جدیدترین اخبار
30 تیر 1398 ساعت 11:27 دانش و فناوری کد خبر :577422

ZF برای خودروهای برقی جعبه‌دنده دوسرعته تولید کرد

شرکت آلمانی ZF از ساخت جعبه‌دنده‌ی دوسرعته‌ی جدید خبر داد که برای استفاده در خودروهای الکتریکی طراحی شده است.

شرکت تولیدکننده‌ی قطعات خودرو در آلمان است که جعبه‌دنده‌ی هشت‌سرعته‌ی خودکار آن را در بسیاری از خودروهای لوکس و اسپرت امروز مشاهده می‌کنیم. نه‌تنها بی‌ام‌و در تمامی محصولات خود از جعبه‌دنده‌ی ساخت ZF استفاده می‌کند؛ بلکه خودروسازان دیگر نظیر آئودی و آلفارومئو و حتی جیپ در مدل گرند چروکی هم از این جعبه‌دنده استفاده می‌کنند. به‌عنوان جدیدترین محصول، ZF جعبه‌دنده‌ی دوسرعته‌ی خودکار را برای استفاده در خودروهای الکتریکی رونمایی کرده است.

این جعبه‌دنده درحقیقت مجموعه‌ی کامل نیرومحرکه و انتقال نیروی برقی است؛ یعنی به‌صورت مستقل موتور الکتریکی دارد. سیستم جدید ZF از موتور برقی و جعبه‌دنده‌ی دوسرعته تشکیل شده است که به‌صورت یکپارچه درون یک مجموعه جای‌گذاری شده‌اند.

ZF اصلی‌ترین مزیت استفاده از جعبه‌دنده‌ی دوسرعته را در افزایش بازده سیستم می‌داند. البته، این جعبه‌دنده بر عملکرد حرکتی خودرو نیز تأثیر می‌گذارد. ZF با معرفی این سیستم، مفهوم جدیدی از سیستم‌های حرکتی را ارائه می‌دهد و به‌نوعی این راه‌حلی برای داشتن گشتاور و سرعت زیاد است. این سیستم جدید می‌تواند بیشترین بازده هنگام شارژ باتری‌ها را نیز تضمین کند.

یکی از مدیران ارشد ZF گفت:برای خودروهای الکتریکی که به‌صورت روزمره استفاده می‌شوند، دستیابی به بیشترین شعاع حرکتی با هربار شارژ باتری بسیار مهم است. هر درصد در بهبود کارایی مصرف انرژی، ۲ درصد به افزایش شعاع حرکتی منجر می‌شود.

سیستم نیرومحرکه‌ی جدید ZF از طراحی ماژولار برخوردار است و بسته به نیاز، امکان استفاده از آن در خودروهای کوچک و خودروهای بزرگ وجود دارد.

هنوز تردید زیادی درباره‌ی لزوم استفاده از طرح دو دنده در خودروهای الکتریکی وجود دارد؛ چون به‌دلیل دور زیاد موتورهای برقی، معمولا آن‌ها با داشتن یک دنده می‌توانند به نهایت سرعت هم دست پیدا کنند. همچنین، خودروهای الکتریکی گشتاور زیادی در دورهای پایین دارند؛ به همین دلیل، نیازی به دنده در دورهای پایین‌ هم ندارند. باوجوداین، ZF معتقد است دنده‌ی دوم می‌تواند به کاهش دور موتور الکتریکی در سرعت‌های زیاد کمک کند تا بازده خودرو افزایش یابد.

باید صبر کرد و دید کدام خودروسازان از سیستم ZF در محصولات خود استفاده خواهند کرد. در‌حال‌حاضر بی‌ام‌و و آئودی و تسلا سیستم‌های انحصاری خود را توسعه می‌دهند.

 

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • شمارش معکوش تا پایان فصل اجاره و ساخت
  • نمره 15 آقای رئیس به شورای 2ساله!
  • آخرین روند وصول ۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق شده شستا
  • ۴۰ درصد از آلودگی هوای تهران بخاطر خودروهای شخصی است
  • احتمال عمدی بودن حریق ارسباران
  • تمامی مسکن های مهر تا 9 ماه آینده واگذار می شوند
  • رویه واحد برای نظارت بر ساماندهی سگ‌ها در تهران وضع می‌شود
  • کشف و ضبط 3 هزار لاک‌پشت گوش قرمز در مرز باشماق مریوان
  • آموزش و پرورش در کنکور خلاصه نمی شود
  • بودجه آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی ۶۰ درصدی کفایت می کند
  • جان باختن روزانه ۵۰ تن در جاده‌های کشور
  • حوادث ترافیکی؛ از جمله اصلی‌ترین معضلات جامعه امروز ایران
  • حاشیه‌ای بر تقدیر دبیرشورایعالی انقلاب فرهنگی از «عصرجدید»
  • ثبات نسبی قیمت نفت در بازار جهانی / هر بشکه برنت 59.87 دلار
  • آیا پزشکان بایستی دو واحد کار با کارتخوان پاس می کردند؟!
  • برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های قدیمی سینما
  • عقب‌نشینی واشنگتن از متهم کردن ایران به نقض NPT بعد از «مجادله‌های شدید»
  • دیدار ظریف با رئیس شرکت مالک نفتکش انگلیسی در توقیف ایران
  • عبور ناو آمریکایی از تنگه تایوان در میانه تنش‎های پکن-واشنگتن
  • کره جنوبی از توافق اطلاعاتی با ژاپن خارج شد
  • برقی کردن تاکسی‌های تهران به کجا رسید؟
  • ترامپ: اقتصادمان قوی است و جلوی چین را می‌گیریم!
  • برنده نهایی اولین دوره مسابقه «عصر جدید» مشخص شد
  • آتش “ارسباران” خاموش شد
  • فرمان پوتین برای تدابیر لازم جهت پاسخ متقارن به آزمایش موشکی آمریکا
  • «ظریف» با «مکرون» دیدار کرد/تعهدات برجامی اروپا محور گفتگوها
  • لایحه اعطای تابعیت برای رفع ایراد به کمیسیون قضایی رسید
  • ظریف یکشنبه به چین می‌رود
  • آغاز دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر
  • «کیارستمی و عصای گمشده» نامزد ۴ جایزه شد