فنلاند: از اینستکس حمایت می‌کنیم

    کد خبر :574448

وزیر امورخارجه فنلاند با ابراز نگرانی نسبت به اقدامات اخیر ایران پیرامون برجام تاکید کرد که کشورش از اینستکس حمایت می‌کند.

پکا هاویستو وزیر امورخارجه فنلاند امروز (دوشنبه) پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: مهم است که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بماند. ما به‌طور قطع از اخباری که درباره غنی‌سازی (در ایران) و میزان آن منتشر شده و موارد دیگر نگران هستیم.

وی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اروپا را بر عهده دارد در ادامه گفت که فنلاند از سازوکار اینستکس حمایت می‌کند.

اینستکس نام سازوکار مالی اروپاست که به‌ویژه از سوی طرف‌های اروپایی برجام برای حفظ کانال مالی با ایران با هدف ادامه تجارت با تهران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت یک سال از نقض برجام توسط آمریکا و خروج این کشور از برجام و در پی تعلل اروپا برای انجام اقدامات عملی برای حفظ توافق جمهوری اسلامی ایران سرانجام اعلام کرد که می‌تواند در هر سطحی اورانیوم را غنی‌سازی کند و در دومین گام خود برای کاهش اجرای تعهدات برجامی‌اش، غنی‌سازی خود را از حد تعیین شده در این توافق، یعنی ۳.۶۷ درصد بالاتر برده است.

ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶، ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.

اما انگلیس، آلمان و فرانسه روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با توجه به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و عبور ایران از محدودیت‌های تعیین شده در برجام، ممکن است توافق جامع هسته‌ای که تنها چهار سال پیش منعقد شده بود، فروبپاشد.

همچنین در قسمتی دیگری از این بیانیه آمده است: زمان آن رسیده است که به طور مسئولیت پذیرانه‌ای اقدام کنیم و به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها و تداوم گفت‌وگوها بگردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید