شورایاری‌ها به نهادی تشریفاتی تبدیل شده‌اند

    کد خبر :571943

یک عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به ظرفیت شورایاری‌ها برای بهره‌گیری در توسعه محلات گفت: مجموعه‌ای از عوامل باعث شده شورایاری‌ها به نهاد تشریفاتی بدل شود.

ارسطو یاری حصار در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی شورایاری‌ها با عنوان روایت شورایاری از گذشته به آینده گفت: در ایران هیچ نهادی پیدا نخواهیم کرد که به اندازه شورایاری تنوع اجتماعی و گروهی داشته باشد. تمام گروه‌های سنی، اقشار و … در شورایاری نماینده دارند که این ظرفیتی است که باید از آن استفاده شود. معتقد نیستم که شورایاری‌ها نهادی نوپا هستند، نهاد نوپا تشکیلاتی که چند سال از عمر آن گذشته باشند، اما شورایاری‌ها دو دهه از عمرشان سپری شده لذا نوپا محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: شورایاری مطلقاً نتوانسته به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده و شرح وظایفی که برایش تعریف شده دست پیدا کنند لذا براساس این دلایل و مجموعه عوامل دیگر شورایاری‌ها به نهادی تشریفاتی تبدیل شده‌اند.

این عضو دانشگاه با اشاره به این که آسیب‌های شورایاری‌ها یکی از درون و دیگری از بیرون این مجموعه به شورایاری‌ها تحمیل می‌شود افزود: باید امسال این سوالات مطرح شود که نتیجه حضور ۲۰ ساله شورایاری در سطح محلات چه بوده است و آیا مسئولیت پذیری شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آنها را به همراه داشته است؟. شهروندان چه میزان از شورایاری‌ها منتفع هستند و برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه می‌کنند؟. آیا در طول دو دهه گذشته هیچ یک از شاخص‌ها در تهران تغییری کرده است؟.

وی تصریح کرد: در حالی که در محله‌ای فردی با ۴۰۰ رأی نمایندگی ۱۲۰ هزار نفر را برعهده می‌گیرد آیا می‌توان نمایندگی این فرد را قابل قبول دانست؟. این مشکل از شورایاری‌ها نیست بلکه از مسئولینی است که باعث شدند تا به امروز شورایاری‌ها در بین مردم شناخته شده نباشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: صدا و سیما نسبت به دوره گذشته انتخابات شورایاری‌ها ورود کمتری داشته چرا که فکر می‌کنند با ورود به موضوع انتخابات شورایاری‌ها به شورای شهر دوره پنجم که دیدگاه اصلاح طلبی دارد کمک می‌شود لذا ورود خود را بسیار کم کرده است.

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که تجربه دو دهه گذشته نشان می‌دهد شورایاری‌ها در دوره حضور خود بیشتر از این که به شورا نزدیک شوند به شهرداری چسبیده‌اند افزود: علت نزدیکی شورایاری‌ها به شهرداری باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا شورا شورایاران را از خود رانده و یا جاذبه شهرداری بیشتر بوده است؟.

وی تاکید کرد: متأسفانه هفته گذشته مجلس با اکثریت آراء در کمیسیون تخصصی پیشنهاد شورای عالی استان‌ها را برای فراگیر شدن شورایاری‌ها رد کرد. از سوی دیگر در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران نیز شورایاری‌ها دیده نشدند در حالی که در اسناد این برنامه یک جلد کامل در مورد شورایاری‌ها نوشته شده بود اما در خود برنامه حتی یک بند به آنها پرداخته نشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید