نزدیکان ترامپ زیر تیغ بازجویی

    کد خبر :573145

مجلس نمایندگان آمریکا، یکی از دو مجلس تشکیل‌دهنده کنگره این کشور، که اکثریت آن را دموکرات‌ها در اختیار دارند، همچنان با تحقیقات دنباله‌دار خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایلات‌متحده، را هدف قرار می‌دهد. در ادامه این تحقیقات روز پنجشنبه کمیته قضائی مجلس نمایندگان به صدور مجوزی رأی داد که بر اساس آن برای ۱۲ شاهد مهم از نزدیکان ترامپ احضاریه‌هایی فرستاده خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از شرق، در جلسه رأی‌گیری، هر 21 عضو دموکرات کمیته رأی مثبت دادند و تمام 12 عضو جمهوری‌خواه نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت، با دادن رأی منفی مخالفت خود را با این روند ابراز کردند. در جلسه روز پنجشنبه، کمیته قضائی مجلس این اختیار را به جری نادلر، رئیس این کمیته، داد تا احضاریه‌هایی برای آن دست مقامات فعلی و سابق دولت ترامپ صادر کند که چهره‌های مرکزی تحقیقات 22ماهه رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا، بودند.در این فهرست نام جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، هم به چشم می‌خورد. افراد دیگری هم در این فهرست دیده می‌شوند که شاهدان کلیدی مولر به شمار می‌رفتند، افرادی همچون جف سشنز دادستان کل پیشین آمریکا، راد روزنستاین قائم‌مقام پیشین دادستان کل آمریکا، مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ، جان کلی رئیس سابق ستاد کارکنان کاخ سفید و راب پورتر یکی دیگر از مقام‌های سابق کاخ سفید.

این هیئت مجلس نمایندگان همچنین مجوز صدور احضاریه برای مدیران یک شرکت رسانه‌ای آمریکایی را صادر کرد که در پرداخت رشوه به زنانی که مدعی رابطه با ترامپ بوده‌اند، دست داشته‌اند. نادلر که تصمیم نهایی را درباره صدور این احضاریه‌ها می‌گیرد، هنوز مشخص نکرده که چه زمانی این ابلاغیه‌ها را صادر خواهد کرد اما او گفته است اگر اطلاعات لازم از سوی این افراد به شکل داوطلبانه ارائه شود، این کمیته از صدور احضاریه خودداری خواهد کرد. نادلر گفته است تا زمان گرفتن شهادت و اسناد لازم از پا نمی‌ایستند. رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان این امر را در راستای قانون اساسی و برآوردن انتظارات مردم آمریکا از مجلس عنوان کرده است.

دونالد ترامپ همان روز پنجشنبه به این اقدام کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود به‌اشتباه این‌طور نوشت که مولر در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده بود که «هیچ توافق و مانعی» وجود نداشته است. او همچنین دموکرات‌ها را به هدردادن وقت متهم کرد و گفت: «قبلا تمام شده، به کارتان برگردید.» مولر که حدود دو سال بازپرس ویژه بررسی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، ماه گذشته و در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، گفته بود اعلام جرم علیه رئیس‌جمهوری ایالات متحده از گزینه‌های او در تحقیقات نبوده است. او اضافه کرده بود: «اگر اطمینان داشتیم رئیس‌جمهوری به‌وضوح جرمی مرتکب نشده، آن را می‌گفتیم».

این کمیته همچنین با صدور احضاریه‌هایی برای برخی مقامات دولتی موافقت کرد که به اعمال سیاست «تحمل صفر» در مرز جنوبی مرتبط بودند. گرچه از این افراد نامی برده نشده ولی گفته شده است آنها در روندی که به جدایی خانواده‌های مهاجران منجر شده، دست داشته‌اند. بر این اساس از سال 2018 تاکنون هزاران کودک مهاجر از والدینشان جدا شده‌اند. علاوه بر انتقادات از عملکرد جنجالی ترامپ در سیاست خارجی آمریکا، سیاست‌های داخلی ترامپ نیز به‌ویژه در موضوع مهاجرت با انتقادات و نگرانی‌های گسترده‌ای روبه‌روست و بسیاری از منتقدان داخلی ترامپ او را به افول ارزش‌های این کشور متهم می‌کنند. کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا که هفته آینده قرار است شهادت مولر را بشنود، در حال تحقیق درباره اتهام ممانعت از اجرای عدالت از سوی ترامپ در جریان تحقیقات رابرت مولر است.

با وجود پایان یافتن تحقیقات رابرت مولر، دموکرات‌ها در حال تلاش برای تحقیقات بیشتر هستند ولی این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و سنگ‌اندازی کاخ‌سفید هم در به ثمرنرسیدن این تلاش‌ها نقشی تعیین‌کننده داشته است. کاخ سفید پیش‌تر مانع ادای شهادت بسیاری از شاهدان این پرونده شده بود. با این حال، رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان پیش‌تر گفته بود این کمیته آماده ارائه یک شکایت حقوقی برای به چالش‌کشیدن کاخ سفید در ممانعت از ادای شهادت کارکنان خود می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید