جدیدترین اخبار
۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۰ اقتصادی کد خبر :57224

امکان ساخت هواپیمای ۲۰نفره در داخل

یک فعال صنفی صنایع هوافضا گفت: اگر در سال های گذشته به جای مطرح کردن بحث ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره، از ساخت هواپیماهای ۲۰ نفره حمایت می شد، الآن ایرتاکسی در فرودگاه های کوچک فعال بود.

مسعود قاسمی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره ساخت هواپیما در داخل گفت: من اعتقادی به طراحی و ساخت هواپیمای بزرگ در داخل ندارم بیشتر اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز با من همراه هستند. قرار نیست از اول چرخ را اختراع کنیم و با هزینه زیاد بعد از سالها به جایی برسیم که الان دنیا رسیده است. وقتی هواپیما تولید می شود دیگر نیازی به ساخت هواپیما در داخل کشور نیست.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: از طرف دیگر من معتقدم قرار نیست مصرف کننده صرف تولیدات دیگر کشورها باشیم. بلکه می توانیم با انتقال تکنولوژی به داخل و از قطعه سازی شروع کرده و سپس درصدی از تولیدات شرکت های معروف مانند ایرباس و بویینگ را در داخل انجام دهیم و پس از آن بتوانیم در طولانی مدت به یک هواپیماساز تبدیل شویم. همان کاری که چینی ها کردند ابتدا قطعه ساز ایرباس شدند و در حال حاضر هواپیمای ایرباس راتحت لیسانس فرانسه در چین تولید می کنند. ما هم می توانستیم با قراردادی که با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند ایرباس داشتیم موضوع انتقال تکنولوژی و تولید قطعه در داخل را قید کنیم.

وی با اشاره به شعارهایی که در دولت گذشته مبنی بر ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره در ایران داده می شود تصریح کرد: این کار عملا نشدنی است، ولی می توانیم با حمایت از صنایع هواپیماسازی داخل که در حال حاضر چند شرکت هواپیمای کوچک تولید می کنند به یک تولید کننده هواپیما در دراز مدت تبدیل شویم. هر چند سازندگان هواپیماهای کوچک نتوانستند محصولات خود را بفروشند ولی تعدادی تولیدکننده پرنده های تک موتوره که تکنولوژی آن را از تولید کننده اصلی به ایران منتقل کرده بودند در فروش محصولات خود موفق بوده اند.

قاسمی با اشاره به شرایط سخت تحریم که همکاری شرکت های خصوصی تولید قطعه هواپیما با دولت در کشور توانست صنعت هوایی را سرپا نگه دارد خاطرنشان کرد: اما در جریان مذاکرات برجام و خرید و هواپیما متاسفانه کرسی بخش خصوصی خالی بود و دولت همه منافع خرید هواپیماهای نو را برای خود می خواست. این در حالی است که پیش از لغو تحریم ها بخش خصوصی بود که با تولید یا واردات قطعات موردنیاز در بخش های تجاری و نظامی توانست این صنعت را از زمین گیر شدن نجات دهد.

وی ادامه داد: اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در حال حاضر با وزارت خانه های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفتگو و آمادگی خود را برای همکاری در تامین قطعات صنایع هوایی اعلام کرده است. همچنین بخش خصوصی صنایع هوا و فضا در نمایشگاه توانمندی های اعضای اتحادیه این صنف همه توان خود را در زمینه تولید قطعه هواپیما نشان داده است.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به تغییر مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اظهار کرد: خانم شرفبافی سرپرست جدید هما از اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی بوده و امیدواریم با حضور وی در این سمت اتفاق خوبی برای شرکت های عضو اتحادیه صنایع هوا و فضا به خصوص در بخش خرید قطعات هواپیما رخ دهد.

قاسمی در پاسخ به پرسشی درخصوص خرید هواپیمای ATR و امکان ساخت هواپیماهای کوچک به جای آن اظهار کرد: اگر چه هواپیماهای ATR برای رونق فرودگاه های کشور مناسب است اما امکان ساخت هواپیمای ۱۰ تا ۱۵ نفره را در میان مدت در داخل داشتیم. اگر دولت در سال های گذشته حمایت می کرد و بجای سرمایه گذاری برای ساخت هواپیماهای ۱۵۰ نفره از تولید هواپیماهای ۱۰، ۱۵ تا ۲۰ نفره در داخل پشتیبانی می شود امروزه می توانستیم این هواپیماها را در ایران تولید کنیم و بسیاری از فرودگاه های شهرهای کوچک را با استفاده از ایر تاکسی و هواپیمای بومی رونق می دادیم.

وی با اشاره به طرح اتحادیه صنایع هوا و فضا در خصوص «خرید هوشمند هواپیما» افزود: از آنجایی که صنعت هوایی کشور از ابتدای انقلاب تا به حال تحریم بوده و ما همواره امکان خرید هواپیمای نو را نداشتیم، اتحادیه صنایع هوا و فضا طرح خرید هوشمند هواپیما به سازمان هواپیمایی ارائه داد تا بر اساس آن ایرلاین های ما که مجبورند تنها هواپیمای دست دوم خریداری کنند بر اساس برنامه مشخص هواپیمایی از تایپها و مدل های مشابه خریداری کنند تا اگر مجددا تحریم بر صنعت هوایی حاکم شد، بتوانند با استفاده از قطعات هواپیماهای یکدیگر اجازه زمین گیر شدن هواپیماها را ندهند. به عنوان مثال در سال های گذشته هما تعدادی ایرباس از یک مدل خریداری کرد و توانست با باز کردن قطعات هواپیمای زمین گیر سایر هواپیماهای خود را فعال نگه دارد. این اتفاق می تواند درس خوبی برای سایر ایرلاین ها باشد تا اگر مجددا تحریم به صنعت هوایی بازگشت بتوانیم با استفاده از قطعات هواپیماهای زمین گیر شده سایر هواپیماها را عملیاتی نگه داریم.

روی خط خبر

  • ساندی تلگراف: تونی بلر با یک توافق ۹ میلیون پوندی به دولت سعودی مشاوره می‌دهد
  • آیا بزودی شاهد مجازات ترامپ خواهیم بود؟
  • طرح استيضاح چند وزير از جمله وزير كشور مطرح شد ولي با بده بستان‌ها مفسده انگيز امضاها پس گرفته شد
  • توضیح کدخدایی درباره مصوبه مجمع تشخیص پیرامون سپنتا نیکنام: از این رای گیری عکسی گرفته نشد
  • کسانی در سالیان قبل مورد اتهام قرار گرفتند و صداوسیما فرصتی برای دفاع، به آن‌ها نداد
  • آیا افشانی مجبور به خداحافظی از شهرداری می شود؟
  • اذعان یک رئیس کل اسبق به خطای دولت احمدی‎نژاد و روحانی در رشد بی‎سابقه نقدینگی
  • اظهارات عجیب یک مسئول: نقدینگی ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومانی عجیب و غریب نیست؛ آمریکا ارز را گران کرد
  • تصمیمات یک‌شبه گریبان‌ اقتصاد را گرفته است
  • سازمان هواپیمایی: هواپیما مجاز است با ایراد پرواز کند
  • دلار ۴ نرخی می‌ شود
  • تمدید تغییر ساعت کار کارمندان تا ۱۰ روز دیگر
  • شکایت دادستان از فرمانده پلیس تهران در پرونده «۲ تن سکه»
  • خبر مهم فرانسه درباره مذاکره با آمریکا
  • جمهوری اسلامی: درد دل‌های وزرای اقتصاد شاه و جمهوری اسلامی درباره نمایندگان مجلس یکی بود
  • تغییر در تیم اقتصادی دولت جدی شد
  • بازهم شایعه برای تخریب تولیت آستان قدس
  • ماجرای سفر رایگان خارجی با ارز دولتی چیست؟
  • ضرر نفتی عربستان به علت پیشواز از تحریم‌های ایران
  • یک فساد مالی شوکه کننده جدید افشا شد
  • آمادگی اسراییل برای حمله به مراکز نِظامی ایران در عراق
  • خودروسازان پاسخگوی خواسته های مردم باشند
  • شرکت های ناشناس واردکننده خودرو چقدر ارز دولتی گرفتند؟
  • وزارت امور خارجه پاسخگو باشد: پروین فرشچی انتخاب «ظریفی» نیست!
  • تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان داد که «بن بست» نداریم
  • افزایش جریمه پارک غیرمجاز در محل توقف معلولان
  • خنده‌های احمدی‌نژاد در جلسه مجمع تشخیص
  • حمله به پاسگاه مرزی سپاه در مریوان؛ ۱۰ نفر شهید شدند
  • اقدام تاسفباری که در پشت پرده مجلس در جریان است؛ معاونان پارلمانی با «کیسه امتیازات» در مجلس، برای «استثنا کردن رؤسا از طرح منع به کارگیری بازنشستگان»
  • کیسینجر: دنیا در شرایط بسیار خطرناکی است/ ترامپ می‌تواند نشان‌دهنده پایان یک دوران باشد