جدیدترین اخبار
۲۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵ اقتصادی کد خبر :57701

خودروسازان در باتلاق

بهره بانکی و فریز شدن سرمایه دو عامل مهم در آشفتگی مالی امروز صنعت خودروسازی است که به گفته دبیر انجمن قطعه سازان خودرو تنها راه برون رفت از این بحران، آزاد شدن بخشی از سرمایه ۱۰ هزار میلیاردی فریز شده در بانکهاست.

به گزارش  تسنیم، محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به سرمایه ۱۰ هزار میلیاردی فریز شده در بانکها گفت: این مبلغ سرمایه در گردش خودروسازی بنا به توصیه دولتمردان فریز شده است، البته کل طلب ما بیش از این میزان است، این مبلغ اصل طلب بدون سود بانکی است که با توجه به بهره بانکی عملا جریمه آن بر دوش قطعه سازان افتاده است.

او افزود: متاسفانه سرمایه گذاری ثابت برای توسعه زیرساختها در این عرصه بسیار مهم است که کمتر به آن توجه شده است.

محبی نژاد مشکل اصلی خودروسازان را در دو مورد جستجو کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان دچار کمبود منابع مالی هستند که بخشی به دلیل فریز شدن سرمایه و بخش دیگری هم به دلیل بهره بانکی است که رشد آن روزانه است.

او گفت: مدیران صنعت خودروی سازی ما به دلیل بحران مالی دچار آشفتگی شده اند.

او با رد قانون مصوب ۴ ماهه برای دریافت بدهی های بانکی گفت: قانونی برای وصول مطالبات در مدت ۴ ماه وجود ندارد، این درحالیست که تا پیش از این قطعه سازان در مدت یک ماه بدهی خود را وصول می کردند اما با وقوع بحران نقدینگی شرایط بازار ملتهب شد و شد آن چیزی که امروز می بینید.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با انتقاد از اینکه چرا خودروسازان به تعهدات خود عمل نمی کنند افزود: در حال حاضر گردش نقدینگی در صنعت خودروسازی دچار اختلال است که برای خروج از این بحران باید بخشی از این مبالغ مالی که در بانکها فریز شده است به چرخه تولید بازگردد.

او با اشاره به عوامل موثر در بازار صنعت خودروسازی گفت: نرخ ارز، تورم، تعرفه واردات و بهره بانکی عوامل تاثیر گذار در صنعت خودرو است، حال زمانی که خودروسازان با نرخ بهره بالا روبرو هستند چطور می توانند به رقابت با رقبای خارجی فکر کنند.

میرخانی رشتی عضو انجمن خودروسازان ریشه مشکل کنونی خودروسازان را سیاست گذاری اقتصادی و مالی دولت دهم یاد کرد و گفت: بحث قیمت گذاری خودرو که در دولت دهم بنیان گذاری شد، نتیجه ای جز بدهی ۶۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان به بانک ها نداشت.

او مشکل دیگر را عدم رشد دانش فنی در صنعت خودروسازی عنوان کرد و افزود: عدم سرمایه گذاری در خرید دانش فنی در تمامی سطوح موجب شده تا با استانداردهای روز فاصله داشته باشیم، متاسفانه ما در تمامی صنایع نگاهمان را تنها به امروز دوخته ایم و برای آینده هیچ برنامه ریزی نکرده ایم.

او گفت: زمانی که ماشین آلات و دانش فنی به روز نشود به دنبال آن هزینه های تولید بالا می رود در نتیجه صنعت برای جبران کاهش نقدینگی به سراغ خرید ماشین آلات دست دوم حرکت می کند که نتیجه ای جز رشد هزینه های تولید ندارد.

عضو انجمن خودروسازان افزود: نداشتن دانش فنی و غرور اضافی ریشه اصلی بدهکاری های امروز است.

قناتی مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت با اشاره به اینکه این بدهی ها در مدت کوتاهی ایجاد شد اما آثار پایدار و طولانی مدتی روی صنعت خودروسازان داشت گفت: مجموعه این بحران ها موجب شد تا خودروسازان نتوانسنند جریان مالی را به خوبی هدایت کنند.

او افزود: این بدهی ها تنها به یک خودروساز داخلی مربوط نمی شود و در حقیقت همه خودروسازان کشور را مبتلا کرده است.

روی خط خبر

  • فروش مدت‌دار خودرو ممنوع شد
  • همت بنیاد علوی برای حل مشکل مسکن خانواده‌های دارای فرزند معلول
  • آمریکا: اگر کسانی نتوانند یک شبه واردات نفتی از ایران را قطع کنند، معافیت هایی را بررسی خواهیم کرد
  • حداکثر فاصله زمانی قابل قبول بین پروفرما و ثبت سفارش یک ماه است
  • JMMC حق هیچگونه تفسیری از تصمیم‌های اوپک را ندارد
  • جابری انصاری با میشل عون دیدار کرد
  • ایران میزبان مسابقات بین‌المللی «غواصی نظامی» خواهد بود
  • همه‌پرسی دومی درباره «برگزیت» درکار نیست
  • تمجید «یونکر» از گسترش روابط چین و اتحادیه اروپا
  • وزیر صهیونیست خواستار کشتار کودکان غزه شد
  • مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج بازداشت شد
  • افغان‌ها واقعاً در حال ترک ایران هستند؟
  • هنجارشکنی، آبشار مارگون را یک روز تعطیل کرد
  • پخش پشت صحنه برنامه دیدنی فردوسی‌پور
  • درخشنده‌ترین فیلم‌ های “پوران‌ درخشنده”
  • اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای حفظ باغات تهران
  • گزارش رسانه‌های آمریکایی از «اسناد سرقت شده هسته‌ای ایران» توسط جاسوسان اسرائیل
  • دستاورد پخش بازی فینال جام جهانی برای سینما چقدر بود؟
  • محمد علیزاده بازیگر شد
  • ارائه خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد به ۲۱۰ هزار تن در سال گذشته
  • پرداخت اولین قسط پاداش پایان خدمت فرهنگیان با حقوق تیرماه/ پرداخت پاداش‌ها تا پایان تابستان
  • کتاب‌خوانی ۱۲۱ هزار و ۴۳۰ مسافر مترو در سه ماه اول سال ۹۷
  • ممنوعیت فروش نوشابه های الکلی در ترکمنستان
  • فرانسه: هدف کشورهای اروپایی، اطمینان از ادامه صادرات نفت ایران است
  • واکنش قاسمی به شایعه انتقال پیام ایران به ترامپ از طریق پوتین: چنین چیزی وجود ندارد؛ پیغامی برای ترامپ نداریم و بحثی هم در این باره با روسیه نداشته‌ایم
  • هنوز انتخابات‌ شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» در کنگره‌ تایید نشده‌
  • چشم‌انداز اقدامات ترامپ، شروع جنگ با تهران است؛ آیا این دلیل، برای ایستادن مقابل او کافی نیست؟
  • اظهارات عجیب یک نماینده: ممنون روسیه هستیم که به ما کالا می‌دهد تا از گرسنگی نمیریم
  • تصاویر اجساد تروریست‌های معدوم در ندوشه کرمانشاه منتشر شد
  • ادعای بولتون: تا زمانی که ایران در خاورمیانه فعالیت دارد، در سوریه می‌مانیم