فرونشست تهران به سمت لایه پایینی کرج در حال حرکت است

    کد خبر :574392

عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران گفت: فرونشست تهران در بخشهای جنوب و جنوب غربی به سمت لایه پایینی شهرستان کرج در حال حرکت است.

زهرا نژاد بهرام اظهار کرد: روز یکشنبه، کمیسیونهای شهرسازی و عمران شورای شهر تهران، پیرو درخواست سازمان نقشه برداری کشور، به بررسی پدیده فروریزش و فرونشست زمین در تهران پرداختند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران توضیح داد که دشت تهران مشمول فرونشست سیستماتیک می‌شود که در بخشهای جنوب و جنوب غربی به سمت لایه پایینی شهرستان کرج در حال حرکت است.

نژادبهرام، با بیان اینکه این نوع فرو نشستها در جهان زیاد مشاهده می‌شود مانند کالیفرنیا که حدود 9متر فرو نشست داشته، گفت: پدیده‌ای که مختص شهر ما نیست، معمولاً به دلیل تغییرات لایه‌های زمین قابل مشاهده است.

به گفته وی فرونشست معمولاً به دو دلیل اتفاق می‌افتد؛ یکی برداشت بی‌رویه از منابع آب و دیگری وجود گسل‌ها اما بحث اصلی این است که باتوجه به برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی و غیر آبی زمین، که در راستای توسعه از منابع زمین صورت می‌گیرد، فرونشست ایجاد می‌شود و به واقع آسیبهای جدی برای سازه‌های سطحی و زیرزمینی به ارمغان می‌آورد.

نژادبهرام گفت: سه مساله طبیعی شهر تهران را تهدید می‌کند؛ موضوع سیلابها، فرونشست زمین و زلزله که مهم این است که وقتی میزان منابع برداشتی از زمین با منابع تزریقی به آن هم خوانی نداشته باشد، مساله فرونشست بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی توضیح داد که دشت رفسنجان، مشهد، کرمان، دشت کبود، جنوب تهران و… مشمول فرونشست می‌شوند و دشت ورامین بارزترین نمونه‌ها در تهران است که با حدود 20 سانتی متر بارزترین فرونشست را داشته است.

به گزارش تسنیم؛ عضو شورای شهر تهران ادامه داد: حدود 840 میلیون متر مکعب آب در تهران مصرف و 800 میلیون بازگشت دارد که این عدم تراز مصرف و بازگشت، مساله ایست که ما را نگران می‌کند. شهر تهران بیش از 925هزار پارسل دارد که 900 هزار پارسل آن به شبکه فاضلاب متصل شدند.

نژادبهرام تصریح کرد: دوهزار کیلومتر شبکه جمع آوری آبهای سطحی در تهران وجود دارد؛ 76 کیلومتر تونل فاضلاب و 9002 هزار انشعاب آب که با توجه به اینها باید 22 تصفیه خانه در تهران دایر شود که بخشی از آن هنوز تکمیل نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید