بوستان‌های بانوان پایتخت زیر ذره‌بین ناظران

    کد خبر :573292

مدیر كل امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه رعایت اصول تعیین شده در اجرای برنامه‌ بوستان‌های بانوان از الزامات است،‌ گفت: هرگونه انجام فعالیت غیر متعارف و مغایر با شئونات اسلامی توسط ناظران تذکر داده می‌شود.

زهرا بهروز آذر  درباره نحوه نظارت بر بوستان‌های بانوان اظهارداشت: فضاهای عمومی شهری مکان‌هایی هستند که متعلق به عموم شهروندان بوده و باید قابل دسترسی برای همه گروه ها باشند و بتوانند محیطی امن ،سالم پایدار و جذاب را فراهم کنند.

وی افزود: زنان به صورت طبیعی دارای حقوق شهروندی در استفاده ازاین فضاها هستند، اما تحقیقات و تجربیات نشان داده است که این نیمه جامعه، به دلایلی از جمله نحوه پوشش، فیزیولوژی و سایر ویژگی‌های زنانه محدودیت بیشتری برای دسترسی به فضاهای عمومی و استفاده از فضاهای تفریحی ،فرهنگی و هنری دارند.

مدیر کل امور بانوان شهرداری ادامه داد: مسأله تفریح و فعالیت‌های اجتماعی زنان در سال‌های اخیر دستگاه‌های مدیریت شهری را چه در کشورهای پیشرفته و چه در حال توسعه به چالش کشیده است. چراکه زنان به عنوان رکن اصلی خانواده بوده و توجه به کیفیت زندگی آنها می تواندعلاوه براثربخشی در سلامت خود فرد، در سلامت و نشاط خانواده و در نهایت سلامت جامعه تاثیرگذارباشد.

بهروز آذر افزود: با توجه به اهمیت این مسأله، درچند سال گذشته ایجاد فضاهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی مختص بانوان به عنوان یکی از نیازهای جامعه مورد توجه سیاست گذاران برنامه های شهری قرار گرفت و سعی شدبا احداث بوستان های بانوان و مجموعه های شهربانو، بستری برای دسترسی عادلانه به فضاهای فرهنگی و تفریحی و ورزشی فراهم شود. هدف اصلی ایجاد این فضاها، عدالت جنسیتی در استفاده از ظرفیت جامعه نه جداسازی زنان از مردان است.

وی بیان داشت: در حال حاضر تعداد 22 مجموعه شهربانو با مساحتی بالغ بر19 هکتار و 4بوستان فرا منطقه ای در مناطق 3،15،18 و22 با مساحتی بالغ بر95 هکتار در شهر تهران فعالیت می کنند و به لحاظ برخورداری از امکانات فرهنگی،تفریحی و ورزشی مورد توجه بانوان شهرتهران قرار گرفته است.

مدیرکل امور بانوان شهرداری گفت: مدیریت شهری براین باور است بهره‌مندی زنان و دختران از فضایی که بتوانند آزادانه در آن از آب و هوا و آفتاب مناسب برخوردار شوند بسیار اهمیت دارد. بانوان نیاز به فضای اختصاصی امن برای پرورش اعتماد به نفس ورفع خستگی‌های روزمره دارند تا با احساس آزادی بیشتر و احساس شادی، به دور از دغدغه‌های خانه و زندگی درمحیطی امن و آرام به پرورش روح وجسم خود در سایه فعالیتهای فرهنگی و ورزشی بپردازند.

بهروز آذر عنوان کرد: سالن سر پوشیده چند منظوره( توپی- ایروبیک)،استخر، پیست دوچرخه سواری، زمین اسکیت، جاده تندرستی، کتابخانه، خانه اسباب بازی، خانه سلامت، کلینیک گل و گیاه، پیست سوارکاری، فوتبال حبابی، و فضاهای همچون بوفه، رستوران،کافی شاپ، آلاچیق و نمازخانه از جمله امکانات ورزشی و تفریحی پیش بینی شده است.

وی گفت: برهمین اساس همه برنامه‌ها و فعالیت ها براساس نیازسنجی صورت گرفته از گروه مخاطب و مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان تدوین و با نظارت اداره کل امور بانوان، حراست و بازرسی شهرداری و همچنین مدیران بانوان مناطق اجرا می‌شود.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تأکید کرد: این نظارت‌ها درچند بخش نگهداشت، ایمنی و امنیت محیط، نحوه اجرای برنامه‌ها، رعایت شئونات و هنجارها و همچنین رضایت مخاطبان مورد توجه است. برهمین اساس ضمن اینکه دراین فضاها، برنامه‌های شاد و مفرح برای تامین نشاط و سلامت زنان پیش بینی شده است، رعایت اصول و چارچوب‌های تعیین شده در اجرای برنامه‌ها از الزامات است.

بهروز آذر گفت: بخش عمده‌ای از خدمات و برنامه‌ها متناسب با نیازسنجی مخاطب ارائه می‌شود. در این مطالبات ایجاد امکانات تفریحی، ورزشی و پرنشاط از درصد بالای تقاضا برخورداراست. پخش موسیقی در ایجاد تلطیف محیط از دیگر مطالبات مخاطبان در نیازسنجی انجام شده است. برهمین اساس اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با احترام به این درخواست ها، ضمن فراهم کردن شرایط و امکانات لازم اجرای فعالیت های ورزشی و تفریحی، پخش موسیقی‌های مجاز درمجموعه ها را مورد تاکید قرار داده و مدیران این مراکز را ملزم به رعایت این موارد دانسته است.

وی با بیان اینکه حضوربیش از 400هزار نفر زنان در ماه‌های ابتدای سال نشان از استقبال گسترده بانوان از بوستان های مختص بانوان است. خاطرنشان کرد: هرگونه انجام فعالیت غیر متعارف و مغایر با شئونات اسلامی در این مجموعه ها توسط ناظرین تذکر داده می‌شود و تلاش می‌کنیم محیطی پرنشاط و امن برای گذران اوقات فراغت زنان و دختران شهر فراهم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید