شیرین هانتر، استاد دانشگاه جورج تاون: ترامپ می‌خواهد وضع فعلی ادامه یابد

    کد خبر :572725

شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون گفت: تاریخ مذاکرات هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که برای حل مسئله، اروپا به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ از این‌رو کشورهای اروپایی سعی می‌کنند که ایران را قانع کنند تا در برجام بماند.

گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی باعث تحلیل‌های بسیاری را درباره آینده رابطه ایران و آمریکا ایجاد کرده است و مشخص نیست که سرنوشت برجام چه می‌شود و در صورت پایان این توافق آیا شرایط به وضع پیش از آن بازمی‌گردد یا خیر. شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون در آمریکا باور دارد که در مقطع کنونی میان ایران و آمریکا جنگ نمی‌شود اما اگر جنگی رخ بدهد چه به صورت تصادفی یا به صورت عامدانه و از پیش طراحی‌شده هر دو کشورضرر زیادی می‌کنند.

هانتر درباره تحلیل شرایط سیاسیِ این‌روزهای ایران و آمریکا به نامه‌نیوز گفت: «پیش‌بینی صحیح و واکنش پویا به اقدامات ایران در زمینه کم‌کردن تعهدات برجامی خود آسان نیست و نباید تصور کنیم تمام کشورهای اروپایی موضعی واحد درباره این موضوع دارند اما به نظر می‌رسد در پایان کار اروپا و آمریکا با یکدیگر همکاری خواهند کرد زیرا از یک سو اروپا هم مشکلاتی با مواضع ایران دارد و از سوی دیگر منافع اقتصادی و استراتژیک اروپا ایجاب می‌کند که روابط خود را با آمریکا به خطر نیندازد».

هانتر در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به جریان انداختن اینستکس را گام مثبت اروپا برای حفظ برجام دانست، اظهار کرد: «واقعیت این است که اینستکس در حکم یک مُسکن است و نمی‌تواند عدم دسترسی ایران به سیستم مالی و بانکی بین‌المللی را جبران کند. شاید دستیابی مواردی مانند دارو و غذا را آسان کند اما پاسخگوی نیازهای ایران نخواهد بود. حتی اگر ایران بتواند قدری نفت هم بفروشد باز هم چنین شرایطی برای یک رشد اقتصادی داز مدت و با کیفیت کافی نخواهد بود. تاریخ مذاکرات هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که برای حل مسئله، اروپا به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ از این‌رو کشورهای اروپایی سعی می‌کنند که ایران را قانع کنند تا در برجام بماند. همچنین تمایل اروپا این است که ایران با آمریکا صحبت کند و مواضع خود را در قبال خاورمیانه تغییر دهد. مسئله اصلی این است که مواضع اروپایی‌ها در قبال ایران در بسیاری از موارد کاملا شبیه به آمریکاست حتی قبل از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها برای تجارت با ایران و سرمایه‌گذاری در ایران اقدامی از خود نشان ندادند زیرا اروپا نیز خواهان تغییر بعضی از سیاست‌های اساسی ایران است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که ترامپ در حال حاضر تمایل دارد وضع کنونی را حفظ کند. او در تشریح تحلیل خود گفت: «ترامپ در مرحله نخست وضع فعلی را ادامه خواهد داد. ترامپ می‌داند که ایران با وضعیت کنونی اقتصاد، سیاست و جامعه ایران تضعیف می‌شود؛ از این‌رو او می‌تواند صبر کند و همین شرایط را ادامه بدهد اما برای ایران ادامه وضع فعلی مشکلات جدی و زیادی را ایجاد می‌کند. البته فراموش نکنیم که در دیپلماسی هیچگاه بسته نیست. در حال حاضر گشودن آن بستگی به این دارد که ایران آماده مذاکره با آمریکا باشد و آمریکا هم بپذیرد که باید امتیازاتی به ایران بدهد تا انجام مذاکره برای سیاستمداران ایران آسان‌تر شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد که نه ایران حاضر به مذاکره است و نه ترامپ آماده دادن امتیاز به ایران است».

همچنین شیرین هانتر پیش‌بینی خود از شرایط انتخابات آینده آمریکا اینگونه توصیف کرد: ««اگر جنگی صورت نگیرد مسئله ایران چندان اهمیتی در انتخابات آتی آمریکا نخواهد داشت زیرا به طور کلی مسائل مربوط به سیاست خارجی در مقایسه با موضوعات اقتصادی و اجتماعی نقش کمتری را در انتخابات آمریکا ایفا می‌کند اما اگر جنگی رخ بدهد حدس من این است که مردم آمریکا دور رئیس‌جمهور آمریکا جمع می‌شوند و او هم احساسات ملی آنها را تحریک می‌کند».

این استاد دانشگاه در پایان درخصوص احتمال جنگ میان ایران و آمریکا یادآور شد: «مذاکره تنها را برای حل مشکلات بین ایران و آمریکاست مسئله این است که آیا می‌توان فرمولی پیدا کرد که حیثیت و آبروی هر دو طرف را حفظ کرد زیرا که نه ایران و نه آمریکا نمی‌خواهند این طور به‌نظر برسد که در برابر طرف مقابل تسلیم شده‌اند. امکان نوعی درگیری نظامی چه به طور تصادفی و چه به صورت عمدی وجود دارد اما من تصور نمی‌کنم که در حال حاضر جنگی رخ بدهد اما باتوجه به فشاری که به ترامپ از سوی بعضی از مشاروانش و همچنین اسرائیل و عربستان و امارات وارد می‌شود، ممکن است که او دست به نوعی اقدام تنبیهی برعلیه ایران بزند. به نظر من بهتر است که ایران خطر را جدی بگیرد زیرا در صورت وقوع جنگ، ایران ضرر زیادی می‌بیند؛ گرچه آمریکا هم متضرر خواهد شد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید