جزئیات نامه ظریف به موگرینی: آغاز مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی ایران تا ۶۰ روز دیگر، در صورت عدم پایبندی اروپا و آمریکا به توافق هسته‌ای

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۱۶:۴۱
    کد خبر :571273

ظریف در نامه خود به فدریکا موگرینی پایبندی ایران به تعهدات برجامی را به رفتار متقابل آمریکا و طرف‌های دیگر مشروط کرده است. او تهدید کرده که در غیر این صورت ایران ۶۰ روز دیگر وارد مرحله سوم کاهش تعهدات خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری آلمان، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌‌ای که روز یکشنبه، ۱۶ تیر، به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فرستاده از عبور ایران از شرط تعیین‌شده در برجام مبنی بر غنی‌سازی ۶۷ / ۳ درصدی اورانیوم خبر داده و تأکید کرده ایران در صورتی به تعهدات برجامی خود عمل خواهد کرد که دیگر طرفین قرارداد به ویژه آمریکا نیز به تعهدات خود پایبند مانده و آنها را به اجرا درآورند.

به نوشته دویچه وله، در نامه محمدجواد ظریف به فدریکا موگرینی نوشته شده چنانچه امضاکنندگان برجام در ظرف ۶۰ روز به این شرط عمل نکنند، ایران از ماه سپتامبر (حدود دو ماه دیگر) مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود را به اجرا درخواهد آورد.

روز یکشنبه، مقام‌های ایران همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه این کشور به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید درباره کاهش تعهدات برجامی را در یک نشست خبری اعلام کردند. آنها تأکید کردند که ایران دیگر به محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام برای سطح غنی‌سازی پایبند نخواهد بود و غنی‌سازی بالاتر از ۶۷ / ۳ درصد را آغاز خواهد کرد.

یک روز پس از این اظهارات و ارسال نامه ظریف به موگرینی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی، غنی سازی فراتر از۶۷ / ۳ درصدی را در ایران تایید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید