مقام آمریکایی: امیدواریم «اینستکس» موفق شود

    کد خبر :570294

یک مقام آمریکایی به نشریه «پالیتیکو» گفته است که واشنگتن امیدوار است ساز و کار موسوم به «اینتسکس» موفق شود و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای ادامه دهد.

به گزارش فارس، در حالی که آمریکا بیش از یک سال است که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های متعددی علیه ایران وضع کرده، اما یک مقام آمریکایی در واکنش به تصمیم اخیر ایران برای کاهش تعهد به برجام، ابراز امیدواری کرده که با موفقیت ساز و کار اروپایی موسوم به «اینستکس»، ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای ادامه دهد.

پایگاه «پالیتیکو» در گزارشی با موضوع دو پرونده مهم سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یعنی ایران و کره شمالی، نوشته است که هرچند پیونگ یانگ مسیر گفت‌وگو با آمریکا را در پیش گرفته، اما ایران نه تنها با گفت‌وگو تحت فشار موافقت نکرده، بلکه اقداماتی در جهت افزایش فشار به طرف مقابل در دستور کار قرار داده است.

پالیتیکو نوشته است: «مقامات [آمریکایی] و تحلیلگران می‌گویند اقدامات ایران قماری حساب‌شده و تلاشی برای تنبیه ترامپ و در عین حال فشار به سران اروپایی خواهان نجات توافق، برای ایستادن در برابر ایالات متحده است. ایرانی‌ها همچنین احتمالا شرط بسته‌اند که ترامپ، که علاقه چندانی به جنگ نشان نداده، طرف نخستی باشد که پا پس می‌‌کشد و تحریم‌ها را در ازای مذاکره، بر می‌دارد.»

«سوزان مالونی» تحلیلگر امور ایران در مؤسسه «بروکینگز» می‌گوید ایران با عبور از برخی از محدودیت‌های برجام، تلاش می‌کند تا «پاسخ ایالات متحده و دیگر طرف‌های ذی‌نفع را بسنجد. اینکه دولت بی‌ثبات ایالات متحده را بسنجید و مقداری هم اضطرار به دیگر طرف‌های توافق وارد کنید، روش بسیار مؤثری است.»

ابراز امیدواری به حفظ برجام

در همین گزارش، یک مقام آمریکایی مطلع از موضوع، گفته است که دولت ترامپ امیدوار است سه اتفاق رخ دهد: اروپایی‌ها برای بازداشتن ایران از نقض توافق هسته‌ای، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کنند؛ ساز و کار مالی اروپایی برای انتقال اقلام «غیرتحریمی» موفق شود؛ و حضور نظامی ایالات متحده در غرب آسیا برای بازداشتن ایران از تنش نظامی، کافی باشد.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سؤال که چرا می‌خواهند اینستکس موفق شود، می‌گوید: «اساسا، ما می‌خواهیم آن‌ها در این توافق باقی بمانند.»

به گفته این مقام آمریکایی، واشنگتن به جنگ همه‌جانبه با ایران یا دستیابی ایران به تسلیحات اتمی، هیچ میلی ندارد.

پالیتیکو با اشاره به اینکه ایران درخواست آمریکا برای گفت‌وگو را رد کرده، نوشته است که ایران علاوه بر ناخرسندی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، این ظن را دارد که دولت ترامپ برای تغییر نظام ایران تلاش می‌کند.

«مارک دوبوویتز» رئیس اندیشکده دست‌راستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، وابسته به رژیم صهیونیستی، که به اتخاذ مواضع به شدت ضدایرانی معروف است، در گفت‌وگو با پالیتیکو در نقش خیرخواه برای ایران ظاهر شده و ادعا کرده است که بهترین راه پیش روی ایران، پذیرش مذاکره با آمریکاست.

وی گفته است که مذاکره با ترامپ اقدامی «هوشمندانه» خواهد بود و می‌تواند برای ایران «توافق قرن» را به همراه بیاورد.

مواضع متناقض ترامپ

پالیتیکو در بخش دیگری از این گزارش به مواضع متناقض دولت ترامپ در قبال ایران پرداخته و نوشته است: «روشن است که ترامپ نگران آن است که جنگ با ایران به جایگاه او میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۰ آسیب بزند. او با وعده خارج کردن ایالات متحده از درگیری نظامی در خاورمیانه وارد انتخابات شده بود.»

با وجود آنکه ترامپ بارها از آمادگی برای گفت‌وگو با ایران صحبت کرده، اما در عین حال اظهاراتی تهدیدآمیز نیز علیه ایران هم مطرح کرده و مقام‌های ارشد ایران را نیز تحریم کرده است. علاوه بر این، در حالی که او همواره علیه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موضع‌گیری کرده، اما اخیرا چند بار در سخنرانی‌هایش گفته تنها خواسته‌اش عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. در سخنرانی‌هایی دیگر، او از ایران خواسته «حمایت از ترور» را متوقف کند.

این پایگاه در پایان گزارش مدعی شده است که ایران ممکن است ترجیح دهد تا سال ۲۰۲۰ و احتمال روی کار آمدن دولتی تازه صبر کند، اما اگر هم ترامپ بار دیگر به ریاست‌جمهوری انتخاب شود، ایران احتمالا پیش از هرگونه مذاکره‌ای، رفع بخشی از تحریم‌ها را خواستار شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید