توافق پوتین با ترامپ و نتانیاهو علیه ایران؟

    کد خبر :573964

عيسى الشعيبی در العربی الجدید نوشت:‌ در حالی که ایران درگیر یک رویارویی منطقه ای با ایالات متحده است، و با تمام توان در برابر جبروت دولت بزرگ آمریکا ایستاده و از تمام امکانات داخلی و ابزارهای بین المللی برای جلوگیری از وقوع جنگ ویران کننده استفاده می کند، موضع گیری روسیه که وجود ایران در سوریه را تهدید می کند، باعث غافلگیری تهران شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: در اواخر ژوئن گذشته، نشست بی سابقه ای بین مستشاران امنیت ملی از آمریکا، روسیه و اسرائیل، با میزبانی نتانیاهو و تحت عنوان «اخراج ایران از سوریه» برگزار شد. کمی بعد، دولت عبری به 13 پایگاه ایرانی در سوریه حمله کرد و روزنامه یدیعوت احرونوت این حمله را از حیث شدت، مساحت و زمان بندی، متفاوت از حملات پیشین دانست. در حالی که هآرتص این حملات را نتیجه تفاهم های صورت گرفته در نشست اخیر بین مسئولان آمریکا، روسیه و اسرائیل، محسوب کرد.

ایران به تدریج متوجه مسامحت روسها در قبال حملات مداوم اسرائیل به پایگاههای ایرانی در سوریه شده است.

آمادگی نظامی دو طرف و درگیریهای ایجاد شده بین یگانهای روس و شبه نظامیان ایرانی در دیرالزور، امتناع ایران از مشارکت در حمله نظامی به ادلب و صحبتهایی که در مورد عقب نشینی حزب الله از سوریه وجود دارد، به طور کلی حکایت از آن دارد که همکاری بین دو شریک ایرانی و روسی در سوریه، به تدریج در حال از دست رفتن است.

اما به احتمال زیاد، در این مرحله دشوار، هرگز ایرانی ها از احساس تلخ رها شدگی از سوی روسیه و تغییر موضع مسکو، صحبتی نکرده و اختلافات را علنی نمی کنند؛ چر که تهران در سوریه شریک جایگزینی به جز روسیه ندارد و روابط بین المللی اش آنقدر گسترده نیست که بتواند تعارفات دیپلماتیک روسیه در این لحظه سخت را با همکاری با یک قدرت دیگر، جبران کند.

امروز، ایرانی ها در مورد دلایل آزادی عمل اسرائیل در آسمان سوریه؛ بویژه در منطقه محافظت شده با سامانه های دفاعی روسیه، صحبتی نمی کنند. شاید بهتر است بگوییم دشواری شرایط فعلی ایران و فشارهای شدیدی که از سوی آمریکا متوجه آن است، باعث شده است تا اختلافات با پوتین و تاکید او بر مسلط شدن بر زمام امور در سوریه را نادیده بگیرد. در عین حال، با توجه به نیتهای تاریخی مسکو و محاسبات مشکوک آن، ایرانی ها در خصوص اینکه روسیه نیز با حملات اسرائیلی همراه شود، احساس نگرانی می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید