ارقام وحشتناک از کارنامه بانک دی،بانکی که معادل ۱۳۰درصد دارایی‌اش بدهی دارد

    کد خبر :574492

رشد 866 درصدی پرداخت وام به بانک‌ها و کاهش آن به مردم، دارا بودن بدهی بیشتر از دارایی، کسری سود 2.3 هزار میلیارد تومانی، بدهی 6.1 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها، رشد 73 درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول، زیان خالص چهار هزار میلیارد تومانی و دو برابر شدن زیان انباشته از بارزترین نکات عملکرد بانک دی در سال 1397 است.

بانک دی با نماد «دی» از جمله شرکت‌های حاضر در بورس بوده که با انتشار تازه‌ترین اطلاعیه خود بر روی سایت کدال، اقدام به اعلام گزارش عملکرد سال ۱۳۹۷ خود کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک دی طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال ۱۳۹۷ (حسابرسی نشده) معادل ۶۴۰ میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک دی در پایان سال ۱۳۹۷ دارای ۲۴٫۷ هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ با شش درصد رشد همراه بوده است.
رشد ۱۰ برابری وام‌های بین‌بانکی و افت وام‌های شخصی

براساس آخرین صورت مالی منتشره، بانک دی هیچ نوع تسهیلاتی را به اشخاص دولتی پرداخت نکرده و دولت نیز هیچ بدهی به این بانک ندارد.

همچنین بانک دی در پایان سال گذشته بیش از ۲٫۸ هزار میلیارد تومان از بانک‌های مرکزی مطالبه داشته است.

این بانک در دوره مذکور بیش از ۱٫۷ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۶ معادل ۸۶۶ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بانک دی پرداخت تسهیلات به افراد (غیر دولتی) در سال ۱۳۹۷ را ۱۶ درصد کاهش داده است.

سهم زیادی از مطالبات بانک دی مربوط به تسهیلات اعطایی به افراد غیردولتی است.

بانک دی در سال گذشته از محل تسهیلات اعطایی خود بیش از ۱٫۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته اما سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت کرده حدود چهار برابر این میزان بوده و بانک از این محل متحمل ۲٫۳ هزار میلیارد تومان کسری شده است. سود تسهیلات اعطایی بانک دی در سال گذشته با افت ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.

این بانک در سال گذشته حدود ۴٫۵ هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده که نسبت به سال ۱۳۹۶ معادل دو درصد افت داشته است.

صورت‌های مالی نشان می‌دهد بدهی بانک دی بیشتر از دارایی آن بوده، به طوری که این بانک در سال گذشته معادل ۱۳۰ درصد دارایی خود یعنی ۳۲٫۲ هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.
بدهکار بزرگ بین‌بانکی‌

بانک دی در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱٫۵ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بدهی داشته است.

همزمان با رشد ۱۰ برابری پرداخت تسهیلات به بانک‌ها، بدهی بانک دی به بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته تقریبا سه برابر شده، به طوری که این میزان با افزایش ۱۶۵ درصدی نسبت به سال قبل به ۶٫۱ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

بدهی بانک دی به بانک‌های دیگر در سال ۱۳۹۷، بیش از ۷۰ برابر این میزان بدهی بانک گردشگری و حدود دو برابر بانک تجارت و بانک صادرات بوده است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک دی مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

این بانک توانسته در سال گذشته حدود ۲۳٫۳ هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت را جذب کند که نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۲۱ درصد رشد داشته است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در این بانک در سال گذشته ۶۵۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ معادل ۷۳ درصد افزایش داشته است.
پرداخت سودهای کلان این بانک زیان‌ده به سپرده‌گذاران

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک دی در سال ۱۳۹۷ دارای ۶۴۰ میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶ تغییری نداشته است.

بانک دی در پایان سال ۱۳۹۷، با توجه به عدم کسب درآمد و کسری ۲٫۲ هزار میلیارد تومانی و هزینه ۱٫۶ هزار میلیارد تومانی بیش از ۳٫۹ میلیارد تومان زیان خالص ایجاد کرده است.

علت مهم زیان ۳٫۹ هزار میلیارد تومانی بانک دی مربوط به سود کلانی است که به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده است. پرداخت سودهای کلان این بانک زیان‌ده به سپرده‌گذاران جای تامل دارد.

طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این بانک از زیان خالص سه هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ با رشد ۲۷ درصدی به حدود چهار هزار میلیارد تومانی در سال گذشته رسیده است.

زیانی که بانک دی در سال گذشته ایجاد کرده، در عملکرد بانک صادرات و بانک تجارت دیده نمی‌شود.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در پایان سال گذشته ۸٫۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته که نسبت سال ۱۳۹۶ معادل ۹۰ درصد رشد داشته است.
تازه‌ترین عملکرد بانک دی

بانک دی در خرداد ماه سال جاری ۳۱۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. با تسویه ۳۶۹ میلیارد تومان از وام‌ها و اعطای وام‌های جدید، مانده تسهیلات این بانک در پایان خرداد ماه امسال به ۹٫۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین بانک دی در خرداد ماه امسال بیشتر از آنچه که شاهد خروج سپرده باشد، سپرده جذب کرده است.

طی دوره مذکور بانک دی در حالی که موفق شده ۲۰٫۹ هزار میلیارد تومان سپرده جذب کند، حدود ۲۰٫۵ هزار میلیارد تومان سپرده از دست داده است. در مجموع مانده سپرده‌های بانکی بانک دی در پایان خرداد ماه امسال به ۲۴٫۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک دی کمتر از ۴۰ درصد از سپرده‌هایی که دریافت می‌کند را به پرداخت تسهیلات اختصاص می‌دهد. از ۲۴٫۱ هزار میلیارد تومان سپرده‌ای که تا پایان خرداد ماه امسال در بانک دی قرار داشته تنها ۹٫۳ هزار میلیارد تومان به ارائه تسهیلات اختصاص داده شده است.

به گزارش تجارت نیوز ،میزان درآمد بانک دی از محل وام‌های پرداختی، حدود ۳۸۰ میلیارد تومان کمتر از میزان سودی است که به سپرده‌گذاران خود می‌پردازد. بانک دی بیش از شش برابر سود وام‌هایش به سپرده‌گذاران سود پرداخت می‌کند.

بانک دی در خرداد ماه امسال بیش از ۴۵۲ میلیارد تومان به سپرده‌گذاران خود سود پرداخته کرده و از سوی دیگر از محل وام‌های اعطایی ۷۲ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید