کاهش چشمگیر حمل اقلام ممنوعه از سوی زائران بیت الله الحرام

    کد خبر :573562

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: تعدا کشفیات موادمخدر در مقایسه با سال قبل بسیار کاهش داشته و این بدان معناست که هموطنان به توصیه‌های پلیس برای عدم به همراه داشتن اقلام ممنوعه توجه داشته اند.

سردار حسن مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور اظهار کرد: تا کنون ۱۱ هزار و ۵۴۰ نفر برای برگزاری مراسم معنوی حج از فرودگاه‌های ایران به عربستان اعزام شدند.

وی افزود: تا این لحظه تنها از دو مسافر مواد مخدر کشف شده که مقدار آن هم در مجموع به ۱۲.۵ گرم می‌رسد، همچنین از ۶ نفر هم قرص و شربت متادون کشف شده است.

سردار مهری ادامه داد: این تعداد در مقایسه با سال قبل بسیار کاهش داشته است و این بدان معنا است که هموطنان به توصیه‌های پلیس برای عدم به همراه داشتن اقلام ممنوعه توجه داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کشور عربستان و یا فرودگاه‌های این کشور هیچ مشکلی در خصوص اقلام ممنوعه برای زائران ایرانی گزارش نشده است.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: از ۸ نفری که به دلیل همراه داشتن اقلام ممنوعه از سوی پلیس دستگیر شدند، تعداد ۷ نفرشان با پروازهای بعدی به عربستان عازم شدند و تنها یک نفر همچنان در ایران مانده است.

سردار مهری تصریح کرد: برای آن یک نفر هم در کمیسیون حج و زیارت هم پرونده تشکیل شده است و البته از نظر پلیس هم مشکلی برای خروج آن فرد از کشور نیست.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی زائران در حال ترک کردن هستند و از شربت متادون استفاده می‌کنند، آیا آنها می‌توانند این شربت را از کشور خارج کنند؟ گفت: درست است که استفاده از شربت متادون در ایران غیرقانونی نیست اما در عربستان استفاده از این شربت ممنوع است حتی اگر دست زائری در هتل هم دیده شود، آن زائر فوراً بازداشت می‌شود و به همین دلیل است که ما از خروج حتی شربت متادون به وسلیه زائران جلوگیری می‌کنیم.

سردار مهری تأکید کرد: سعی می‌کنیم تمام اقدامات برای جلوگیری از خروج مواد مخدر در کشور به درستی انجام شود تا خدای نکرده برای زائران ما در عربستان کوچک‌ترین مشکلی رخ ندهد. چون عربستان در برابر این گونه تخلفات، هیچ گونه چشم پوشی ندارد.

وی افزود: علی‌رغم آنکه بسیاری از حجاج سال‌ها بین ۱۴ تا ۱۵ سال انتظار برای تشرف به حج کشیده‌اند، متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی حجاج به دلیل عدم رعایت مقررات ایران و عربستان، به دلیل ارتکاب جرایم، از ادامه سفر آنها به حج تمتع جلوگیری شده است.

سردار مهری تصریح کرد: مواردی مانند حمل اقلام یا داروهای ممنوعه در عربستان جرم محسوب شده و در فرودگاه‌ها نیز قبل از بازرسی، فرماندهان پلیس فرودگاه‌های کشور، موارد مورد نظر را به زائران یادآوری می‌کنند.

سردار مهری با اشاره به اقدامات پلیس فرودگاه‌ها برای صیانت از زائران خانه خدا گفت: لیست زائرانی که به مواد مخدر اعتیاد داشتند در اختیار پلیس قرار گرفته است و بر روی آن زائرین بیشتر اقدامات کنترلی انجام می‌شود تا از خود این زائرین صیانت شود و در کشور عربستان این زائران با مشکلی مواجه نشوند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه داد: امسال اقدام جدیدی انجام دادیم و فرماندهان پلیس فرودگاه‌ها را ملزم کرده‌ایم که از ابتدا تا انتهای سفر در فرودگاه‌ها در مقابل منظر و مرئی زائران قرار گیرند.

وی یادآور شد: اگر زائری مرتکب جرم شود، طبق قانون برای وی پرونده قضائی تشکیل می‌شود و از ادامه سفر جلوگیری خواهد شد؛ اگر هم بتواند در ادامه سفر اجازه تشرف پیدا کند، چند روز از هم‌کاروانی‌های خود عقب افتاده است.

به گزارش مهر،این مقام انتظامی گفت: سال گذشته ۱۰ نفر به دلیل حمل مواد مخدر و داروهای ممنوعه به حج اعزام نشدند البته حدود ۱۰ سال است که در کشور عربستان زائران ایرانی به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر نشده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید