مهدکودک بفرستید. به طور کلی در ایران در پایان پنج سالگی و ورود به شش سالگی، کودکان را به مهدکودک می فرستند.

هدف ازین کار غالبا یادگیری آموزش های پیش از دبستان است. کودک نیاز دارد تا قبل از ورود به مدرسه، تجربه هم زیستی مسالمت آمیز در کنار همسالان خود را داشته باشد، یا به زبانی دیگر هوش اجتماعی خود را تقویت کند تا برای حضور در مدرسه و انجام فعالیت های مربوط به آن آماده شود.

مطمئنا شما هم برای فرزند خود به دنبال بهترین، امن ترین و مناسب ترین مهدکودک هستید. چرا که مهدکودک و مربی آن می توانند تاثیر به سزایی در آینده تحصیلی و اجتماعی فرزند شما داشته باشند. بنابراین داشتن یک انتخاب صحیح می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده، پیشگیری کند.

اما ویژگی های یک مهدکودک خوب چیست؟

*امن و مناسب:

اولین ویژگی یک مهدکودک خوب امن و مناسب بودن فضای فیزیکی آن است. باید فضای فیزیکی مهدکودک دلباز و شادی افرین باشد تا کودک با ورود به آن جا احساس نشاط و شادی کند. زمین بازی کودکان باید دارای کفپوش مناسب و نرم باشد.اتاق های مهد مناسب باید نورگیر بوده و از فضای کافی، برخوردار باشد. اسباب بازی های خطرآفرین نباید در مهدکودک وجود داشته باشد. نقاط حادثه خیز نیز باید با پوشش های لاستیکی پوشانده شود.پریزهای برق، توسط درپوش های محافظ پوشانده شده باشد. سیستم هشدار دود و حریق،کپسول های آتش نشانی وجعبه کمک های اولیه نیز، در مهد کودک وجود داشته باشد. همچنین سیستم گرمایشی و سرمایشی یک مهدکودک مناسب نباید با بخاری یا کولرهای در دسترس کودک تجهیز شده باشد، بلکه از سیستم های تهویه مطبوع و ایمن استفاده شود.

* مدیریت مناسب:

مدیریت مناسب در هرنهاد و سازمان و… می تواند باعث پیشرفت در سطح عملکرد و بهبود شرایط مربوطه شود. عملکرد خوب یک مدیر مهدکودک می تواند رضایت خاطر اولیا و بچه ها را در پی داشته باشد.

مدیریتی که بتواند شرایط خاص اولیا و کودکان آن ها را درک کند و در زمان های مهم، تصمیمات درست و موثر بگیرد. مکانی مانند مهدکودک نیازمند داشتن مدیریتی مطلوب است تا، کودکان را در سنین پایین به اجتماع و شرایط اجتماعی شدن علاقه مند کند. مهدکودکی که از یک برنامه مشخص و مدون پیروی می کند به خوبی می تواند از عملکرد خود دفاع کند.

* مربی متخصص مهد:

مربی مهدکودک کسی است که می باید ساعات بسیار زیادی در روز را با کودکان کلنجار برود! بنابراین صبوری باید جزو مشخص‌ترین ویژگی های وی باشد.

پرانرژی بودن، رمز موفقیت یک مربی است. مربی های مهدکودک چون با قشری پرانرژی و کنجکاو مانند کودکان سروکار دارند باید روی میزان انرژی خود در طول روز کار کنند. به عبارتی کودکان مربی بداخلاق، اخم آلود و عصبانی را دوست ندارند و حتی اولیا نیز به این مسئله خرده می گیرند. مربی مهدکودک باید با نیازهای کودکان آشنا باشد. به کار گیری شیوه صحیح تربیتی و آموزشی به وسیله مربی باعث می شود که نه تنها شخصیت کودک به خوبی پرورش یابد بلکه باعث پیشگیری از بسیاری فشارها ، اختلالات عصبی، روانی و مشکلات رفتاری در کودکان شود. معلم مهد باید به خوبی درک کند که کودکان تفاوت ها و استعدادهای مختلفی دارند و نباید کودکان را با یکدیگر مقایسه کند‌.

اما بعد از بررسی مولفه های یک مهدکودک خوب، به بررسی آموزش هایی که در مهدکودک ها وجود دارد می پردازیم.

بخشی ازآموزش هایی که اکنون در مهدکودک ها اجرا می شود چیست؟

* مهارت های زندگی و اجتماعی:

در مهدکودک ها به صورت خاص روی مهارت های اجتماعی تاکید می شود. این که کودک بتواند در کنار همسالان خود بازی کند، بیاموزد، غذا بخورد و حرف بزند، جزو اولین های فرایند اجتماعی شدن است. کودکی که از والدین و فضای خانوادگی خود دور است و سعی می کند تا خودش را در شرایط موجود هماهنگ کند. دستان خود را به همراه دیگر همسالان می شوید، چاشت روزانه خود را مصرف می کند. به همراه دوستانش کارتون های مناسب با سن خود را می بیند، نقاشی می کشد، می خندد و حتی قهر می‌کند و…تمام این ها فعالیت هایی به ظاهر ساده است که جنبه ای کاملا اجتماعی داشته و دیدگاه کودک را نسبت به فضای بیرون از خانه تغییر می دهد.این گونه فعالیت ها را بیشتر مهدکودک ها به صورت عادی انجام می دهند اما نیاز است در زمینه مهارت های ارتباطی، کارهای گروهی و ایجاد زمینه های همفکری در کودکان، به صورت جدی کار شود و فعالیت های زمینه ای مناسب در جهت تقویت این رفتارها در مهدکودک ها، اجرا شود.

* مهارت های گفتاری ،شنیداری، دیداری و لامسه:

در مهدهای کودک سرود خوانی، داستان خوانی و قصه گویی می تواند از عوامل رشد مهارت های خواندنی و گفتاری باشند. کودکانی که در خانه تنها با مادر و پدر و گاهی خواهر و برادر خود هم صحبت بوده اند، اکنون به جمع همسالان خود آمده و با اعتماد به نفس، شعری را به صورت همگانی می خوانند. تقویت گفتاری، تقویت یادگیری مهارت های آوایی، خجالت نکشیدن در جمع، تقویت روحیه همکاری و … از جمله مزایای این گونه فعالیت‌هاست. همچنین کودکانی که با دقت به قصه گویی های مربی خود گوش می دهند می توانند در آینده خود نیز مهارت های گفتاری قوی داشته باشند. چرا که در سنین پایین کودکان دارای روحیه تقلید بالایی هستند و تمام تلاش خود را در جهت یادگیری بهتر و ارائه دقیق آن چه می بینند و می شنوند، به کار می گیرند. تقویت داستان نویسی، تخیل و خلاقیت، بالا رفتن سطح درک از شرایط محیطی، تاثیر انواع رفتارها(خوب یا بد) بر فرآیند زندگی و… را می توان با فعالیت قصه گویی در کودکان تقویت کرد. در هنگام بازی با انواع اسباب بازی،نقاشی،کاردستی و… حس لامسه در کودکان به خوبی تقویت می شود. تقویت حس لامسه برای درک محیط اطراف مناسب بوده وزمینه ای برای شناخت انواع مواد( پیش زمینه ای برای درس علوم ) است.

*مهارت های یدی( دستی):

کودکی که تا دیروز مادرش، برای غذا دادن به او دور تا دور خانه به دنبالش می دوید، اکنون در کنار سایر همسالانش به غذا خوردن، می پردازد. قاشق را به درستی در دست میگیرد و ظرف غذایش را خودش باز و بسته می کند. دست هایش را می شوید و با حوله،خشک می کند‌. با استفاده از انواع مداد رنگی، ماژیک،‌پاستل و ابرنگ، نقاشی می کشد‌ و از دست هایش کمک می گیرد. با همان دست ها قیچی و چسب را گرفته و کاردستی درست میکند، کاغذ را در حالتی بی خطر برش می زند و گاهی به دوستانش نیز کمک می‌کند. همه این ها نشان از تقویت مهارت های یدی یا عملی را دارد. کودک درک کرده و قبول می کند که می تواند بدون کمک والدین نیز به ادامه فعالیت های اولیه خود مانند غذا خوردن بپردازد. این فعالیت ها زمینه ای کمکی در جهت تقویتِ مهارت‌های عملی او در سایر دوره های زندگی و تحصیلی خواهد بود.

*ورزش و بازی:

ورزش و بازی جزو لاینفک برنامه های کاری مهدکودک هاست.

کودکانی که می توانند در کنار دیگر همسالان خود به ورزش و بازی بپردازند و مشکلات خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند، در آینده نیز می توانند شهروندان مطلوبی برای اجتماع باشند. این کودکان EQ یا هوش اجتماعی بالایی دارند و معمولا می توانند مدیریت و سرگروهیِ گروه های مختلف را در جامعه به عهده بگیرند‌.

* یادگیری مفاهیم اولیه علوم، ریاضی و بخوانیم:

در مهدهای کودک به صورت کاملا اولیه و تاحدودی غیر مستقیم، مفاهیم اولیه ریاضی، بخوانیم و علوم نیز آموزش داده می شود. برای مثال کودکان را با تعداد کم یا زیاد، با مفاهیم اولیه شمردن و اعداد، اشکال هندسی و…آشنا می کنند. یا مفاهیمی مانند اب، باد، هوا، غذا، گیاهان و…را به صورت اولیه برای یادگیری درس علوم ارائه می کنند.

قصه گویی، اجرای نمایش، بیان محدود انواع آوا و حروف، سرود خوانی و..‌جزو فعالیت های زمینه ای برای یادگیری درس بخوانیم می باشند. بعضی از مهدها به صورت ویژه و برخی به صورت محدود درباره مفاهیم دینی و قرآنی نیز فعالیت می کنند‌

این ها تنها،بخشی از انواع آموزش در مهدهای کودک بود.

اما برخی از مهدکودک ها در کنار این فعالیت ها به ارائه سایر آموزش ها(مانند زبان، شنا، و….)نیز می پردازند. دراین میان، والدین می بایست علاوه بر پرداخت هزینه شهریه و هزینه سرویس هزینه‌های دیگری را نیز پرداخت کنند.

برخی از مهدهای کودک،در همان ابتدای سال تحصیلی فهرست بلندبالایی شامل انواع نوشت افزار، وسایل کمک آموزشی، کتاب و… را به والدین ارائه می کنند تا در جهت خریداری آن ها برآیند و همین باعث افزایش بیشتر هزینه ها می شود. لزوم همسان سازی مارک ها در وسایل ونوشت افزار کودکان نیز از جمله نکاتی است که برخی از مهدکودک ها بدان توجه ویژه ای دارند! باید توجه داشت که با وسایل ساده تر هم می توان فرآیند آموزش را ادامه داد.

انواع مهدهای کودک در ایران

در ایران شاهد تاسیس انواع مهدکودک ها هستیم. والدین با توجه به شرایط زندگی خود و تصمیم گیری برای آینده فرزندشان مهدکودک را انتخاب می کنند. شهریه مهدکودک ها باتوجه به نوع منطقه، نوع مربی (از لحاظ درجه حرفه ای و مدرک)،درجه مهدکودک، فضا و امکانات مهدکودک، تغذیه، ایاب و ذهاب، آموزش های تخصصی و…با یکدیگر متفاوت است.

همچنین مهد کودک ها در دو گروه پاره وقت و تمام وقت فعالیت میکنند و میزان شهریه باتوجه به این که در کدام گروه باشند نیز متغیر است.

*مهد کودک تمام وقت:

مهد کودکی است که از ساعات اولیه روز به مدت 8 ساعت فعالیت دارد .

*مهد کودک نیمه وقت:

مهدکودکی است که روزانه به مدت 4 ساعت در نوبت صبح یا بعدازظهر فعالیت می کند.

*مهد کودک تخصصی:

مهد کودکی است که ضمن انجام فعالیت های مهد کودک منطبق با نیازهای کودکان و توانمندی های ایشان در یک یا چند رشته فرهنگی هنری ورزشی و …به طور تخصصی با حضور مربیان واجد مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته مربوط فعالیت دارد.

-مهد قرآنی

مهد کودکی است که علاوه برانجام مسئولیت مراقبت و پرورش کودکان درابعاد مختلف ،به امر آموزش قرآن و مفاهیم دینی می پردازد. در این گونه مهدکودک ها انواع فعالیت های ورزشی، هنری و سرگرمی نیز در کنار آموزش قرآن ارائه داده می شود.

*مهد مساجد

مهدکودکی است که با استفاده از امکانات وفضای فیزیکی مساجد برای ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی به کودکان منطقه ونمازگزاران تأسیس می گردد.

روستا مهد

مهدکودکی است که به منظور ارائه خدمات ذیربط به کودکان روستایی تاسیس می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید