مشاوره رایگان برای فرآیندهای صادراتی شرکتهای دانش‌بنیان

کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان، آئین‌نامه‌های حمایتی در راستای وظیفه ذاتی خود طراحی کرده که براساس آن شرکتهای دارای تأییدیه دانش‌بنیان می‌توانند ماهانه تا ۱۰ ساعت ازخدمات مشاوره‌ای آن برای فرآیندهای صادرات، نقل و انتقالات ارزی و حمل‌ونقل است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا، کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات این شرکتها در سال 1393 توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خدمات تسهیل‌کننده فرآیند صادرات کالا‌ها؛ آموزش و مشاوره شرکتها در حوزه صادرات از جمله نیازهای اساسی شرکتهای دانش‌بنیان است.

در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد و خلق ثروت برای جامعه از طریق صادرات محصولات با فناوری بالا، اقدام به حمایت از خدمات این کریدور کرد و این امکان را فراهم ساخت تا صادرات شرکتها از طریق اینگونه خدمات تسریع یابد.

در واقع کریدور نظیر یک مجموعه برای حل تمامی مشکلات صادرات محصولات دانش‌بنیان ایجاد و طراحی شده است تا بتواند شرکتهای دانش‌بنیان را در مسیر صادرات قرار دهد.

خدمات توسعه صادرات از طریق شرکتهای خدماتی متخصص هر حوزه (کارگزاران خدمات توسعه صادرات) صورت می‌گیرد. همچنین در توافق بعمل آمده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخشی از هزینه‌های ارائه این خدمات نیز از طریق منابع این معاونت حمایت خواهد شد.

به گزارش تسنیم، آشنایی با قوانین تجارت، بازاریابی بین‌المللی و فرآیندهای صادرات محصولات و همچنین دسترسی به منابع اطلاعاتی مرتبط با این حوزه‌ها از جمله نیازهای اولیه شرکتهای دانش‌بنیان در مسیر توسعه صادرات است.

در این راستا، کریدور صادرات محصولات دانش‌بنیان به منظور توسعه صادرات، تأمین این اطلاعات را به‌صورت جامع در بخش پیشخوان مشاوره صادرات در قالب آئین‌نامه استفاده از خدمات پیشخوان مشاوره صادرات برای شرکتهای تحت حمایت خود برعهده گرفته است.

در این آئین‌نامه، نحوه استفاده فناوران و شرکتهای دانش‌بنیان از این پیشخوان و همچنین نحوه حمایت معاونت علمی و فناوری از شرکتها در استفاده از خدمات مشاوره این پیشخوان ارائه شده است.

براساس ماده یک این آئین‌نامه، سرفصلهای قابل ارائه در پیشخوانهای مشاوره صادرات عبارتند از:

1-1: ارائه مشاوره برای آغاز فعالیت صادرات
1-2: اعلام ترکیب صادراتی و وارداتی کشورهای مختلف
1-3: ارائه اطلاعات تعرفه ورود کالا به کشورهای مختلف
1-4: شناسایی مقدماتی بازارهای هدف
1-5: ارائه اطلاعات نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی
1-6: راهنمایی در زمینه استفاده از کمکها و یارانه‌های صادراتی
1-7: ارائه مشاوره مقدماتی در زمینه قوانین و مقررات مرتبط با صادرات 1-88: معرفی واردکنندگان کالای مورد نظر در کشورهای هدف (به عنوان نمونه)
1-9: معرفی منابع اطلاعاتی معتبر در بازارهای هدف صادراتی
1-10: معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی مجرب فعال در حلقه‌های مختلف زنجیره صادرات
1-111: سایر موضوعات مرتبط با نیازهای مرتبط با صادرات محصولات دانش‌بنیان

ماده دو این آئین‌نامه هم می‌گوید:

2-1: هزینه‌های مشاوره‌های ذکر شده در ماده یک برای شرکتهای دارای تأییدیه دانش‌بنیان از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین شده و دریافت این خدمات هزینه‌ای برای شرکتها ندارد. سایر متقاضیان نیز می‌توانند با پرداخت حق مشاوره از خدمات پیشخوانها استفاده کنند.
2-2: سقف استفاده رایگان از خدمات پیشخوان مشاوره برای شرکتهای واجد شرایط 100 ساعت در هر ماه است و استفاده بیشتر از این خدمات منوط به تأیید کریدور صادرات خواهد بود. در صورت نیاز یک شرکت به استفاده از خدمات مشاوره فراتر از 10 ساعت، می‌توانند با پرداخت حق مشاوره از خدمات پیشخوانها استفاده کنند.

براساس ماده سه نیز:

3-1: استفاده از خدمات مشاوره می‌تواند بنا به درخواست متقاضی به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی باشد.
3-22: به منظور دریافت خدمات مشاوره‌ای لازم است تا متقاضی پس از تماس با مسئول پیشخوانهای مشاوره یا ارسال فکس و توضیح اجمالی در مسئله مورد مشاوره، زمان مشاوره را تعیین و از خدمات پیشخوان استفاده کند.
3-33: خدمات مشاوره در پیشخوان مشاوره تنها در سطوح مشاوره‌ای بوده و شامل مباحث اجرایی و پیگیریهای بعدی نیست. لذا شرکتهای دانش‌بنیان می‌توانند در صورت نیاز به تدوین گزارشات تحقیقات بازار یا رفع سایر نیازهای صادراتی خود بنا به تشخیص مشاور یا اعلام نیاز شرکت، از سایر خدمات کریدور صادرات استفاده کنند.

در این آئین‌نامه موارد حمایتی دیگری نظیر حمایت از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، حمایت از دریافت مجوزها و تاییدیه‌های لازم برای صادرات، حمایت از طراحی و تهیه ابزارهای تبلیغات بین‌الملل، حمایت از ثبت پتنت خارجی، حمایت از تهیه گزارشات تحقیقات بازار بین‌الملل، حمایت از طراحی صنعتی نیز در نظر گرفته شده است که در گزارشهای بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید