کمبود ویتامین D عامل افزایش خطر فشارخون بالا در کودکان

    کد خبر :571493

مطالعات نشان می دهد افراد دچار کمبود ویتامین D از بدو تولد تا اوایل دوره کودکی در معرض خطر بالا ابتلا به فشارخون بالا قرار دارند.

محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا عنوان می کنند آن دسته از کودکانی که از بدو تولد تا اوایل کودکی دچار کمبود ویتامین D هستند ۶۰ درصد بیشتر با ریسک افزایش فشارخون سیستولیک بین سنین ۶ تا ۱۸ سال مواجه هستند.

فشارخون سیستولیک به عدد بالا موقع خواندن رقم فشارخون اشاره دارد. فشارخون بالا سیستولیک با افزایش ریسک بیماری قلبی-عروقی همراه است حتی اگر فشارخون دیالوستیک، دومین عدد در زمان خواندن فشارخون، تحت کنترل باشد.

«گیویینگ وانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد غربالگری و درمان کمبود ویتامین D با مصرف مکمل ها در طول بارداری و اوایل دوره کودکی ممکن است شیوه موثری در کاهش فشارخون بالا در سنین بالاتر باشد.»

در این مطالعه، محققان ۷۷۵ کودک را از زمان تولد تا سن ۱۸ سال مورد بررسی قرار دادند. میزان کم ویتامین D در قالب میزان کمتر از 11 ng/ml در خون بندناف در زمان تولد و کمتر از 25 ng/ml در خون کودک در اوایل دوره کودکی تعیین شد.

ویتامین D برای جذب کلسیم برای استخوان های قوی برای بدن موردنیاز است. این ویتامین در زمان قرارگیری در معرض نورخورشید توسط بدن تولید می شود و در برخی مواد خوراکی نظیر تخم مرغ، ماهی سالمون و محصولات لبنی غنی شده نیز وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید