ترامپ: ترزا می در موضوع بریگزیت، «افتضاح» به بار آورده

    کد خبر :571074

پس از افشا شدن پیام محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرده است که دیگر کاری با سفیر انگلیس ندارد. وی طی پیام‌های محرمانه خود، با لحنی تند به ارزیابی ترامپ پرداخته بود.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در دو پیام توئیتری مرتبط، به اظهارات سفیر انگلیس در آمریکا واکنش تندی نشان داده و اعلام کرده است که یک دولت جدید در بریتانیا، می‌تواند باعث ایجاد تغییرات شود. کیم داروک، سفیر انگلیس در آمریکا، طی پیام‌های محرمانه‌اش به دولت بریتانیا که توسط نشریه دیلی میل افشا شده بود، ترامپ را “بی‌منطق” عنوان کرده بود.

ترامپ در توئیت خود آورده است: “من سفیر را نمی‌شناسم، اما او در آمریکا مورد پسند واقع نشده است و حس خوبی در مورد او ندارند؛ ما دیگر با او کاری نخواهیم داشت. خبر خوب برای بریتانیای شگرف این است که به زودی یک نخست‌وزیر جدید خواهند داشت”.

وی نه تنها خشم خود را درخصوص پیام‌های این سفیر ابراز کرده است، بلکه در ادامه پیام توئیتری خود، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا را نیز بابت مدیریت بریگزیت مورد انتقاد قرار داده است: “چه افتضاحی او و نمایندگانش به بار آورده‌اند؛ من به او اعلام کردم که این کار چگونه باید انجام شود اما او تصمیم گرفت جور دیگری عمل کند”.

در ادامه پیامش، او همچنین درخصوص سفر ماه پیش خود به بریتانیا گفته است: “با اینکه من به طور کامل از دیدار ماه پیش لذت بردم، اما این ملکه بود که بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار داد”.

با گذشت زمان کمی از توئیت دونالد ترامپ، یک مقام دولتی اعلام کرد که دعوت وزارت خزانه‌داری آمریکا از سفیر انگلیس برای حضور در ضیافت شام با حضور ترامپ و امیر قطر، از او پس گرفته شده است.

دیروز (دوشنبه)، دولت بریتانیا اعلام کرد که ترزا می، به “حمایت کامل” از کیم داروک، ادامه خواهد داد. یک سخنگوی این دولت اظهار داشته است که بریتانیا، “روابط پایدار و خاصی” با آمریکا بر اساس تاریخ طولانی دو کشور و تعهد به ارزش‌های مشترک دارد و این موضوع ادامه‌دار خواهد بود.

در همین راستا بریتانیا اعلام کرده است که دولت این کشور، از سفرایش می‌خواهد تا نظرات بی‌پرده و صادقانه خود را درباره کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند، ارسال کنند.

این نزاع برای دو کشور که هم‌پیمانان نزدیکی به شمار می‌روند، غیر عادی است و نشان از تأثیر آشفتگی در دولت بریتانیا بر اتحاد دو کشور دارد.

ترزا می، پس از شکست در انجام برنامه‌های خروج از اتحادیه اروپا، از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری خواهد کرد؛ بر اساس همین موضوع، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه رقیبان سیاسی با انگیزه پیروزی در رقابت برای تصدی این مقام، عوامل افشای پیام‌های داروک بوده‌اند، وجود دارد.

لیام فاکس، وزیر تجارت انگلستان اعلام کرده است که طی سفرش به واشنگتن، از ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور ارشد ترامپ عذرخواهی خواهد کرد.

این تلاش‌ها از سوی بریتانیا، به نظر نمی‌رسد که ترامپ را آرام کند؛ وی تمایل دارد تا تقریباً به هر توهینی که به او می‌شود، واکنش متقابل نشان دهد.

پیش‌تر، دونالد ترامپ در اولین واکنش‌ها به پیام داروک که رئیس‌جمهور و دولت آمریکا را “بی‌کفایت” و “بی‌منطق” خوانده بود، اعلام کرد که وی به بریتانیا نیز خوب خدمت نکرده است و آمریکا نیز زیاد او را دوست ندارد.

او افزوده بود که چیزهای زیادی در مورد داروک می‌داند اما نمی‌خواهد زحمت بیان آن‌ها را به خود بدهد.

ترامپ بارها موضوع مدیریت ترزا می را درخصوص جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا مورد نقد قرار داده است و رهبران بریتانیا را با خروج از تعهد برجام، سرخورده ساخته است.

پیش از سفر ترامپ به بریتانیا نیز، وی با “عالی” عنوان کردن رهبری بوریس جانسون در حزب محافظه‌کاران انگلستان و جایگزین شدن ترزا می با او، پروتکل دیپلماتیک‌ مبنی بر عدم ورود به موضوعات انتخاباتی را نقض کرده بود.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است که اگر عامل افشای پیام داروک شناسایی شود، با “عواقب شدیدی” مواجه خواهد بود.

آلن دانکن، معاون امور آمریکا در وزارت امور خارجه بریتانیا به پارلمان اعلام کرده است که اگر “مدرکی دال بر ارتکاب جرم” پیدا شود، پلیس می‌تواند تحقیقات خودش را درخصوص این پرونده آغاز کند.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، پیام‌های محرمانه این چنینی، توسط حدود ۱۰۰ نفر از کسانی که در وزارتخانه‌های بریتانیا کار می‌کنند، مورد مشاهده قرار می‌گیرد.

طبق همین گزارش، مقامات بلندپایه و وزرا می‌توانند به تمام پیام‌ها دسترسی داشته باشند؛ در این مورد به خصوص، رهبران حزب محافظه‌کار، از اولین مظنونان افشای پیام داروک بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید