ریل‌گذاری اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با شیخ نشین‌ها

    کد خبر :570890

از مدت‌ها پیش پازل عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با دشمنی‌ که سابقه خصومتش با آنها از مرز هفت دهه هم تجاوز کرده است، در حال تکمیل شدن است تا امروز شاهد رونمایی از طرح‌هایی باشیم که زیر چتر «شکوفایی اقتصادی» در حال غبارروبی از این خصومت کهنه هستند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، صفحه توئیتر «اسرائیل به عربی» روز گذشته خبر داد که سفر یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی نتایجی داشته که رسانه‌ها در روزهای آینده بیشتر درباره آن خبر خواهند داد. براساس طرحی که کاتس به مقام‌های امارات داده، قرار است کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با خطوط راه‌آهن به سرزمین‌های اشغالی وصل شوند. این خط قرار است از اردن بگذرد و بندر حیفا بر فراز مدیترانه را به عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس متصل کند. براساس گزارش این صفحه، کاتس به رهبران امارات وعده داده در صورت احداث این خطوط راه‌آهن، کالاها و محصولات تجاری زودتر، ارزان‌تر و امن‌تر به کشورهای عربی می‌رسند و همین موجب شکوفایی اقتصادی آنها می‌شود. وزارت خارجه این رژیم برای بازاریابی این طرح کاریکاتوری را از این قطار کشیده و آن را در توئیتر منتشر کرده است؛ راه‌آهنی که اگر احداث شود می‌تواند گام بزرگی در راستای تقویت روابط دوستانه کشورهای عربی با اسرائیل محسوب شود.

با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تمایل رهبران کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابطشان با رژیم صهیونیستی عیان و با استقبال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، این اشتیاق دوسویه شد. به گزارش مؤسسه مطالعاتی بروکینگز، از سال‌ها پیش در پشت پرده، اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حال تقویت روابط خود بودند. اکنون روابط میان آنها آشکار شده و دو طرف برای نخستین بار به‌دنبال ایجاد روابطی رسمی هستند. پس از سفر نتانیاهو به عمان در ماه اکتبر، که از سال 1996 نخستین سفر یکی از مقام‌های این رژیم به کشورهای عربی بود، نشان داده شد که وحدتی میان رهبران عربی و نتانیاهو شکل گرفته تا روابط بیش از پیش محکم شود. نتانیاهو می‌گوید مهم‌ترین انگیزه‌اش برای برقراری ارتباط با کشورهای عربی توسعه اقتصادی دو طرف است. اما این بدون ایجاد همبستگی و وفاق سیاسی ممکن نیست. در شرایطی که در منطقه فقدان چارچوب کاری امنیت در هر شکل و فرمی به وضوخ قابل دیدن است، تأثیرات دو دهه جنگ بی‌وقفه و اشتهای سیری‌ناپذیر امریکا برای مداخله نظامی در آن بر پیچیدگی اوضاع افزوده، نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای این دوستی نوظهور پیدا کرد.

به گزارش گاردین، نتانیاهو که در داخل حکومت خود با چالش‌های متعدد و موج منتقدان روبه‌رو است، در خارج از مرزهای اسرائیل به‌دنبال هم‌پیمانانی است که مقبولیت و مرجعیت حکومتش را افزایش بدهد و بتواند شهرک‌سازی‌هایش را گسترش بدهد. نتانیاهو عقیده دارد اگر با کشورهای عربی متحد شود، دیگر هیچ نیازی به صلح با فلسطین پیدا نمی‌کند. اما دوستی شکننده با کشورهای عربی که شاید مهم‌ترین علت‌شان از دوستی با اسرائیل، داشتن یک دشمن مشترک است، مانند باتلاقی است که او را ذره ذره در خود فرو می‌برد. مردم کشورهای عربی با دوستی با اسرائیل در هر شکل و اندازه‌ای مخالفند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این رابطه هرگز عمق نمی‌گیرد. طرح معامله قرن هم نه برای خود فلسطینی‌ها که برای کشورهای عربی نوشته شده است چرا که فشارها علیه مردم فلسطین از پیش هم بیشتر شده است به طوری که از زمان توقف جنگ 51 روزه در غزه در تابستان سال 2014 تا پایان سال 2018، 1538 موشک و راکت از این باریکه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است.

برخی منابع می‌گویند خود کوشنر هم به شکست خوردن طرح معامله قرن واقف است. ایندیپندنت نیز روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کرد که «طرح صلح امریکایی به منزله از بین بردن هر گونه امکان تشکیل کشور مستقل فلسطین در آینده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید