۳۰ درصد ظرفیت مدارس غیردولتی خالی است

    کد خبر :576698

یک کارشناس مدیریت آموزشی گفت: در مجموع ۳۰ درصد ظرفیت کل مدارس غیردولتی خالی است و در مقابل تراکم در مدارس دولتی بالاست. هیچکس به دنبال آن نیست که بررسی کند علت این ظرفیت خالی چیست.

شامگاه گذشته برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «جایگاه مدارس غیردولتی در مهارت آموزی» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت. در ابتدای این برنامه مجید تهرانیان کارشناس مدیریت آموزشی گفت: تا خرداد ماه جاری ۵۴ میلیون و ۹۲۶ هزار نفر- ساعت کار برای ۹۰۵ هزار دانش آموز در طرح ایران مهارت در سطح کشور به ثبت رسیده است. در این طرح ۵ هزار و ۲۹۲ مدرسه متوسطه اول شرکت کردند که یک هزار و ۵۹۳ مورد مدارس غیردولتی بودند که ۳۰ درصد کل مدارس غیردولتی را شامل میشود، در حالی که ۱۰ درصد کل مدارس مجری طرح ایران مهارت، مدارس دولتی اند.

به گزارش مهر،تهرانیان با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی از ساعات اضافه آموزشی برای فعالیت های مکمل غیردرسی برخوردارند و از این جهت طرح ایران مهارت در مدارس غیردولتی قابلیت اجرایی بهتری دارد گفت: طرح ایران مهارت شاخه های بسیار گسترده ای دارد و موارد مختلفی را دربرمی‌گیرد. در طرح ایران مهارت، ۶۰ ساعت آموزش در سه سال دوره متوسطه اول درنظر گرفته شده در حالی که باید این دستورالعمل اصلاح شود و حداقل به ۶۰ ساعت در هر یک سال برسد.

۲۶ هزار صندلی در هنرستان های غیردولتی

وی که معتقد است فرهنگ و دولت ما، ضد بخش خصوصی است بیان کرد: در بخش خصوصی آموزش و پرورش، علیرغم تلاش های انجام شده، آمار سال ۹۶و ۹۷ نشان می دهد که از ۱۳ هزار و ۶۶۲ صندلی خالی مانده است؛ یعنی حدود ۵۱ درصد ظرفیت هنرستان های غیردولتی خالی است. البته در مجموع ۳۰ درصد ظرفیت کل مدارس غیردولتی خالی است و در مقابل تراکم در مدارس دولتی بالاست. هیچکس به دنبال آن نیست که بررسی کند علت این ظرفیت خالی چیست.

تهرانیان ادامه داد: یک نگاه ضدغیردولتی در کشور ما وجود دارد. وضعیت مالکیتی مدارس غیردولتی نیز اینگونه است که در سال ۹۶ و ۹۷، ۶.۸ درصد مدارس ما احداثی و ۸۲.۵ درصد استیجاری است که یکی از تبعات آن افزایش قیمت ها و شهریه هاست. بانک ها نیز برای سرمایه‌گذاری کمتر به سمت بخش آموزش متمایل اند.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور ۶۰ تا ۸۰ مدرسه داریم که ممکن است شهریه بالا بگیرند و در مقابل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مدرسه هم شرایط نامناسب دارند و چندهزار مدرسه مابقی، از استانداردهای لازم برخوردارند.

وی درباره شهریه های بالای مدارس غیردولتی گفت: بررسی کنید از سال قبل اجاره ها چقدر بالارفته، چقدر حقوق ها افزایش یافته، هزینه ملزومات و کاغذ چقدر بالا رفته؟ فقط ۱۶۷ درصد بهای کاغذ بالا رفته است.

وی در پایان گفت: به موضوع برخورد شهرداری ها نیز باید توجه شود که بابت پسماند مدارس غیردولتی ۲۰ و ۴۰ میلیون تومان قبض صادر میکنند. باید شهریه مدارس را با واقعیات جامعه متناسب سازی کرد.

‌وقتی دانش آموزان مهارت یادگیری زبان خارجی را نیز فرا نمی گیرند

همچنین در این برنامه قدرت اله علیزاده عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی نیز با بیان اینکه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع مهارت آموزی اشاره شده است به گونه ای که هر دانش آموز حداقل یک مهارت را طی دوران تحصیل آموخته باشد گفت: طی دهه های گذشته، دانش آموز دم دستی ترین مهارت ها نظیر فراگیری زبان خارجی را طی تحصیل به خوبی فرانگرفته است. مشکل کجاست؟ برای این امر در شورای سیاست‌گذاری مدارس غیردولتی راهکارهایی داریم. باید نحوه آموزش و قواعد و مقررات مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد.

میرزایی با اشاره به اشتغال زایی در بخش غیردولتی گفت: یک میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول به کار شده اند. از این منظر چه مقدار از مدارس غیردولتی حمایت شده است؟ قانون تاسیس مدارس غیردولتی تصویب شده اما بندهای حمایتی آن معطل مانده است.

وی افزود: در سال های گذشته، در هر حلسه شورا تعدادی درخواست توقف فعالیت مدارس غیردولتی به دست ما می رسد. دو مشکل داریم، یک مشکل قوانین دست و پاگیر برای مدارس غیردولتی است. مثلاً در ماده ۲۰ قانون مدارس غیردولتی آمده که آموزشگاه ها از محل درآمد خود ۴ درصد به حساب دولت بریزند که غیر شهر تهران در هیچ کجای دیگر اجرا نمی‌شود. این۴ درصد علاوه بر مالیات است.

وی ادامه داد :۱۱ درصد جمعیت دانش آموزی در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که اگر این مدارس را نادیده بگیریم، بار سنگینی به دوش دولت تحمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکی چندهزار مدرسه غیردولتی باید تاوان کار تاپخته یک موسس در زاهدان و آن اتفاق تلخ را پس بدهند گفت: فکر نمی کنم ۳۰ مدرسه بیشتر باشند که هزینه بالا می گیرند و آبروی دیگر مدارس را می برند. اگر مدرسه ای همان شهریه مصوب را بگیرد، بیش از سه چهارماه دوام نمی آورد. بحث تجارت مطرح نیست. هرکس آمده با انگیزه کار آمده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید