ایران در حذف مالاریا موفق و پیشرو است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۴۴

رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ،همزمان با روز جهانی مالاریا اعلام کرد: ایران با اجرای برنامه پیشگیرانه یکی از کشورهای موفق و پیشرو در جهان در زمینه حذف مالاریا به شمار می آید.

احمد رئیسی این مطلب را با اشاره به تصویب برنامه حذف مالاریا در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سال 89 بیان کرد.
وی افزود: هر سال در دنیا، 25 آوریل مصادف با 5 اردیبهشت به عنوان روز جهانی مالاریا شناخته می شود و این بیماری هنوز یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در بعضی از کشورهای در حال توسعه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر وجود بیماری مالاریا در 99 کشور دنیا گزارش می شود و حدود 3 میلیارد و 300 میلیون تن از مردم دنیا در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی با بیان اینکه بر اساس آخرین تخمین سازمان جهانی بهداشت در سال 2015، شمار مبتلایان به مالاریا در دنیا حدود 214 میلیون تن گزارش شد، خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا تا کنون باعث مرگ 438 هزار تن در دنیا شده است که 306 هزار تن از این شمار را کودکان کمتر از پنج سال تشکیل می دهند.

**مواردی از مالاریا در کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان
رئیس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت منبع اولیه ورود مالاریا به ایران را همسایه های شرقی کشور به ویژه پاکستان عنوان کرد و گفت: موارد ثانوی بیماری مالاریا از طریق نیش پشه به دیگران منتقل می شود و هنوز هم در استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مواردی از آن مشاهده می شود.
وی از کودکان و زنان باردار به عنوان گروه های در معرض خطر بیماری مالاریا یاد کرد و افزود: در مناطق پر خطر، استفاده از پشه بندهای آغشته به حشره کش ساخته شده از جنس مرغوب و پایدار، باعث پیشگیری از ابتلا به این بیماری می شود.

**تشخیص و درمان رایگان مالاریا در مراکز بهداشت
به گفته رئیسی تشخیص و درمان بیماری مالاریا همانند سایر بیماری های واگیر در تمام واحدهای بهداشتی درمانی شهری و روستایی به طور رایگان انجام می شود.
رئیس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت ادامه داد: در سال های اخیر، انتقال محلی مالاریا در 11 شهرستان کشور گزارش شده است که اکثر این شهرستان ها مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

**سال گذشته هیچ موردی از مرگ بر اثر مالاریا گزارش و ثبت نشد
رئیسی یادآوری کرد: بر اساس آخرین گزارش های دانشگاه های علوم پزشکی کشور، شمار موارد بومی مالاریا در پنج سال گذشته از حدود هشت هزار مورد به کمتر از 100 مورد در پایان سال 95 کاهش یافته و در سال گذشته هیچ موردی از مرگ هموطنان بر اثر بیماری مالاریا، ثبت و گزارش نشده است.

**مراحل انتقال مالاریا به بدن
رئیسی ادامه داد: پس از گزش پشه آنوفل ماده و انجام خونخواری از فرد بیمار، انگل مالاریا وارد بدن پشه می شود و پس از تکثیر، به دنبال گزش فرد سالم، شماری انگل مالاریا(اسپروزوئیت) همراه با بزاق، وارد جریان خون فرد می شود. پس از ورود انگل مالاریا به بدن انسان، مرحله نسجی اولیه در کبد و چرخه شیزوگونی خونی آغاز می شود و به حدی می رسد که تب و لرز و سایر نشانه های بالینی، ایجاد می شود.
وی در مورد نشانه های بیماری مالاریا نیز یاد آور شد: این بیماری در ابتدا با نشانه های مقدماتی نظیر خستگی، احساس درد در عضلات، سر درد، تهوع و استفراغ، تب و لرزهای خفیف و درد در ناحیه کمر ظاهر می شود و علائم اولیه آن ممکن است با برخی بیماری های ویروسی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود.

**روش های مبارزه با مالاریا
رئیس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت به تشریح روش های مبارزه با لارو(مرحله نابالغ) پشه ناقل مالاریا پرداخت و گفت: روش بهسازی محیط، مبارزه مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از جمله روش های مبارزه با این بیماری است. به عنوان نمونه مبارزه مکانیکی شامل پر کردن گودال ها و آبگیرها، زه کشی و خشکاندن منابع آبی غیر قابل استفاده است.
رئیسی از روش مبارزه شیمیایی با مالاریا به عنوان آسان ترین و موثر ترین روش مبارزه با این بیماری یاد کرد و گفت: خاصیت حشره کشی مواد شیمیایی به عوامل متعددی از جمله نوع فرمولاسیون، نوع ناقل، وضعیت آب و هوایی منطقه بستگی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید