زنگ خطر قاچاق پیش سازهای مواد مخدر به صدا درآمده است

    کد خبر :574200

معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بحرانی که کشورهای منطقه و در آینده تمام کشورهای جهان را به چالش جدی می‌کشاند موضوع انحراف و قاچاق پیش سازهای مواد مخدر است که زنگ خطر آن به صدا درآمده است.

سردار ناصر اصلانی معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر در افتتاحیه نشست مربوط به پیش سازهای شیمیایی تحت عنوان دوازدهمین نشست کارگروه منطقه‌ای پیش سازها اظهار داشت‌: امروز موضوع پیش‌سازها و سوء‌استفاده از آنها دغدغه اکثر کشورهای متعهد به کنوانسیون‌های بین‌المللی است لذا با هماهنگی همکاری گسترده و بهره‌گیری از مکانیزم‌های قوی می‌توان امید به مبارزه هدفمند با انحراف قاچاق و سوء‌استفاده از پیش سازها داشت.

وی ادامه داد:‌برگزاری این نشست در راستای تبادل اطلاعات و تجربیات در کنترل مواد مخدر و پیش سازها و نقش همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با مواد مخدر نشان از وجود این عزم برای مقابله جدی با این قبیل انحرافات دارد.

معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بحرانی که در حال حاضر کشورهای منطقه و در آینده‌ای نه چندان دور تمام کشورهای جهان را به چالش جدی می‌کشاند موضوع انحراف و قاچاق پیش سازهای مواد مخدر است که در سال‌های اخیر زنگ خطر جدی آن به صدا درآمده است.

اصلانی افزود: امروزه مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی زندگی افراد و جوامع انسانی را به طور جدی تهدید می‌کند. توسعه پایدار را مخدوش می‌سازد و موجب بروز جرایم مختلف در کشورهای جهان می‌شود.

وی گفت:‌استعمال مواد مخدر علاوه بر وارد کردن خدشه به آزادی و رشد جوانان سلامت و رفاه انسان‌ها ،دموکراسی و ثبات ملت‌ها ساختار تمامی جوامع انسانی و خانواده آنان را با خطر جدی مواجه می‌کند.

معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت:‌گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر مهمترین عامل تولید نو قاچاق توسط شبکه‌ها و باندهای تبهکار در دنیا به شمار می‌رود. این امر موجب شده تا این شبکه‌ها ضمن برخورداری از انواع سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته تمام توان خود را برای قاچاق و انتقال پیش سازها ومواد مخدر به کانون‌های تولید و مصرف به کار گیرند.

اصلانی افزود:‌کوتاه شدن مسیر قاچاق، کاهش هزینه‌های انتقال مواد، تحت تاثیر قرار دادن مردم با مواد مخدر صنعتی و سنتی در راستای سیاست‌های استکبار جهانی از جمله دلایل استفاده از قاچاقچیان از مسیر افغانستان، ایران، اروپا موسوم به مسیر بالکان است که این امر هزینه‌های بسیار زیاد انسانی و مالی را به ایران تحمیل کرده است.

وی گفت:‌جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ارزش‌های دینی، تعهدات بین‌المللی و همچنین خطوط ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری،‌مبارزه با مواد مخدر را جهادی مقدس می‌داند.

به گزارش فارس، معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:‌مافیای مواد مخدر به دلیل افزایش ضربات وارده از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران و با هدف کاهش ریسک قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و کسب سود بیشتر اقدام به تبدیل مواد سنتی به مواد نیمه صنعتی و صنعتی کرده‌اند که این امر به نوبه خود موجب افزایش چشمگیر ترانزیت مواد پیش سازها از کشورهای صنعتی به افغانستان شده و مشکلات بسیاری را برای کشورهایی همچون ایران به همراه آورده است.

اصلانی گفت: امروزه تولید، انحراف و قاچاق پیش سازهای مواد مخدر در سطح جهانی رو به گسترش است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران امیدوار است تمامی اعضای جامعه بین‌المللی در عمل به اصل مسئولیت مشترک بین‌المللی و ضمن پرهیز از برخوردهای گزینشی و سیاسی کردن این رسالت انسانی و بشردوستانه برای حل معضل جهانی مواد مخدر به همکاری با کشورهای خط مقدم این مبارزه جهانی بپردازد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد صنعتی و پیش سازها تشکیل کمیته ملی نظارت بر پیش سازها با شرکت تمامی دستگاه‌های مرتبط با این موضوع ، مدیریت در سیستم PEN و تشکیل کارگروه NPS و عضویت فعال در سامانه PICS را انجام دادند.

معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ ما پیشنهاداتی را در جهت ارتقای سطح کنترل و مقابله با انحراف مواد پیش سازها داریم که از جمله آن می‌توان به این پیشنهاد اشاره کرد که سازمان ملل متحد تمامی کشورها را نسبت به عضویت در سامانه‌های PEN و PICS و به اشتراک گذاردن اطلاعات برای مقابله بهینه با انحراف پیش سازها تشویق کند.

اصلانی در پیشنهادی دیگر گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که قاچاقچیان مواد مخدر در فرایند ساخت مواد مخدر همچون هروئین از استیل کلراید استفاده می‌کند. ساختار این مواد شیمیایی به اسید انیدرید بسیار نزدیک است و انجام این احتیاج به تجهیزات پیچیده آزمایشگاهی ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید