جدیدترین اخبار
۲۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵ اقتصادی کد خبر :57701

خودروسازان در باتلاق

بهره بانکی و فریز شدن سرمایه دو عامل مهم در آشفتگی مالی امروز صنعت خودروسازی است که به گفته دبیر انجمن قطعه سازان خودرو تنها راه برون رفت از این بحران، آزاد شدن بخشی از سرمایه ۱۰ هزار میلیاردی فریز شده در بانکهاست.

به گزارش  تسنیم، محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به سرمایه ۱۰ هزار میلیاردی فریز شده در بانکها گفت: این مبلغ سرمایه در گردش خودروسازی بنا به توصیه دولتمردان فریز شده است، البته کل طلب ما بیش از این میزان است، این مبلغ اصل طلب بدون سود بانکی است که با توجه به بهره بانکی عملا جریمه آن بر دوش قطعه سازان افتاده است.

او افزود: متاسفانه سرمایه گذاری ثابت برای توسعه زیرساختها در این عرصه بسیار مهم است که کمتر به آن توجه شده است.

محبی نژاد مشکل اصلی خودروسازان را در دو مورد جستجو کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان دچار کمبود منابع مالی هستند که بخشی به دلیل فریز شدن سرمایه و بخش دیگری هم به دلیل بهره بانکی است که رشد آن روزانه است.

او گفت: مدیران صنعت خودروی سازی ما به دلیل بحران مالی دچار آشفتگی شده اند.

او با رد قانون مصوب ۴ ماهه برای دریافت بدهی های بانکی گفت: قانونی برای وصول مطالبات در مدت ۴ ماه وجود ندارد، این درحالیست که تا پیش از این قطعه سازان در مدت یک ماه بدهی خود را وصول می کردند اما با وقوع بحران نقدینگی شرایط بازار ملتهب شد و شد آن چیزی که امروز می بینید.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با انتقاد از اینکه چرا خودروسازان به تعهدات خود عمل نمی کنند افزود: در حال حاضر گردش نقدینگی در صنعت خودروسازی دچار اختلال است که برای خروج از این بحران باید بخشی از این مبالغ مالی که در بانکها فریز شده است به چرخه تولید بازگردد.

او با اشاره به عوامل موثر در بازار صنعت خودروسازی گفت: نرخ ارز، تورم، تعرفه واردات و بهره بانکی عوامل تاثیر گذار در صنعت خودرو است، حال زمانی که خودروسازان با نرخ بهره بالا روبرو هستند چطور می توانند به رقابت با رقبای خارجی فکر کنند.

میرخانی رشتی عضو انجمن خودروسازان ریشه مشکل کنونی خودروسازان را سیاست گذاری اقتصادی و مالی دولت دهم یاد کرد و گفت: بحث قیمت گذاری خودرو که در دولت دهم بنیان گذاری شد، نتیجه ای جز بدهی ۶۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان به بانک ها نداشت.

او مشکل دیگر را عدم رشد دانش فنی در صنعت خودروسازی عنوان کرد و افزود: عدم سرمایه گذاری در خرید دانش فنی در تمامی سطوح موجب شده تا با استانداردهای روز فاصله داشته باشیم، متاسفانه ما در تمامی صنایع نگاهمان را تنها به امروز دوخته ایم و برای آینده هیچ برنامه ریزی نکرده ایم.

او گفت: زمانی که ماشین آلات و دانش فنی به روز نشود به دنبال آن هزینه های تولید بالا می رود در نتیجه صنعت برای جبران کاهش نقدینگی به سراغ خرید ماشین آلات دست دوم حرکت می کند که نتیجه ای جز رشد هزینه های تولید ندارد.

عضو انجمن خودروسازان افزود: نداشتن دانش فنی و غرور اضافی ریشه اصلی بدهکاری های امروز است.

قناتی مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت با اشاره به اینکه این بدهی ها در مدت کوتاهی ایجاد شد اما آثار پایدار و طولانی مدتی روی صنعت خودروسازان داشت گفت: مجموعه این بحران ها موجب شد تا خودروسازان نتوانسنند جریان مالی را به خوبی هدایت کنند.

او افزود: این بدهی ها تنها به یک خودروساز داخلی مربوط نمی شود و در حقیقت همه خودروسازان کشور را مبتلا کرده است.

وبگردی

روی خط خبر

  • تغییرات اجتماعی در بساط زنان دستفروشِ مترو
  • شرط حل مشکل مالیاتی صادرکنندگان
  • چهار تجربه موفق فتح بازارهای صادراتی
  • ایجاد اشتغال پایدار رویکرد اصلی دولت در حوزه زنان است
  • برخی لوازم خانگی ۵ تا ۱۰ درصد گران شدند
  • امنیت شغلی پرستاران شرکتی تامین شود
  • باید خود را برای زندگی با کم آبی آماده کنیم
  • سهم ۴درصدی ایران از بازار نفت/ ایران ظرفیت تولید روزانه ۶میلیون بشکه نفت دارد
  • احتمال تمدید توافق نفتی تا میانه سال ۲۰۱۸
  • «آنام» از هفته آینده روی آنتن شبکه ۳
  • شوخی متفاوت فردوسی پور با مجری مشهور خبر
  • تدوام افزایش قیمت نفت بر اثر رشد جهانی اقتصاد
  • خبرهای خوش از قراردادهای جدید نفتی در راه است
  • راه علاج اقتصاد معدن
  • کلانتری: باید خود را برای زندگی با کم آبی آماده و سازگار کنیم
  • عباس عبدي:جريان اصلاح‌طلب بايد دست به خانه‌تکاني جدي بزند/با اين ادبيات و نگاه نمي‌شود کاري از پيش برد
  • آیت الله مصباح یزدی: برخی خود را باسوادتر از رهبری می دانند چون مثلا دکترا دارند؛ با کنایه از ولایت فقیه می گویند / اگر امریکا غلطی بخواهد بکند، به دست همین خودی ها انجام می دهد
  • حجتی به منظور بازدید از کانونهای ریزگرد وارد خوزستان شد
  • استقبال علی مطهری از دستور مهم رهبری درباره خروج نظامی ها از اقتصاد /حضور نظامی‌ها در اقتصاد می‌تواند موجب فساد شود /بعد از امام نظامی ها فضا را برای ورود به اقتصاد باز دیدند
  • اصولگرایان چگونه به انتخابات ۹۸ نکاه می کنند ؟/ میرتاج‌الدینی: با این وضع دولت ، ماجرای آبادگران تکرار شده و همه اصولگرایان رای می آورند
  • اجرای طرح سراسری پلیس برای امنیت و آرامش شبانه در پایتخت+ جزئیات
  • خودکشی در جشنواره‌ تئاتر فجر
  • شهرداری‌ها به صنایع آلاینده به چشم منبع درآمد نگاه نکنند
  • کاهش ۱۰کیلومتری سرعت مجاز در آزاد راه‌ها مطرح نشده/ شماره‌گذاری خودرو‌های غیراستاندارد متوقف می‌شود
  • بازار چشم‌انتظار دلارهای دولتی/ ذخایر مکفی ارزی همچنان در پستو!
  • پرداخت ۵میلیارد تومان به شرکت ترکیه ای کوزو در ازای تحویل مسکن مهر
  • چرا تعرفه خودروهای هیبریدی ۱۱۰۰ درصد افزایش یافت؟
  • پشت پرده گرانی دلار چیست؟
  • شرط «بانکی» برای دریافت یارانه ۹۷ / ثبت نام دوباره از متقاضیان یارانه
  • ادعای جدید تیلرسون درباره “برجام”