۷ برابر شدن مطالبات مشکوک‌الوصول و کاهش سودآوری بانک گردشگری

    کد خبر :571832

بانک گردشگری در سال گذشته سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت کرده بیش از درآمدش از تسهیلات اعطایی بوده است. مطالبات مشکوک‌الوصول این بانک در سال گذشته تقریبا هفت برابر شده و به 811 میلیارد تومان رسیده است. طی همین دوره سود خالص بانک با کاهش 52 درصدی مواجه بوده و زیان انباشته بانک به 234 میلیارد تومان رسیده است.

بانک گردشگری با نماد «وگردش» از جمله شرکت‌های حاضر در بورس بوده که با انتشار تازه‌ترین اطلاعیه خود بر روی سایت کدال، اقدام به اعلام گزارش عملکرد سال ۱۳۹۷ خود کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک گردشگری طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال ۱۳۹۷ (حسابرسی نشده) معادل ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک گردشگری در پایان سال ۱۳۹۷ دارای ۳۷٫۲ هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ با ۴۰ درصد رشد همراه بوده است.

رشد ۱۲۲ درصدی مطالبات از بانک‌ها

براساس آخرین صورت مالی منتشره، بانک گردشگری هیچ نوع تسهیلاتی را به اشخاص دولتی پرداخت نکرده و دولت نیز هیچ بدهی به این بانک ندارد.

همچنین بانک گردشگری در پایان سال گذشته بیش از ۳٫۳ هزار میلیارد تومان از بانک‌های مرکزی مطالبه داشته است.

بانک گردشگری در سال گذشته از محل تسهیلات اعطایی خود بیش از ۳٫۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشته اما سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت کرده بیش از این میزان بوده است.

این بانک در دوره مذکور ۳۵۵ میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته (وام بین بانکی) که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۶ معادل ۱۲۲ درصد افزایش داشته است.

سهم زیادی از مطالبات بانک گردشگری مربوط به تسهیلات اعطایی به افراد غیردولتی است.

این بانک در سال گذشته حدود ۵٫۸ هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کرده که نسبت به سال ۱۳۹۶ معادل ۴۱۹ درصد رشد داشته است.

صورت مالی بانک گردشگری نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته معادل ۹۸٫۹ درصد دارایی خود یعنی ۳۶٫۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۵۸۰ درصدی مطالبات مشکوک‌الوصول

بانک گردشگری در سال ۱۳۹۷، بیش از ۸۶۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بدهی داشته است.

بدهی بانک گردشگری به بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته با کاهش چهار درصدی نسبت به سال گذشته به ۸۷ میلیارد تومان رسیده بود.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک گردشگری مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی در قالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

این بانک توانسته در سال گذشته حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدت را جذب کند. همچنین میزان سپرده‌های دیداری در دوره مذکور با رشد ۲۸۱ درصدی همراه بوده و به حدود دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در این بانک در سال گذشته ۸۱۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ معادل ۵۸۰ درصد افزایش داشته و تقریبا هفت برابر شده است.

کاهش سودآوری بانک

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک گردشگری در سال ۱۳۹۷ دارای ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶ تغییری نداشته است.

بانک گردشگریدر پایان سال ۱۳۹۷ خود، با توجه به درآمد ۱٫۲۹ هزار میلیارد تومانی و هزینه ۱٫۲۵ هزار میلیارد تومانی حدود ۳۴ میلیارد تومان سود خالص ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت نیوز، طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این بانک از سود خالص ۷۱ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ با کاهش ۵۲ درصدی به ۳۴ میلیارد تومانی در سال گذشته رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، این بانک در پایان سال گذشته حدود ۲۳۴ میلیارد تومان زیان انباشته داشته که نسبت سال ۱۳۹۶ معادل ۱۳ درصد کاهش داشته است.

این بانک با نماد معاملاتی وگردش با سرمایه‌ای به حجم ۶۰۰ میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید