انتقاد پلیس از روند کند ساخت آزادراه تهران شمال

    کد خبر :571731

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از آغاز فعالیت گشت‌های جدید نامحسوس پلیس در ۱۰ استان کشور خبر داد.

سردار سید کمال هادیانفر امروز چهارشنبه در حاشیه رزمایش گشت‌های نامحسوس پلیس راهور و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از امروز گشت‌ها و بازرسان نامحسوس پلیس راهور با هدف برخورد با تخلفاتی همچون سرعت و سبقت غیر مجاز و انجام حرکات مخاطره‌آمیز در حین رانندگی در ۱۰ استان کشور که بیشترین تخلفات و حوادث رانندگی دارند، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط تمرکز گشت‌ها و بازرسان نامحسوس محدوده ۳۰ کیلومتری شهرهاست، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد تصادفات رانندگی در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد و از این رو در این نقاط نیز تمرکز ویژه‌ای داریم.

سردار هادیانفر در مورد بکارگیری پهپادها و ناوگان هوایی پلیس نیز گفت: علاوه بر پهپادهای پلیس راهور که تولید داخل و بومی سازی شده هستند، از بالگردها نیز به منظور رصد و نظارت بیشتر بر وضعیت ترافیکی استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه پهپادها قابلیت پرواز ۲۰۰ کیلومتر رفت و برگشت را دارند، اظهار کرد: در جاده‌های شمالی، آزادراه قزوین رشت، جاده تهران قم، محورهای شمال و جنوب استان فارس و استان کرمان که جزو محورهای پرتردد ما هستند، از آنها استفاده خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره‌ اینکه در حال حاضر چه تعداد پهباد در اختیار پلیس است، اظهار کرد: محدودیتی در استفاده از پهپادها نداریم و باتوجه به اینکه این پهپادها ساخت دانشمندان و شرکت‌های داخلی است، به هر تعداد که لازم باشد از آنها استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات و تلفات ناشی از حوادث ترافیکی باید کاهش یابد، گفت: برنامه ریزی امسال پلیس کاهش ۲۰۰۰ نفری جانباختگان است و تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند وقتی حدود ۴۹ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در حین انتقال یا پس از آن جان خود را از دست می‌دهند بنابراین لازم است دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت نیز در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در مورد نقش دیگر دستگاه‌ها و وضعیت ایمنی خودروها نیز گفت: ۳۲ دستگاه در کنار پلیس در زمینه کاهش تصادفات و تلفات رانندگی مسئولیت دارند که متأسفانه مکاتبات ما با بسیاری از آنها به جایی نرسیده است، خودرویی مانند پراید یکی از ناامن‌ترین خودروهاست که در بسیاری از کشورها تردد خودروهای مشابه آن در جاده‌ها ممنوع شده است. امروز ایمنی خودروها باید مد نظر قرار بگیرد و تا کی باید تولید پراید ادامه داشته باشد. پراید در جاده‌ها خودروی ایمنی نیست و هنگام بارندگی و آب گرفتگی معابر جز ناامن‌ترین خودروهاست.

سردار هادیانفر به اقدامات وزارت راه و راهداری نیز اشاره کرد و گفت: ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم که ۳۲۰۰ مورد آن در جاده‌ها و مربوط به وزارت راه و ۲۰۰۰ مورد آن در شهرها و مربوط به شهرداری هاست. از این تعداد حدود ۱۵۸۰ مورد نقطه حادثه خیز وجود دارد که اگر همین نقاط رفع شود ۵۶ درصد تصادفات ما کاهش می‌یابد.

رئیس پلیس راهور ناجا از کوتاهی بیمه‌ها در عمل به وظایف خود نیز شدیداً انتقاد کرد و گفت: سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در جاده‌ها جان خود را از دست دادند. یعنی بیمه‌ها در سالی که گذشت به ازای هر یک از این جانباختگان ۲۶۰ میلیون تومان پرداخت کردند. برای ۳۶۵ هزار مجروح تصادفات نیز خساراتی را پرداخت کرده و نسبت به جبران خسارات تصادف خودروها نیز مبالغی را پرداخت کردند اما همین شرکت‌ها حاضر نیستند که سهم خود برای تقویت ناوگان امدادی و کاهش تصادفات را پرداخت کنند.

سردار هادیانفر افزود: البته در کنار دستگاه‌های مختلف باید به یک نکته توجه کنیم و آن سهم رانندگان است رانندگان نیز باید هوشیار بوده و به درستی رانندگی کنند. مقررات را مدنظر قرار دهند و در مسیرهای طولانی حتماً خواب و استراحت کافی داشته باشند. همچنین دارندگان گواهینامه پایه ۳ نیز باید این را بدانند که تا یک سال مجاز به رانندگی در جاده نیستند و اگر تصادفی کنند نوع مواجهه قانون با آنان متفاوت خواهد بود.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این که گشت‌ها و بازرسان نامحسوس در طرح تابستانی پلیس نیز مشارکت خواهند داشت گفت: از امروز ۱۵۰ دستگاه خودرو جدید گشت نامحسوس در ۱۰ استان هدف ما که بیشترین تصادفات در آنها رخ داده است فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. بیش از ۱۳۰ پاسگاه پلیس فعال بوده و نسبت به برخورد با تخلفات رانندگی به ویژه تخلفات حادثه ساز برخورد خواهند کرد.

وی افزود: سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی و… جز عمده‌ترین دلایل تصادفات رانندگی است و مأموران پلیس به توجه به این که این موارد جز تخلفات حادثه ساز محسوب می‌شود حتماً با آن برخورد خواهند کرد. ما تاکید کرده ایم که اگر راننده‌ای مرتکب تخلفات حادثه ساز شد خودرواش توقیف شود و اما اگر این افراد همراه با خانوادشان بوده و برای نخستین بار مرتکب تخلف شوند توقیف خودرو به شکل ساعتی است. اما اگر خانواده همراه راننده نبوده و دارای تکرار تخلفات بوده باشند خودرویشان علاوه بر جریمه به مدت ۷۲ ساعت نیز توقیف خواهد شد.

سردار هادیانفر تاکید کرد: ما به مامورانمان تاکید کرده‌ایم که نباید تنها به افراد ضعیف فشار وارد شود خودروهای مدل بالای متخلف نیز که بعضاً با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و بالاتر از آن نیز تردد می‌کنند، بر اساس ماده ۷۱۸ قانون با آنان برخورد خواهد شد.

کاهش دو ساعته سفر به شمال با افتتاح فاز یک آزادراه تهران- شمال

وی در پاسخ به پرسشی در مورد بازدیدش از مراحل ساخت آزاد راه تهران شمال، خاطر نشان کرد: فاز یک این آزاد راه به طول حدود ۳۲ کیلومتر از انتهای بزرگراه همت تا شهرستانک برای ما بسیار مهم است و اقدامات زیادی نیز در آن انجام گرفته است که امیدواریم به زودی با بازگشایی بار ترافیکی اتوبان کرج و ابتدای جاده چالوس کاهش یابد. راه اندازی این فاز حدود دو ساعت از زمان سفر به شمال را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: فاز دوم آزاد راه تهران شمال نیز حدود ۲۵ درصد پیشرفت داشته و افتتاح آن تا سه سال آینده زمان خواهد بود اما آنچه که باعث تعجب ما شد و اصلاً فکر نمی‌کردیم که چنین شرایطی در آن باشد فاز سوم این آزاد راه بود که در واقع هیچ کاری در آن آغاز نشده و حتی پیمانکش نیز مشخص نشده. این جدی‌ترین قسمت آزادراه است که گفتند درحال یافتن پیمانکار برای آن هستند. و باید سریع‌تر کار آن آغاز شود.ساخت این آزاد راه از سال ۸۴ آغاز شده و باید زودتر به پایان برسد.

سردار هادیانفر ادامه داد: من امیدوارم که به عنوان یک پروژه ملی به آزاد راه تهران شمال نگاه شود و دولت و مجلس پیگیر شوند تا ساخت این بزرگراه کامل شود و حدود ۶۹ کیلومتر باقی مانده را بعلاوه ۷۵ درصد باقیمانده از فاز دو و دیگر بخش‌های آن زودتر تکمیل شود.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: در فاز چهارم آزادراه که چند سال قبل ساخت آن تکمیل شد، شاهد آن هستیم که علاوه بر کاهش زمان سفر تصادفات نیز در این جاده کاهش یافته است.

سردار هادیانفر همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش 10 کیلومتری سرعت در جاده‌ها اظهار کرد: این مساله در مورد برخی از جاده‌ها و نقاط حادثه خیز و مأموران پلیس ابلاغ شده ، در محورهای پرخطر کاهش سرعت را خواهیم داشت اما این هنوز به شکل یک قانون در نیامده. البته این مساله در مورد کاهش سقف سرعت در جاده‌ها نیست بلکه به دنبال آن هستیم تا میانگین سرعت را در برخی از نقاط پر خطر که سرعت غیر مجاز عامل وقوع تصادفات بوده کاهش دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید