تجربه‌ای تلخ به نام «های وب» برای بورس

    کد خبر :574366

رخدادهای اتفاق افتاده در سهام شرکت «های وب» درسی بزرگ برای شرکت بورس، کارشناسان رسمی دادگستری، حسابرسان معتمد، برخی نهادهای تحت نظارت سازمان بورس و سفته‌بازها در این سهم بود.

بی شک ماجراها و نحوه شناسایی درآمدهای عجیب در «های وب» یکی از متاثرکننده‌ترین داستان‌های بورس در دو سال گذشته است. در حالی که نماد این شرکت پس از 9 ماه توقف، با تدابیر ویژه و حمایت‌کننده سازمان بورس به تابلوی معاملاتی بازگشت، بسیاری از سهامداران این شرکت به کابوس چند ماهه خود پایان دادند و با فروش همزمان با ضرر سهام خود، خاطره ای تلخ از بازار سازی‌های تعدادی از نهادهای مالی مجوزدار را فراموش کردند.

در این بین می‌توان به اظهارنظرهای بعضا جهت دار مدیران برخی نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس، کارشناسان و حتی صحبت‌های امیدوارکننده مدیران این شرکت اشاره داشت که بخش عمده‌ای از این اظهارات با انتشار گزارش مایوس‌کننده حسابرسی شده سال مالی 1397 ، زیر سوال رفت.

همانطور که انتظار می‌رفت پس از انتشار گزارشات ضعیف این شرکت در عملکرد سه ماهه و حتی در عملکرد 6 ماهه، انتشار گزارش ضعیف و دارای ابهام این شرکت را می‌توان پاسخی مناسب به برخی از معترضان به تصمیم‌های سازمان بورس، شورای بورس و گروه حسابرسان ویژه دانست.

بنا به مندرجات گزارش فعالیت هیات مدیره این شرکت، وعده تحقق سودی 750 ریالی به ازای هر سهم، حالا با شناسایی تنها 159 ریال سود خالص در عملکرد سال 1397 ، در انتظار ادامه افت شدید قیمتی پس از بازگشایی است.

با این حال در گزارش منتشر شده ناشر «های وب»، همچنان نکاتی با اهمیت و نگران‌کننده وجود دارد که خالی از لطف نیست به بررسی برخی از آنها بپردازیم:

1- تفاوت معنا دار گزارش‌های پیش‌بینی سود مدیران شرکت با عملکرد واقعی :
متاسفانه همانگونه که در گزارش هیات مدیره منتشر شده این شرکت نیز مشهود است پیش‌بینی‌های قبلی شرکت که به نوعی در تصمیم‌گیری‌های سهامداران نیز تاثیر بالایی داشته به طرز نگران‌کننده‌ای از واقعیت انحراف دارد.

همانگونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود انحراف در حدود 80 درصدی سود خالص پیش بینی شده و محقق شده شرکت در سال مالی 1397 از جمله شاهکارهای مدیریت شرکت بوده و شاید این موضوع موید انحرافات احتمالی پیش بینی‌های شرکت به ویژه در ماجراهای مربوط به ادغام باشد.

1- عدم تعیین تکلیف پیش‌پرداخت‌های سرمایه‌ای پس از گذشت سه سال:

متاسفانه علیرغم بند حسابرس در خصوص عدم تعیین تکلیف پیش پرداخت‌های سرمایه‌ای پس از گذشت بیش از سه سال از شناسایی این سرفصل، همچنان حسابرس شرکت از اظهارنظری جدی در این خصوص خودداری کرده است.

تجربه‌ای تلخ به نام «های وب» برای بورس

در سال‌های 1395، 1396 و 1397 شاهد انباشته شدن مبالغ هنگفتی در سرفصل پیش پرداخت‌های سرمایه‌ای هستیم به اینگونه که دارایی‌های اضافه شده در این سرفصل بدون انتقال به دارایی‌های ثابت و شناسایی هزینه‌های استهلاک مربوط به آن، در انتهای سال 1397 به مبلغ 3.233.000 میلیون ریال معادل 35 درصد جمع کل دارایی‌های ثابت در حال استفاده شرکت است که انباشته شدن این مبلغ در این سرفصل ممکن است در سال گذشته و سال جاری موجب کاهش هزینه‌های استهلاک و افزایش سودآوری شرکت شده باشد، لیکن تعیین و تکلیف این سرفصل توسط حسابرس و آنهم پس سه سال کاملا ضروری به نظر می‌رسید.

با توجه به اظهار نظر حسابرس ، کالاهای خریداری شده و تجهیزات مخابراتی پس از سه سال تاکنون وارد شرکت نشده و به این دلیل تعدیلات احتمالی برای آن موسسه امکان‌پذیر نیست که با توجه به سود تنها 630 میلیارد ریالی شرکت هزینه‌های استهلاک تغییر این سرفصل در صورت مرتبط بودن به پروژه‌های uso ، چه بسا منجر به زیانده شدن شرکت نیز شود.

3 – عدم اعمال تغییرات و تعدیل سنواتی درآمد سال‌های گذشته:

با توجه به قطعی شدن و تایید مراجع ذیصلاح در خصوص نحوه شناسایی درآمدهای شناسایی شده این شرکت در سال‌های اخیر، دلایل تاخیر عدم شناسایی این تغییرات و شفاف شدن ردیف‌های درآمدی این شرکت مشخص نیست و به نظر می‌رسد سازمان بورس می‌بایست هر چه سریعتر به منظور جلوگیری از ابهامات جدی و ریسک سرمایه‌گذاران، خواهان اعمال این تغییرات شود.

4 – تسعیر وام ارزی بیش از 27.760.000 یوانی چین که شرکت اقدام به تسعیر این بدهی با نرخ ارز مبادله‌ای بانک مرکزی کرده است که این موضوع و نداشتن موضعی قاطع از سوی حسابرس شرکت هم از دیگر موضوعات جالب توجه شرکت است.

5 – عدم شناسایی هزینه‌های استهلاک متناسب با دارایی‌های شرکت :

شناسایی استهلاکی تنها در حدود 307 میلیارد ریال برای شرکتی با دارایی مشهود ابرازی در حدود 9500 میلیارد ریال از دیگر دغدغه‌های سهامداران این شرکت در سال جاری بوده زیرا بخش عمده‌ای از این دارایی‌ها در غالب سرفصل‌های مبهم پیش پرداخت سرمایه ای و دارایی در جریان ساخت فاقد شناسایی هزینه‌های استهلاک است و بی‌شک دیر یا زود می‌بایست شاهد شناسایی این هزینه‌ها در صورت‌های مالی آتی شرکت باشیم.

6 – بازگشت و تعدیل بیش از 1015 میلیارد ریال از سود سال‌های قبل شرکت :

بر اساس اظهار نظر و بند حسابرس سود سال‌های 1394 لغایت 1396 به دلیل ارزیابی مجدد محاسبه طول عمر لاینسنس معروف خریداری شده این شرکت بیش از 1015 میلیارد ریال از سود سال‌های قبل شرکت تعدیل شده که از این مبلغ 691 میلیارد ریال به حساب بدهکار سهامدار عمده و مبلغ 323 میلیارد ریال از سود انباشته کسر شده است.

به گزارش بورس نیوز، به نظر می‌رسد بر اساس دغدغه‌ها و ریسک‌های مدنظر مدیریت شرکت نظیر نوسانات ارزی و کاهش قدرت خرید مشتریان، خروج تامین کنندگان بین المللی تجهیزات از کشور و غیره،در سال مالی 1398 نیز شاهد تغییرات جذابی در سودآوری سهام این شرکت نخواهیم بود و می‌توان گفت با توجه به قیمت سهام این شرکت و سود محقق شده سال 1397 ، رخداد‌های اتفاق افتاده در سهام شرکت «‌های وب» درسی بزرگ برای شرکت بورس، کارشناسان رسمی دادگستری، حسابرسان معتمد، برخی نهادهای تحت نظارت سازمان بورس و سهامداران سفته‌باز دراین سهم بود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید