«جو بایدن»: به برجام برمی گردیم!

    کد خبر :572653

تصویب طرحی برای اتمام حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی، وعده بایدن برای بازگشت به برجام، نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در قزاقستان و درخواست آمریکا از دولت لبنان برای تحریم حزب‌الله از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش روسیه به اقدامات انگلیس در تنگه هرمز و خلیج فارس نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، انگلیس و برخی کشورهای غربی مدعی شده اند که ایران تلاش کرده تا یک نفتکش را در تنگه هرمز توقیف کند اما در پی ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تلاش پنج قایق تندرو ایران برای تصرف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج‌فارس و عقب نشینی آنها با دخالت ناو انگلیسی «اچ ام اس مونت رز»، روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه ای با تکذیب این ادعا اعلام کرد: گشت های شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طبق روش های جاری و ماموریت های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.

این اطلاعیه تاکید کرده است: در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید.

در همین رابطه امروز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو نگران وضعیت تنگه هرمز است، افزود: ریسک رویارویی مستقیم پیرامون ایران افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: اقدامات انگلیس در تنگه هرمز انزجار آور است و ممکن است وضعیت کشتیرانی در منطقه را پیچیده کند.

تصویب طرحی برای اتمام حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی

مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت تهران) طرحی را که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم به اتمام حمایت نظامی از عملیات‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن می‌کند به تصویب رساند. این طرح با ۲۴۰ رأی موافق و ۱۸۵ رأی مخالف به تصویب رسید.

به نوشته روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی این مجلس قرار است روز جمعه درباره طرح دیگری که ترامپ را از اقدام نظامی علیه ایران منع کند نیز رأی‌گیری کند. حامیان این طرح پیش‌بینی می‌کنند این طرح به تصویب خواهد رسید.

این دو طرح، سطح جدیدی از مخالفت‌ها با سیاست خارجی ترامپ را در کنگره به نمایش می‌گذارند، جایی که نمایندگان دموکرات قصد دارند از اکثریت خود برای انتقاد از ترامپ استفاده کنند.

طرح‌های یادشده هر دو در صورت تصویب به عنوان متمم به نسخه مجلس نمایندگان از لایحه بودجه دفاعی آمریکا افزوده خواهد شد. دیگر شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا، یعنی مجلس سنا چند هفته پیش نسخه موازی این طرح را به تصویب رساند. بعد از تصویب نسخه مجلس نمایندگان، «کمیته کنفرانس» برای رفع مغایرت‌های دو مصوبه و رسیدن به یک لایحه واحد تشکیل جلسه خواهد داد.

ترامپ فروردین‌ماه سال جاری، مصوبه جداگانه‌ای از کنگره آمریکا که خواستار قطع حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی شده بود را وتو کرد. او این طرح را تلاشی «غیرضروری و خطرناک» برای تضعیف اختیارات او در قانون اساسی توصیف کرد. مجلس سنای آمریکا در یک رأی‌گیری که ماه بعد انجام شد در شکستن وتوی ترامپ ناکام ماند.

حامیان این طرح در جلسه رأی‌گیری امروز خاطرنشان کردند عملیات‌های نظامی ائتلاف سعودی در جنگ یمن به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده است.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. پایگاه «reliefweb» ماه گذشته گزارش داد در چهار سال و نیم گذشته بیش از ۹۱ هزار نفر در این جنگ جان باخته‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

«جو بایدن»: به برجام برمی گردیم

«جو بایدن» معاون باراک اوباما و از نامزدهای مطرح حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، کشورش را به برجام بازخواهد گرداند.

جو بایدن که در یک نشست انتخاباتی در دانشگاه شهری نیویورک حضور داشت، با اشاره به فواید توافق برجام گفت: «ترامپ توافق هسته‌ای را کنار گذاشت و با این کارش باعث شد ایران برنامه هسته‌ای خود را دوباره توسعه دهد. اگر تهران انجام تعهدات هسته‌ای خود را از سر بگیرد، من به برجام بازخواهم گشت.»

بایدن در عین حال اتهاماتی را علیه ایران تحت عنوان «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه» مطرح کرده و مدعی مقابله با آن شده است.

«جو بایدن» تنها نامزد انتخاباتی آمریکا نیست که وعده بازگشت به برجام را مطرح می‌کند و پیش از او نیز برخی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا برای سال ۲۰۲۰ بویژه در میان دموکرات‌ها وعده بازگشت به برجام را مطرح کرده و تصمیمات دولت فعلی آمریکا در ارتباط با ایران زیر سوال برده‌اند.

ترامپ، از اردیبهشت سال گذشته خروج یکجانبه آمریکا را از برجام اعلام کرد و این اقدام از آن زمان با انتقادات تندی در داخل و خارج آمریکا روبرو شده است.

نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در قزاقستان

«میخائیل باگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: دوازدهمین نشست مشترک سه جانبه در مورد سوریه با حضور کشورهای ترکیه، ایران و روسیه در ماه آگوست در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.

میخائیل باگدانوف خاطرنشان کرد: در این نشست برای نخستین بار نمایندگان لبنان و عراق به عنوان ناظر شرکت می‌کنند.

وی در پایان گفت: برای اینکه نشست کشورهای تضمین کننده صلح در سوریه در سطح بالای سیاسی برگزار شود باید در پایان توافقات مشخصی حاصل شود.

روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن طرح آتش‌بس در سوریه هستند و پیش از این چندین دور مذاکره در سطح سران میان رهبران این سه کشور برگزار شده است. دور آخر این نشست فوریه ۲۰۱۹ در سوچی روسیه برگزار شد.

پیش از آن نشستی به میزبانی تهران میان سران این کشورها برگزار شده بود.

درخواست آمریکا از دولت لبنان برای تحریم حزب‌الله

به گزارش الجمهوریه، پاسخ اساسی حزب‌الله به تحریم‌های اخیر آمریکا، روز- پنجشنبه- از طریق بیانیه فراکسیون «الوفاء للمقاومة» (وفاداری به مقاومت) صادر خواهد شد.

امروز نیز «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنرانی در یک گفت‌وگو با تلویزیون «المنار»، به تحریم‌های آمریکا پاسخ مستقیم خواهد داد.

در همین راستا، محافل رسمی لبنان طی ساعات گذشته به تماس‌ها با مسئولان در وزارت خزانه‌داری آمریکا ادامه دادند تا درباره اقدامات این وزارتخانه علیه حزب‌الله توضیحاتی دریافت کنند به‌ویژه این‌که ماهیت این اقدام، به دلیل تحریم کردن دو نماینده پارلمان بی‌سابقه بوده است.

طبق اطلاعات، موضع آمریکا مبتنی بر دعوت مستقیم از دولت لبنان برای دور نگه‌داشتن حزب‌الله از دولت و تحریم آن است. بدون این‌که آمریکایی‌ها دلایل این تحریم‌ها در این برهه زمانی را مشخص کنند و توضیح دهند که چگونه وضعیت به جایی ختم شده است که دو نماینده پارلمان لبنان نیز تحریم می‌شود.

بر این اساس، این تحریم‌ها بخشی از تدابیر سختگیرانه‌ای است که دولت آمریکا علیه حزب‌الله به منظور کاستن از نفوذ آن آماده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد نام سه شهروند لبنانی را به دلیل ارتباط با حزب‌الله لبنان، به فهرست سیاه دفتر کنترل دارایی‌هایی خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه افزوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید