مخالفت با کاهش نرخ بهره علت اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه

    کد خبر :570367

گزارش یک خبرگزاری محلی ترکیه حاکی از آن است که رجب طیب اردوغان، رییس بانک مرکزی را به علت مخالفت با درخواست‌های مکرر دولت برای کاهش نرخ بهره، اخراج کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، گزارش خبرگزاری محلی ترکیه، حریت دیلی، حاکی از آن است که رئیس‌جمهور این کشور، رجب طیب اردوغان، در دیدار خود با قانون‌گذارانی از حزب خود گفته است که رئیس بانک مرکزی را به علت مخالفت با درخواست‌های مکرر دولت برای کاهش نرخ بهره، اخراج کرده است.

رئیس بانک مرکزی ترکیه، مورات ستینکایا، که قرار بود دوره ۴ ساله او تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد، طی فرمان رئیس‌جمهور که روز شنبه در روزنامه گازته منتشر شد، از کار برکنار شد و معاون او، مورات اویسال، جایگزین او معرفی گردید.

هرچند تا به حال هیچ علت رسمی‌ای برای برکناری رئیس بانک مرکزی ارائه نشده است، منابع دولتی خبر می‌دهند که اردوغان از اینکه بانک مرکزی از سپتامبر گذشته تا کنون، برای تقویت نرخ لیره، نرخ بهره خود را ۲۴ درصد نگاه داشته، عصبانی بوده است.

به گزارش این روزنامه، اردوغان گفته است: ما بارها در دیدارهای اقتصادی خود به او گفتیم باید نرخ بهره را کاهش دهد. ما به او گفتیم که کاهش نرخ بهره به کاهش نرخ تورم کمک خواهد کرد. اما او آن‌چه لازم بود را انجام نداد.

او ادامه داد: ما مواضع یکسانی نداشتیم.

روز دوشنبه، پس از برکناری رئیس بانک مرکزی، نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا ۲.۱ درصد سقوط کرد و به ۵.۷۵۲۵ رسید. این در حالی است که در معاملات امروز، نرخ برابری دلاری لیره، تا ۵.۸۲۴۵ هم پایین آمده بود.

پس از این رویداد تحلیل‌گران به طور جدی در مورد استقلال بانک مرکزی و سیاست‌گذاری‌های آینده آن، ابراز نگرانی کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید