مقبره بی بی مریم قشم، جلوه ای از معماری ایرانی

    کد خبر :575771

جزیره قشم که در گذشته آن را جسم یا کشم می نامیدند در چند کیلومتری خلیج فارس و درست در مقابل شهرهای بندرعباس و بندر خمیر واقع و بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است که به صورت استراتژیکی در تنگه هرمز واقع است. سوابق تاریخی این جزیره به دوران پیش از اسلام برمیگردد و بر اساس اسناد تاریخی این جزیره به عنوان مرکز تجارت و ناوبری میان چین، هند و آفریقا شناخته شده است. جاذبه های گردشگری جزیره قشم هر ساله عده زیادی از گردشگران را به خود جلب می کند که گورستان های جزیره یکی از این جاذبه ها است. گورستان تم سنیتی و مقبره بی بی مریم یکی از این گورستان ها است که در منطقه روستایی به نام تم سنیتی واقع شده است.

معرفی مقبره بی بی مریم

مقبره بی بی مریم در تور لحظه آخری قشم  که با نام مقبره یا بقعه تم سنیتی نیز شناخته می شود در روستای تم سنیتی در کنار روستای توریان واقع است و جاذبه ای گردشگری برای کسانی است که به بناهای تاریخی و فرهنگ اصیل ایرانی علاقه دارند. نام تم سنیتی به احتمال زیاد یک نام اسپانیایی است که اسپانیایی ها به این بنا داده اند و به معنی مقبره مقدس است. گورستانی در اطراف این مقبره باستانی قرار دارد که حکاکی های سنگ های آن به زبان فارسی و عربی از نوع نسخ، ثلث و کوفی است.

در خاک های اطراف بقعه قطعات سفالینه تاریخی مربوط به دروان های ایلخانی، صفوی و قاجار وجود دارد که قدمت بنا را نشان می دهند. این بنا در دی ماه 1377 به عنوان یکی از آثار باستانی ایران با شماره 2199 به ثبت رسیده است.

به گزارش سفر باتو ،  سابقه تاریخی مقبره بی بی مریم در هاله ای از ابهام قرار دارد. محققان معتقدند که قدمت این مقبره به عنوان یک معبد مهری به دوران پیش از اسلام می رسد. بعضی آن را به دوران پس از اسلام و قرن پنجم و ششم هجری قمری و حکومت ایلخانان مربوط می دانند و بعضی معتقدند مقبره به قرن هشتم هجری قمری و دوره سلجوقیان متعلق است زیرا معماری این بنا شبیه سبک معماری دوران سلجوقی است.

در ساختن این بنا بیشتر از سنگ و سنگریزه استفاده شده است. گنبد مقبره بی بی مریم از سنگهای مرجانی ساخته شده که در نوع خود در ایران بینظیر است. دیواره داخلی گنبد با لایه ای از آهک پوشیده شده است. سقف گنبد تا حد زیادی فرو ریخته اما از زیبایی آن کم نکرده است. پایه گنبد بلند مقبره هشت ضلعی است که بر روی سازه ای چهار ضلعی از سنگ و سنگریزه سوار شده است. اتاقک داخلی این بنا

هشت گوشه دارد که گچبری های زیبای آن چشم را نوازش می کند.

در درون مقبره هیچ کتیبه با نوشته ای وجود ندارد اما در جای جای دیوارهای داخلی آن آثاری از کاشی کاری هایی وجود دارد که از زیبایی این بنا در گذشته حکایت می کنند؛ کاشی هایی منقش به مینیاتور هایی که در طول قرن ها از بین رفته و آثار آنها به جای مانده است و به بنا حالتی رازگونه بخشیده اند. درب ورودی مقبره کوتاه است.

زمانی که به فضای مقبره قدم می گذارید شکوه و زیبایی هنر و معماری ایرانی را تصدیق و آرامش فضای مقبره را حس می کنید، رازهای بنای مقبره به شما هجوم می آورند و دلتان می خواهد که به قرن های پیش سفر کنید و بتوانید آن را در حالتی که آباد بوده است و در زیباترین شکل خود بنگرید. مقبره ¬ای که برای ساخت آن انسان و طبیعت، سنگ، خاک، مرجان و آب دست به دست هم داده اند تا بنایی را خلق کنند که برای صدها سال پایدار مانده است. گورستان اطراف مقبره با سنگ نوشته های قدیمی فارسی و عربی یادآور انسان هایی است که در جوار این بنا آرمیده اند. این بنا ناظر اشک ها و خنده ها و نیایش های انسان های بی شماری بوده است که آمده و رفته اند. در کنار مقبره بستر خشک رودخانه ای به چشم می خورد که نشان می دهد در گذشته های دور این مکان آباد و سرسبز بوده است. هنوز معلوم نیست که این بنا دقیقاً به چه دورانی مربوط است. مقبره بی بی مریم ما را میان دوران های مختلف سرگردان می کند و گویی به ورای زمان سفر می کنیم تا در احساس آرامش و کرنشی که گذشتگانمان در این مکان داشته اند شریک باشیم. شاید به همین دلیل است که امروزه روستاییان برای این مکان ارزش و اهمیت خاصی قائل هستند و آن را یک مکان مقدس می دانند.

چگونه به مقبره بی بی مریم برویم؟

برای اینکه بتوانید از مقبره بی بی مریم قشم بازدید کنید می توانید از هواپیما و تور قشم سفر با تو استفاده کنید که راحت ترین و سریع ترین روش برای سفر به قشم است و برای اسکان در قشم و بازدید از مکان های دیدنی آن از هتل هایی که تور به شما پیشنهاد کرده است، استفاده کنید. اگر با قطار یا  خودرو شخصی سفر می کنید از بندر عباس تا جزیره قشم را باید با قایق های تندرو، لنج یا لندینگ کرافت بپیمایید. مزیت قایق های تندرو این است که سریع می رسید اما اگر بخواهید خودرو خود را به جزیره ببرید از لندینگ کرافت باید استفاده کنید. استفاده از قایق های تندرو تنها در طول روز امکان پذیر است. لنج فاصله میان این مکان ها را در مدت زمان بیش از یک و نیم ساعت طی می کند.

وسایل حمل و نقل عمومی در جزیره قشم اتوبوس و تاکسی است که می توانید با استفاده از آنها به روستای توریان بروید. روستای تم سنیتی و مقبره بی بی مریم در کنار روستای توریان واقع است. تور سفر با تو به شما کمک می کند تا از جاذبه های این جزیره زیبا و مقبره بی بی مریم بازدید کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید