خبر خوش برای گندمکاران؛ پول خرید تضمینی گندم نقد پرداخت می‌شود

    کد خبر :572532

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران از تسویه پول خرید تضمینی گندم کشاورزان به صورت نقدی در سال جاری خبر داد و گفت: قاچاق گندم به خارج از کشور شایعه است و مسئولین ذیربط تا به امروز حتی یک مورد از قاچاق گندم را گزارش نداده‌اند.

حسن حنان معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در حاشیه بازدید خبرنگاران از یک مزرعه گندم و کلزا در لرستان درباره میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز 50 درصد از کل خرید تضمینی گندم صورت نگرفته است نمی‌توانیم برآورد دقیقی از میزان خرید تضمینی در سالجاری داشته باشیم.

به گزارش تسنیم،وی افزود: اوج خرید تضمینی گندم از 20 تیرماه تا 15 مرداد انجام می‌شود و در صورتی که در این مدت میزان خرید مناسب نباشد باید فکری برای جایگزینی آن داشته باشیم.

* هنوز درباره واردات گندم تصمیم گرفته نشده است

حنان در پاسخ به اینکه آیا در سالجاری واردات گندم خواهیم داشت گفت: هنوز درباره واردات گندم تصمیمی گرفته نشده است زیرا میزان خرید داخلی و مصرف گندم در کشورمان هنوز به طور دقیق مشخص نیست و اگر لازم باشد برای واردات نیز اقدام می‌شود.

وی درباره برآورد خرید تضمینی صورت گرفته گفت: پیش‌بینی شده بود که در سالجاری 11.5 میلیون تن خرید تضمینی گندم صورت گیرد که این رقم در سال گذشته 9.5 میلیون تن بود.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: مصرف گندم سالانه در کشور 11.5 میلیون تن است و 3 تا 5 میلیون تن نیز ذخایر استراتژیک گندم داریم.

* میزان خرید تضمینی گندم 7 درصد کاهش یافت

حنان افزود: میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته 7 درصد تا به امروز کاهش داشته است، اما امیدواریم با توجه به اینکه تغییر فصل صورت گرفته است در آینده میزان خرید تضمینی گندم افزایش یابد و این کسری صورت گرفته جبران شود در غیر این صورت برای جایگزین آن فکری می‌شود.

وی گفت: عمده دلیل کاهش خرید تضمینی گندم در سالجاری در مقایسه با سال گذشته، کاهش باران‌های مؤثر در اردیبهشت‌ ماه است به طور مثال در شمال غرب کشور (اردبیل) کاهش بارندگی داشته‌ایم.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره عدم تحویل گندم کشاورزان به دولت به صورت خرید تضمینی گفت: هیچ کشاورزی نیست که بخواهد گندم خود را نگهداری کند زیرا این امر هیچ توجیه اقتصادی برای آنها ندارد. گندم کالایی فسادپذیر است و کشاورزان خود نمی‌توانند آن ر ا نگهداری کنند.

حنان گفت: در صورتی که سلف‌خرها نیز گندم را بخرند فضایی ندارند که بتوانند آن را نگهداری کنند و در نهایت باید آن را به دولت تحویل دهند.

* پول خرید تضمینی گندم امسال به صورت نقدی پرداخت می‌شود

وی در ارتباط با زمان پرداخت پول گندم خریداری شده کشاورزان گفت: سال گذشته 50 درصد پول کشاورزان به صورت نقدی پرداخت و مابقی آن طی 45 تا 50 روز تسویه شد اما در سالجاری پول کشاورزان به صورت نقدی پرداخت می‌شود به طوری که تا 12 تیرماه پول کشاورزان به طول کامل تسویه شده است.

حنان گفت: تا به امروز 4 میلیون و 600 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که کل مبلغ خرید تضمینی آن 7 هزار و 600 میلیارد تومان است که تا به امروز 6 هزار و 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

*قاچاق گندم به خارج کشور شایعه است

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین درباره قاچاق گندم به خارج از کشور گفت: قاچاق گندم به خارج از کشور شایعه است و مسئولین ذیربط تا به امروز حتی یک مورد از قاچاق گندم را گزارش نداده‌اند.

حنان همچنین درباره ورود گندم به جیره غذایی دام گفت: تنها 10 درصد از جیره غذایی دام می‌تواند گندم باشد که رقم بالایی به حساب نمی‌آید و همیشه این اتفاق (ورود گندم به جیره غذایی دام) روال بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید